Bedford tehertaxik 1950-ben Budapesten? Bizony, volt ilyen is!

A Teherfuvar NV standjain a Hároméves Terv utolsó esztendejében új típusú kocsik keltettek feltűnést. Több is feltűnt a főváros utcáin ezek a kis 1/2 tonna teherbírású teherautók, amelyeknek külföldi alvázára a karosszériát és a vezetőfülkét teljesen a magyar dolgozók készítették.
Borítóképen: A Teherfuvar NV-nél karosszált Bedford PCZ (forrás: Autó-Motor, 1950)
Hamar közkedveltté váltak a fürge járművek, nem véletlen, hogy velük jelent meg a Tehertaxi név. A korabeli beszámolók szerint a nemzetgazdaság számára figyelemreméltó megtakarítást jelentett az új típusú teherszállítás bevezetése.
Igen, jól írtuk: ekkor még volt „Nemzeti Vállalat”, és még használatban volt a „nemzegazdaság” szó is, hogy aztán helyüket átvegye az „Állami Vállalat” és a „népgazdaság” elnevezések…
Miért jelentettek ezek a gépek megtakarítást? Akkoriban gyakran történt meg, hogy az általánosságban használt, 3 tonnás tehergépkocsik aránylag jelentéktelen teherrel teljesítettek fuvarfeladatokat.
Ez önköltség emelkedést jelentett, hiszen a teherautószállítás csak akkor gazdaságos, ha a rakodófelületet teljesen kihasználják és a kocsit hosszabb időre veszik igénybe. A nagy kocsik szállítási tarifája óránként 37.20 forint volt, de legalább 3 órát kellett megfizetni. Ezeket a 1/2 tonnás kis kocsikat viszont óránként 18.60 Ft-ért bocsátotték az ügyfelek rendelkezésére és mindössze két órában állapították meg a minimális használati időt.

A Tehertaxi elnevezést találóan előlegezte a pesti közbeszéd, mert a kocsikat rövid időn belül valóban ellátták taxiórákkal.
Milyen feladatokat végeztek ezekkel a kocsikkal? Egyes üzemek máris rendszeresen igénybe vették a dolgozók étkeztetésének megkönnyítésére, az üzemi konyhák beszerzéseit, valamint az ebédeknek a munkahelyekre való szállítását tehertaxikkal végeztették sokszor olyan gyárak is, amelyek csak nagyobb teherautókkal rendelkeznek.
De nemcsak vállalatok és üzletek használják fűszer, gyógyszer, textil stb. terítésére – amely árukat addig többnyire emberierővel vont kocsikkal szállíttattak -, hanem a „magánosoknak” is nagy könnyebbséget jelent háztartási ingóságok, egyes bútorok, egyebek szállításánál.
Hogy ez lehetségessé vált, abban nagy része volt a Teherfuvar NV dolgozóinak. A Bedfordok vezetőfülkéje és karosszériája ugyanis teljesen az Teherfuvar üzemeiben készült!

A munkaversenyek megindulásával, az újítómozgalom kiszélesedésével az Teherfuvar dolgozóiaz 1949 második felében szinte havonként tették olcsóbbá és jobbá a tehertaxik felépítményének előállítását.
Az egyik munkapadon a ponyvatartó keresztvasakat készítik a segédmunkások. Sablonba illesztették az U-vasat és egyetlen mozdulattal tökéletesés pontos hajlítást végeztek el. Addig ezt szakmunkásoknak kellett végezniük, de a sablon használatával jobb minőségben, 35%-kal rövidebb idő alatt a segédmunkások is elkészíthettték!
A tető- és ajtólemez készítéséhez olyan sablont szerkesztettek, amelyekkel egyszerre két lemezt lehetett domborítani. Hasonló újítás volt, hogy az ablakemelőt elhagyták, az új megoldás egy alhúzható ablak volt, sőt, még az ablak fémből készült kereteit is elhagyták.
A négyhengeres Bedford műszaki adatai a következők voltak:
- Teljesítmény: 35 LE
- Max. fordulatszám: 3600/perc
- Furat-löket: 69.5×95 mm
- Hengerűrtartalom: 1,4 liter
- Kompresszióarány: 6,8:1
- Max. forgatónyomaték: 9.4 m/kg., 2000-es ford. szám mellett
- Váltó: három előre és egy hátramenet
- Rúgózás: elől független, torziós-rúgós megoldással, hátul félelliptikus rúgózás
- Fékek: hidraulikus úton működtetett lábfék, mechanikusanműködő, hátsókerekekre ható kézifék.
- Gumi: 5.50 x 17′
- Teljes hossz: 4,3 m
- Legnagyobb szélesség: 1,6 m
- Legnagyobb magasság: 1,9 m
- Üzemanyagtartály: 34 l
- Hasznos terhelés: 500 kg
- Teljes súly: 1.638 kg
- Legnagyobb sebesség: 70 km/óra
- Fogyasztás: 15 l/100 km.
Az akkori tervek szerint szerint az ötéves terv első évében a Teherfuvar MV a tehertaxikat vidéki telephelyein is munkába állította. A Teherfuvar NV dolgozói által olcsóbbá tett nagyszerű kiskocsiknak fontos szerepet szántak az ötéves terv folyamán egyre növekvő mennyiségű árucikkek fogyasztókhoz való eljuttatásában.
Aztán mi lett a Bedfordokkal? Nos, arról nincsenek pontos adatok, hogy mikor koptak ki a forgalomból, de egy 1956-os adatsor, és a hozzá fűzött pár mondat alapján hamar “kivezették” ezeket a gépeket. Már a műszaki adatoknál feltüntetett 15 l/100 km adat is elég soknak tűnt, de az üzemeltetési adatok állítólag még rémasebb számokat produkáltak. Íme:
