Hírek

Bajban az autóipar! És ez nekünk is fáj…

Az Alixpartners tanácsadó cég legújabb tanulmánya szerint a világ autóipari cégei idén ~64.000 milliárd (hatvannégyezer milliárd!!!) forintnak megfelelő összeget buknak ellátási problémák miatt. Közben pedig rengeteg pénzt felemészt az elektromos autók fejlesztése, amit az egyre szigorodó kibocsátási normák követlenek meg tőlük. Mondhatnánk, hogy ez legyen az ő problémájuk, de ha a cégeknek huzamosabb ideig nem megy jól, akkor a munkavállalók helyzete is rosszabbra fordul…

Az alapvető probléma az ellátási láncok zavaraiban keresendő. A chip-hiány sajnos csak az egyik eleme mindennek, miután problémák vannak az acéltermékek, valamint a műanyagok, valamint más nyersanyagok terén is. Itt is szűkös a kínálat, ez pedig felhajtja az árakat. Európában ezt tetézi még a magas energia-ár, illetve az a veszély, hogy az esetleges gáz-hiány is leállásra kényszerítheti az autógyártást!

Nem túl rózsás a kép, még akkor sem, ha ez átmeneti jellegű zavar, mert sokkal hosszabb ideig eltart, amíg helyreáll a rend! Korábban azt gondolták ugyanis, hogy 2021 végére normalizálódik a helyzet, most azonban IHS Markit is csökkentette a globális autóipari termelésre vonatkozó 2021-es és 2022-es előrejelzését.

Ez pedig azt jelenti, hogy csak 2023-ban lesz zavartalan a gyártás, addig pedig maradnak az időszakos leállások.

Világszerte ez a trend, ami már nálunk is megjelentek az időszakos leállások, és abban is megmutatkozik, hogy a Suzuki Vitara egész egyszerűen gyári audiorendszer nélkül készül (plusz érintőképernyő, a tolatókamera, és navigáció sincs, cserébe 150.000 forinttal olcsóbb), míg például a Skoda Octavia iV – mint sok más típus! – egész egyszerűen nem rendelhető, pedig a kínálat része, van ára – papíron…

Az Egyesült Államokban mérik a kereskedői készlet-adatokat, ami jól mutatja a helyzet romlását: a készletek szintje 20 napra elegendő, ami a szokásos készlet-nagyság fele! Itt is vannak olyan típusok, amelyek nem kaphatók azonnal, csak előjegyezni lehet, és ha a tanulmányban megfogalmazott, hosszabb zavar fennáll, tovább fog csökkeni a készletek nagysága is. Máris megfigyelhető a használt autók árának növekedése, hiszen egy újszerű, keveset futott példányt azonnal megkaphat az, aki szétnéz ezen a piacon.

Az elmaradó bevétel a le nem gyártott autók után igen jelentős tehát (2021-ben 7,7 millió jármű nem készül el az ellátási zavarok miatt), de közben azt se felejtsük el, hogy a gyártóknak fenn kell tartaniuk teljes struktúrájukat, hiszen ha csökkennek a piaci feszültségek, az elmaradt vásárlások miatt jelentős többlet-termelésre lesz szükség, illetve a munkavállalókat sem lehet hétről hétre elbocsátani, majd újra felvenni, mert amikor viszont megvannak a megfelelő alkatrészek, teljes kapacitással kell működni.

Az ok pedig nem más, mint az, hogy a koronavírus járvány alatti jelentős forgalomcsökkenés után a chip-gyártók és más alkatrészek előállítói képtelenek kielégíteni a megnövekedett keresletet, na meg az, hogy ma már minden (is) a Távol-Keleten készül. Korábbi cikkünkben írtunk róla, hogy ez milyen káros, és leginkább Európa az, amit különösen érzékenyen érint a probléma.

Továbbra sem tudunk elszakadni a gondolattól, hogy stratégiai iparágakat miért nem támogat hatékonyabban, avagy több pénzzel az Európai Unió, hiszen most látszik, hogy milyen károkat szenved az autóipar, ami jelentős mennyiségű, és igen sokféle alkatrész összeszerelését jelenti manapság.

Azon is érdemes elgondolkodni, hogy;

Tényleg olcsóbb a Távol-Keleten előállítani mindent (is), vagy érdemesebb lenne hazaköltöztetni kapacitásokat? Az ilyen sokkok ugyanis elviszik azt a nyereséget, amit az olcsóbb gyártás egyébként lehetővé tenne.

Ajánlott Cikkek