Erdély Hírek

Az út, ami összeköt!

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az M3-as autópályától az országhatárig tartó M49-es autóút és Szatmárnémetiig vezető folytatása megvalósításáról szóló magyar-román megállapodás kihirdetéséhez kéri az Országgyűlés jóváhagyását – írja az MTI. Egy újabb lépés ahhoz, hogy a magyarság – melyet határok szabdalnak… – még szorosabbra fonhassa együttműködését. Nézzük meg a teljes koncepciót!

Nyitókép: M4 – Az új határátkelőhely légifotója – Fotó: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

A M49 a harmadik gyorsforgalmi kapcsolatot jelenti Szatmárnémeti irányába, hiszen az M8 a Szolnok-Berettyóújfalu, míg az M43 Szeged-Makó irányból nyújt lehetőséget Nagyvárad, illetve Arad gyors elérésére. Az, hogy a másik oldalon miként is állnak a dolgok, nehéz ügy, mert tervek vannak csőstül, de az építkezések országszerte igen lassan haladnak, és a helyzet úgy áll, hogy Székelyföld – hogy szépen fogalmazzunk… – nem kap központi szerepet (erről ITT írtunk).

Sajnos erre nincs komolyabb ráhatás – hacsak nem a közös beruházásokon elnyerhető pénzek, ami persze jól jön a mindenkori romániai vezetésnek -, így nem meglepő, hogy az M49 teljes kiépítése is egy közös megállapodáson alapul. A terv tehát adott, mutatjuk térképen is:

A terv egyes részletei természetesen változhatnak, és nem feltétlen pontosak a nyomvonalak minden esetben (erről írtunk ITT), de mestertervként jól értelmezhető. Nézzük tehát a részleteket!

M9

A térképen M9-nek jelölt (ma M43), a határig tartó gyorsforgalmi út a mai formájában az M5 leágazása, de – nem véletlen a név-változás! – máris tervben van, hogy Szeged környéként itt csatlakozik majd be az M9. Ennek nyomvonala a legutóbbi hírek szerint délebbre lesz Pécs környékén, hogy ezt a térséget is bekapcsolják a kelet-nyugati közlekedési folyosóba. De az M9 alapvető célja sokkal inkább az, hogy az M7-es Szlovénia, és Horvátország felé tartó útvonalát összekössék, és így Arad térsége közvetlen összeköttetésbe (értsd: Budapest elkerülésével) kerüljön a két másik, dél-nyugati szomszédunkkal.

Ma még ugyanis sok esetben inkább az M43-M5-M0-M7 nyomvonalon halad a forgalom, ami jelentős terhelést jelent a budapesti régiónak, és feleslegesen hosszú utakat, illetve menetidőt jelent, az M9 által kínált megoldáshoz képest. Itt tehát nem kizárólag Budapest és a környező országok összekötése a cél (sőt!), hanem az, hogy a környező országok egymás közötti forgalmát segítse az új gyorsforgalmi út!

M8

Ez a gyorsforgalmi út még nincs kész teljes hosszában, ugyanakkor folyamatos az építkezés, és Nagyvárad térsége már ma is könnyebben elérhető ezen az útvonalon. Amikor viszont tényleg elkészül a térképen látható nyomvonalhoz hasonló irányokban, szintén több célt szolál majd! Egyrészt a térség és Budapest között jelentősen javul a közlekedés, másrészt Ausztria felé (közvetlenül), illetve Szlovénia, valamint Horvátország felé (az M7-en keresztül) nyit lehetőséget a korábbinál jelentősen rövidebb, és gyorsabb közlekedéshez.

M43

Az M8 és M9 összekötéseként jelenik meg a térképen, és fontos szerepe lesz, ugyanis ma Szeged és Debrecen-Nyíregyháza között meglehetősen rossz a közlekedés… Igen, ma az a helyzet, hogy időben azonos  M5-M0-M3-(M35) irányban a két régió közötti közlekedés, miközben a megtett távolság másfélszeres, mint a térképen feltüntetett M43 nyomvonalán található alsóbbrendű utakon történő elérés esetén… Ezen kívül nem lenne meglepő, ha gyorsabb lenne Arad és Nagyvárad között ezt az utat választani (M8-M43-M9), ha a határ másik oldalán nem épül ki a két város közötti gyorsforgalmi összeköttetés!

M49

A ma is meglévő M3 folytatása, ami önmagában is fontos területeket köt össze, de nem szabad elfelejteni, hogy a Mátészalka környéki leágazás nem csak Budapest felé biztosít gyors elérést, hanem Beregszász és Ungvár irányába is.

Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a határon innen megvan az a mesterterv – és dolgoznak is a kivitelezők! -, ami minden igény kielégítően helyzetbe hozhatja a Partium és egész Erdély lakosságát, és üzleti vállalkozásait, ugyanakkor a másik oldalon nem egészen úgy állnak a dolgok, ahogy az elvárható lenne. Abba most nem megyünk bele, hogy mennyi terv született már, és milyen jogi és elszámolási viták akadályozzák a tempó felgyorsítását, csak egy térképet mellékelünk, amin látható, hogy 2021 elején hogy állt a romániai autópálya-hálózat.

forrás: maszol.ro

Nos, van feladat bőven, és tudjuk, hogy léteznek tervek, melyek a mostaninál sokkal jobb elérést biztosítanak – bár arra ügyelnek, hogy Székelyföld esetében ne legyen teljeskörű a megoldás… -, de az, hogy az elmúlt 30 évben nem sikerült összesen sem 1000 km. autópályát építeni, illetve, hogy 2020-ban 60,6 km. épült, és idén is várhatóan csak 85 km.-rel nő a romániai autópályák hossza, nem túl biztató…

Ajánlott Cikkek