A régi időkben a Hortobágyon való gazdálkodás sokkal szabadabb volt, mint manapság; minden debreceni gazda annyi állatot tarthatott rajta, amennyit csak tudott. A Hortobágy már a mezőgazdasági történetének kezdeti időszakában Debrecen része volt, amit Hunyadi János, Magyarország kormányzójának
1913-ba kalauzoljuk olvasóinkat. Az utolsó év az első nagy világégés előtt, az utolsó év, amikor egy birodalom meghatározó részeként Magyarország státusza egészen más volt, mint aztán… De már akkor is jöttek a jelzések: sok téves információ keringett rólunk a világban. Borítóképen: A turisták egyik kedvenc vasárnapi kirándulóhelye, a Dobogókő csúcsa 1913-ban (forrás: Uj
Azon harcban, melyet a két egyesült hatalom, az osztrák és porosz, Dánia ellen folytattak, nekünk is jutott egy kis rész. A mi huszáraink is ott küzdöttek a dánok ellen, akikben elegendő vitéz ellenséget találtak; a huszárnak vitéz ellenségre volt szüksége, ha magát kitüntetni akarta. Borítóképen: A magyar huszárok Schleswig-Holsteinben (forrás: Vasárnapi Ujság, 1864) Erre
Húsvét vasárnapja különleges esemény volt a fővárosban, ahol a menekült magyarok kerültek a figyelem középpontjába. Az ünnepnap során valamennyi templomban, pontosan ugyanabban az időben, a területi integritás megőrzéséről prédikáltak a lelkészek. Borítóképen: 1920, húsvét vasárnap a Ferencesek temploma előtt (forrás: Képes Krónika, 1920) A prédikációk nemcsak a közösség
A lakodalmazásnak három időszaka volt. Az egyik a bárányfarsang, ősszel, amikor a borok kiforrtak, bőséges volt a kenyér, a baromfi és a vágómarha pedig meghízott. A másik a nagy farsang volt, amely vízkereszttől húshagyóig tartott. A harmadik időszak a zöldfarsang volt, amely húsvéttól áldozóig terjedt. Borítóképen: Menyasszonytánc (forrás: Vasárnapi Ujság, Koskovics
Üllő vasútállomását 1847 szeptember 1.-én nyitották meg a nagyközönség előtt. A még épülőben lévő vonalon azonban már korábban is volt közlekedés. 1846 augusztusában javában folyt az építkezés, amikor tragédia történt… Borítóképen: A tiszai vasút felszentelése (forrás: Vasárnapi Ujság, 1857) Az Üllő felé tartó szakaszon történt balesetet a korabeli sajtó részletesen
A Grande Trianon érdekes történetű épület. Nekünk magyaroknak finoman szólva sem a hely, vagy az épületek szépsége jut eszünkbe róla… Itt és most azonban nem 1920-ról lesz szó, korábbra tekintünk vissza, 1973-ba, mikoris régen látott forgalmat bonyolított Versailles indóháza. Ezúttal azonban nem Versailles volt a célja az ideözönlőknek, hanem a Nagy Trianon palotába…
Nem, itt nem „az lovakrul” van szó, hanem egy olyan vasúti katasztrófáról, ami mai szemmel nézve egészen fatális események következménye volt… Nem, soha nem zárható ki a baleset, de 1873 óta rengeteg olyan biztonsági intézkedés és fejlesztés történt, ami miatt ma szinte teljesen kizárható, hogy ilyen események bekövetkezzenek. Borítóképen: A Ménes mozdony szerelvényénak
„Buda-Pest lakóinak még bizonyára élénk emlékezetében él ama borzasztó csapás, mely városukat ezelőtt 34 évvel, 1838. márcz. 15-dikén meglátogatta. Egy oly hatalom vált majdnem gyilkosává, mely különben életerőt s legfőbb éltető elemét szokta képezni nemcsak minden nagyobb, s annál inkább fővárosnak, hanem egész országoknak is.” Borítóképen: Lágymányosi-öböl, Összekötő
Az új kezdet idején gyalogsági és lovassági képzés volt csupán, de 1912-ben elindult a tüzértiszti képzés, évente negyven tüzérhallgatóval. Az első tüzérhadnagyokat 1914. október 15-én avatták fel. 1918-ban megkezdődött a műszaki tisztek képzése is. Borítóképen: I. világháborús emlékmű a Ludovikánál és a Ludovika komplexum főépületének nyugati homlokzata (forrás: wikimedia