Több cikkben is foglalkoztunk már a hazai ipar e különleges gyöngyszemével, így aki követi írásainkat régi ismerősként tekinthet a most bemutatandó gépekre, de aki esetleg a korábbi cikkekről lemaradt volna, nem kell sokat keresgélnie, a korábbi cikkeink hivatkozásait becsatoltuk alábbi
Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár 1949. február 8-án született meg a Repülőgépgyár Rt. (nem keverendő Weiss Manfréd-féle a Dunai Repülőgépgyárral!), az Uhri Testvérek autókarosszéria és járműgyár, valamint az Ikarus Gép- és Fémáru Rt. egyesülésével. Repülőgépek gyártásáról szó sem lehetett, az Ikarus viszont remekbe szabott hűtőket gyártott, a tudást később
„Az Erzsébet körúton, a Sör-szanatórium előtt hetek óta nagy embergyűrű vesz körül két kis motorosított rollert. Kis sárga karosszériáján rajta van tervezőjének a neve: Jéhn György” – írta az Autó-Motor 1948. évi 6. száma. Igen, a történet itt kezdődött! Pontosabban a magyarországi szál. Borítóképen: Az 1949-ben bemutatott 125 cm³-es robogó A Vespa születése 1946-ra nyúlik
Bizony, 1893-ban a MÁV Gépgyára átadta ötszázadik mozdonyát is, amelyek az akkori kereskedelmi miniszter tiszteletére Lukács Béla névre kereszteltek. Magát a gépet is bemutatjuk, de talán lényegesebb, hogy akkor hol tartott a MÁVAG, hol tatorr az ország és milyen utat jártunk be, milyen utat járt be a gyártó, mire legyárthatta ötszázadik mozdonyát. Birítóképen: Az
Melyik gyárról van szó? Nos ebben az időben a neve hivatalosan Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára (röviden: MÁV Gépgyár) volt, majd 1925-től vette fel a Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak nevet, melyet röviden csak MÁÁVAG-nek neveztek ekkortól. 1892-ben vagyunk, amikor Magyarországon már voltak lokomobilok, sőt a Clayton-Suttleworth (a későbbi HSCS
Baross Gábor kereskedelemügyi magyar királyi miniszter 1889 júniusában pályázatot hirdetett az Al-Duna víz alatti víz alatti szikláinak eltávolítására alkalmazandó módszerekre és készülékekre. Erre a felhívásra érkezett Lauer János császári és királyi ezredesnek módszere – amit ki is próbáltak a jelentkezés előtt -, nevezetesen, hogy a sziklákra erősített robbanóanyagokkal
„Magyarországnak ma már olyan közlekedési hálózata van, mely, ha nem tökéletes is, ha nem olyan is, hogy további kiegészítést, vagy igazítást ne kívánna, de a szükségnek, sőt a fokozottabb követeléseknek is megfelel és nagy részében megoldja már ma azt a feladatát is, hogy az országon átvonuló világkereskedelemnek közvetítője legyen” – írták a lapok 1878 után […]
Persze arra nem mindenkinek van lehetősége, hogy borospincét építsen, arra meg talán még kevésbé, hogy megépíttessen egy ilyen meglehetősen költséges „jószágot”, de azt eleink pontosan tudták – hiszen évezredes tapasztalatok birtokában voltak – és szerencsére ránt is hagyták, hogyan kell megépíteni egy jó borospincét. Borítóképen: Hosszmetszet 1880-ban megjelent egy leírás
Sokan, sokfélét mondanak arról, hogy különböző korokban milyen módszereket alkalmazhattak annak érdekében, hogy az emberi erőt megsokszorozzák, és olyan építményeket hozzanak létre, amelyeket pusztán emberi erővel semmiképpen nem építhettek volna meg. Erre hozunk most egy érdekes példát. A szerkezet egyszerű és nagyszerű, jól megmutatja, hogy az emberi találékonyság hogyan
Bár Pécs területén, a kelta és pannon törzsek lakta vidéken a 2. század elején a rómaiak alapítottak várost Sopianae néven, a település már a 4. századra tartományi székhellyé és a korai kereszténység egyik jelentős központjává vált, püspökséget 1009-ben Szent István király, az ország első egyetemét 1367-ben Nagy Lajos király alapította a városban (és lehetne még […]