Az előző részben ismertettük a 19. és 20. század fordulója körüli politikai, illetve katonai helyzetet, most pedig rátérünk arra, hogy miként építették meg Gubányi Károly vezetésével azt a vasútvonalat, ami bizony megépülése után mind politikai, mind pedig gazdasági értelemben hatással volt a
Nem véletlenül használtuk a nem éppen kis területet jelentő Távol-Kelet kifejezést, ugyanis, ha azt írjuk, Mandzsúria, nem biztos, hogy sokan tudják, miről is van szó… Pedig sok történész állítja, hogy az első világháború valójában Mandzsúriában kezdődött az 1895-ös első kínai-japán, illetve az 1904-1905-ös orosz-japán háborúval. Borítóképen: Alagútfúrás a mandzsúriai
„Először húnok voltunk, azután töröktatárok, később fagygyúkonzumens finnek-ugorok, most legújabban semmik se vagyunk. Töröknek születtünk, avarokkal házasodtunk, szlávoktól kértünk kölcsön szókat, mondja Vámbéry Ármin; a nyelvünk mai alakja csak később lett a mostanival azonossá. Mit kereshet és mit találhat tehát gróf Zichy Jenő Ázsiában?” Borítóképen: Tiflisz (ma:
Az első magyar motorkerékpárt Csonka János készítette 1893-ban. Talán itt alkalmazta a gyakorlatban először a porlasztót, így ez a motorkerékpár nem csak a hazai kétkerekűek világában számít mérföldkőnek, hanem a belső égésű motorok világában is! Borítóképen: A BNV-n a Csepeli Motorkerékpárgyár által gyártott Pannonia motorkerékpár – 1969 (forrás: Fortepan / FŐFOTÓ)
Ha valaki annyi idős, mint ezeknek a soroknak az írója, akkor pontosan tudja, hogy generációja a sokféle sós (és egyéb) rudak, pálcikák forgatagában van egy, ami mindig is „a ropi” lesz! Igen, ahogy a címből is kiderült hivatalosan Nógrádi Ropogós, amin én magam is meglepődtem, mert valamiért mindig elkerülte a figyelmem, hogy a „ropi” felirat […]
Bár nem ez volt a legerősebb mozdony a MÁV gőzmozdony sorozatait tekintve, hiszen a MÁV 601 Gigant maximális, 2950 lőerős teljesítményével nem vetekedhetett, de tartós teljesítményben már közelítette. Összehasonlítani mégsem lehet a két sorozatot, mert annyira eltérőek voltak – hiszen nagyon más feladatra szánták a két gépet! -, hogy értelmetlen lenne az összevetés.
Akik jól ismerik a Balatont, pontosan tudják, hogy a Magyar Tenger elnevezés nem nagyzolás, hanem arra utal, hogy a Balaton bizony viharban olyan arcát mutatja meg, amit a nyári napsütésben fürdőzők el sem tudnak képzelni… Mígnem olyan gyorsasággal le nem csap a vihar, amit máshol nem igazán tapasztal az ember! Borítóképen: A MAC klubház (akkor […]
A Szent István-bazilika zárókövének elhelyezése 1906-ben történt meg, de a bazilika építéséhez kapcsolódó földmunkák már 1848 februárjában elkezdődtek, és 1867-ben már 51 méter magasan állt a kupola, ami azonban a következő évben egy nagy vihar – és a vegyes minőségű építőanyag okozta statikai problémák miatt leomlott… Borítóképen: Kilátás a budai Várból a Széchenyi
Teher-Trabant? Nos, ha jobban belegondolunk nem is olyan nagy marhaság, ugyanis amikor az IFA W50 közvetlen elődjét bemutatták, azt még a Zwickaui Autógyár (VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau) keretein belül tették meg! Borítóképen: IFA W50 prototípus, IFA W45 névvel (forrás: wikimedia / Knoerz – CC BY-SA 3.0) A Trabant márkajele egy stilizált „S” betű, ami a
Az egységes közúti járműgyártás koncepciója abból az ötletből, illetve kényszerből fakadt, hogy a Steyr motorlicensz megvásárlása után nem igazán volt lehetőség más motortípusok licenszének vásárlására, és ha már így volt, a Csepel által gyártott motorokat szerelték minden létező járműbe (de volt stabilmotor, és más területen használt Csepel motor is!), de a teherautókba