Berlinből Münchenbe Budapesten keresztül: a Henrik herceg túraút 1909-ben

Mikor volt az a pont, amikor Magyarország bekapcsolódott az automobilizmus korai történelmében rendezett versenyek sorozatába? Nos, erre igen korán sor került, de az a verseny, ami talán az első volt a sorban, bizony nem hazai „találmány” volt… Nem volt abszolút az első, de az, ami már átütötte a maga korában az érdeklődés azon plafonját, ami felett már szenzációnak nevezhetjük, bizony ez az esemény volt.
Borítóképen: A Röck gyár automobilja a Tátrában a Henrik herceg automobil túrán 1909-ben
Miért érdekes az, hogy Magyarország útjait a Berlinből induló és a Münchenben a befutó túra egzotikus szakaszaként Magyarország útjait is beiktatták a programba?

Erre más magyarázat nincs, mint az, hogy nem csak az utakat használták, hanem az a tény, hogy a túraúton magyar gyártmányok, a Röck automobiljai is részt vettek!
A fent csatolt cikkből kiderül, hogy az 1909-ben rendezett túraúton két magyar gép Röck-féle autó vett részt: az egyiket Röck István, a másikat Haltenberger Samu vezette.

És ha már Haltenberger Samu neve szóba került, nem mehetünk el mellette, hogy ő a magyar automobilizmus úttörője, az a figura ezen a sakktáblán, aki igazán komoly életművet hagyott maga után a taxi-szolgáltatás, a Ruggyantagyár, na meg az aradi MARTA autógyár történetében vállalt szerepével.
De vissza a túraúthoz! A start Berlinben volt június 10.-én (az előző napi gépátvétel után, mikoris négy ellenőr megvizsgálta a gépjárművek műszaki állapotát, és 113-ból 5.öt el is kaszáltak…), Magyarország területére a túraút harmadik és negyedik szakasza esett: június 12-én a 301,9 kilométeres Tátrafüred-Budapest és a június 14.-i Budapest-Bécs szakasz 264,5 kilométeres távolsága jelentett erőpróbát a résztvevőknek.

A rigorózus ellenőri vizsgálatok ellenére a start után – zuhogó esőben, rossz körülmények között -több autó szenvedett kisebb-nagyobb károsodást, de a magyarországi útszakaszokon nem történt karambol vagy baleset sem!

Mi lett a túraút eredménye? Nos, a verseny eredménye talán nem is annyira érdekes, az viszont már sokkal inkább, hogy a résztvevő 108 autóból 92 ért célba – köztük a Röck automobiljaival!
