Magyarság Történelem Történelem Videók

Csepel: 20 év dicsőség, és senki nem tudta mi lesz 5 év múlva… 2. rész

A Csepel Autógyár 1949. november 15-én kezdte megműködését Szigetszentmiklós határában, a valamikori repülőgépgyár telepén. Ez egy sikeres korszak kezdete volt, semmi kétség, ezért most az első 20 évet mutatjuk be, lehántva az ideológiát, kifejezetten csakis a Csepel gyártmányaira koncentrálva.

Borítóképen: Badacsonytomaj, Fő út 41., az Erdei Termék Vállalat Pepsi-Cola üzemének udvara egy “pepszisített” Csepellel

Az előző részben főleg a motorokkal, azok fejlesztésével és gyártásával foglalkoztunk:

Ezúttal pedig azokat az autókat mutatjuk be, melyek az első 20 év során kigördültek a Csepel Autógyár kapuján. Az első ötéves terv idején első évében a motorok nagy sorozatgyártása mellett megindult a 3,5 tonnás teherautók sorozatgyártása. A kezdeti években újabb típusokkal is jelentkezett a gyár.

A Csepel D-350 és B-350 (dízel és benzines, egyaránt 5,3 literes 85 lóerős motorral) először platós kivitelben készült, de az idők során (a dízelt 1958-ig, a benzinest 1956-ig gyártották) kívül volt tartály-, tűzoltó-, billenőplatós- és számos egyéb kivitel is született.

Ezek közül is kerültek a hadsereghez, de kifejezetten katonai igényekre a Csepel 130-as (NIK-130) és a K-300 (JÁFI tervezés, K, annyi mint; Káin) összkerékhajtású típusokat gyártotta a Csepel autógyár. 1953-ban, a Magyar Néphadseregben a Csepel–130 típusból 833 db, a Csepel–K-300 típusból 385 db állt rendelkezésre.

Csepel K-300  (a gyári rendszer szerint: Csepel B-300)

1955-ben tértek át a korábbi D-350, majd ennek tovább fejlesztett változata, a D-352 után, a D-420 típusú, 4,2 tonna hasznos terhelésű légfékes tehergépkocsi gyártására.

Egy különleges Csepel D-352, Szlovéniábab egy busz (?)

A D-352 a D-350 egy enyhébb modernizálása, a D-420 története viszont igen kalandos, ugyanis ez a modell – megfelelően felkészítve és fejlesztve Csepel HD-420 néven – járt Tibetben is, ahol ráadásul egy nemzetközi versenyen győzedelmeskedett is! A HD változat végül nem került gyártásba, de a D-420-nál felhasználták a tibeti túrán szerzett tapasztalatokat. És ebből is készültek Fakaruszok!

1956-ban pedig elkészült az első új modern vezetőfülkével rendelkező D-450 típusú, 4,5-5 tonnás teherautó első darabja. Ez a típus még a Csepel Autógyár fennállásának 20 éves évfordulóján is gyártásban volt!

A D-344 típus főegységeinek felhasználásával 1959-től készítették a D-445 típusú összkerékhajtású, igen jóterepjáró készséggel rendelkező kocsit és annak változatait (üzemanyagszállító, permetező tartályos, tűzoltó autó alváz, billenőplatós).

A gyár alapításának 20. évfordulóján tervezték a D-450 típus tapasztalatai alapján a D-452 típusjelzésű előkormányos vezetőfülkéjű járművet. Azt nem tudjuk, hogy ezzel mi lett, de azt tudjuk, hogy hasonló típusjelzéssel kijött egy igen jó formájú Csepel teherautó, ami eléggé elütött a többi Csepeltől.

Ezek számítottak a Csepel legnagyobb sorozatú modelljeinek az első 20 évben, de ezen kívül azért volt még más is. Íme, a fent említett gépekről egy kivonatos táblázat:

A Csepel első 20 évének fontosabb nagyobb darabszámú) modelljei

Persze ezeken túl is voltak még más típusok, melyek jellemzően kissé nagyobbak, és jellemzően hathengeres kivitelűek voltak, de ezeket sorozatunk következő részében mutatjuk be.

És a végére egy gép, ami ugyan nem Csepel márkanév alatt futott, de Csepel motorja volt:

Ajánlott Cikkek