Benzinvillamos? Az meg mi?
![](https://itthonrolhaza.hu/wp-content/uploads/2025/01/be_2_lic.jpg)
Nem is igazán van jó megoldása a dolognak – elsőre… Mert bizony, ha arra gondolunk, hogy a villamos valójában nem más, mint egy villanyáram hajtotta, vasúton közlekedő szerkezet, akkor erre van olyan szavunk és fogalmunk, ami ide illik. Ez pedig nem más, mint a sínautóbusz!
Borítóképen: Az eredeti képfelirat: “A BESzKÁR legközelebb üzembeállítja az éjszakai forgalom lebonyolítására a most készült új sínautókat, amelyek a villamossíneken, de benzinmotorral haladnak. Egyelőre öt ilyen benzinmotoros kocsi készült”
A sínautóbuszokat ismerjük, és amit itt most bemutatunk, szintén nem más, csak éppen az a városban, a villamos síneken közlekedett.
Talán ma már nehezen értelmezhető, hogy miért vetődött fel az ötlet, de talán a maga korában mégiscsak volt értelme. Ha nem így lett volna, nem helyeznek üzembe öt ilyen „benzinvillamost” Budapesten. Nos, a megoldás talán az lehet, hogy éjszakára nem csak a járatok álltak le, hanem a rendszert is áramtalanították, így pedig nem tudtak olyan járatok közlekedni, amelyeket ma éjszakai járatnak nevezünk.
Az már egy más kérdés, hogy a benzinvillamos minden bizonnyal hangosabb volt még a korabeli, tényleg villamos energiával hajtott villamosoknál is!
![](https://itthonrolhaza.hu/wp-content/uploads/2025/01/be_1_lic.jpg)
Nagy valószínűséggel éppen ezért vetették el az ötletet, de azt biztosan tudjuk, hogy Beszkárt 1927 szeptemberében jelentette be, hogy „benzinvillamosok” bevezetését tervezi. És mikor került bevezetésre az új találmány? Nos, talán a legjobb időpontot találták ki ehhez, amikor a zaj minden bizonnyal keveseket zavart, ámde annál többen tartottak igényt a közlekedésre:
A „benzinvillamosok” 1927 szilveszter éjszakáján jártak először Budapest utcáin.
![](https://itthonrolhaza.hu/wp-content/uploads/2025/01/be_3_lic.jpg)
Akkoriban ezek a különös gépek Budapest központi részei irányából indultak el, és a város perifériái irányába közlekedtek. Minden valószínűség szerint sok utassal!
Sajnos sem a technikai részleteket, sem pedig azt nem tudjuk, hogy aztán mi lett ezekkel a szerezetekkel, de úgy gondoltuk, hogy semmiképpen nem hagyjuk ki ezt az érdekességet. És persze volt más hasonló öszvér is később, de az egy teljesen más történet!
Ennyit tehát a különleges járművekről, amelyeket talán leginkább a szükség szült.