Csepel: 20 év dicsőség, és senki nem tudta mi lesz 5 év múlva… 2. rész
A Csepel Autógyár 1949. november 15-én kezdte megműködését Szigetszentmiklós határában, a valamikori repülőgépgyár telepén. Ez egy sikeres korszak kezdete volt, semmi kétség, ezért most az első 20 évet mutatjuk be, lehántva az ideológiát, kifejezetten csakis a Csepel gyártmányaira koncentrálva.
Borítóképen: Badacsonytomaj, Fő út 41., az Erdei Termék Vállalat Pepsi-Cola üzemének udvara egy “pepszisített” Csepellel
Az előző részben főleg a motorokkal, azok fejlesztésével és gyártásával foglalkoztunk:
Ezúttal pedig azokat az autókat mutatjuk be, melyek az első 20 év során kigördültek a Csepel Autógyár kapuján. Az első ötéves terv idején első évében a motorok nagy sorozatgyártása mellett megindult a 3,5 tonnás teherautók sorozatgyártása. A kezdeti években újabb típusokkal is jelentkezett a gyár.
A Csepel D-350 és B-350 (dízel és benzines, egyaránt 5,3 literes 85 lóerős motorral) először platós kivitelben készült, de az idők során (a dízelt 1958-ig, a benzinest 1956-ig gyártották) kívül volt tartály-, tűzoltó-, billenőplatós- és számos egyéb kivitel is született.
Ezek közül is kerültek a hadsereghez, de kifejezetten katonai igényekre a Csepel 130-as (NIK-130) és a K-300 (JÁFI tervezés, K, annyi mint; Káin) összkerékhajtású típusokat gyártotta a Csepel autógyár. 1953-ban, a Magyar Néphadseregben a Csepel–130 típusból 833 db, a Csepel–K-300 típusból 385 db állt rendelkezésre.
1955-ben tértek át a korábbi D-350, majd ennek tovább fejlesztett változata, a D-352 után, a D-420 típusú, 4,2 tonna hasznos terhelésű légfékes tehergépkocsi gyártására.
A D-352 a D-350 egy enyhébb modernizálása, a D-420 története viszont igen kalandos, ugyanis ez a modell – megfelelően felkészítve és fejlesztve Csepel HD-420 néven – járt Tibetben is, ahol ráadásul egy nemzetközi versenyen győzedelmeskedett is! A HD változat végül nem került gyártásba, de a D-420-nál felhasználták a tibeti túrán szerzett tapasztalatokat. És ebből is készültek Fakaruszok!
1956-ban pedig elkészült az első új modern vezetőfülkével rendelkező D-450 típusú, 4,5-5 tonnás teherautó első darabja. Ez a típus még a Csepel Autógyár fennállásának 20 éves évfordulóján is gyártásban volt!
A D-344 típus főegységeinek felhasználásával 1959-től készítették a D-445 típusú összkerékhajtású, igen jóterepjáró készséggel rendelkező kocsit és annak változatait (üzemanyagszállító, permetező tartályos, tűzoltó autó alváz, billenőplatós).
A gyár alapításának 20. évfordulóján tervezték a D-450 típus tapasztalatai alapján a D-452 típusjelzésű előkormányos vezetőfülkéjű járművet. Azt nem tudjuk, hogy ezzel mi lett, de azt tudjuk, hogy hasonló típusjelzéssel kijött egy igen jó formájú Csepel teherautó, ami eléggé elütött a többi Csepeltől.
Ezek számítottak a Csepel legnagyobb sorozatú modelljeinek az első 20 évben, de ezen kívül azért volt még más is. Íme, a fent említett gépekről egy kivonatos táblázat:
Persze ezeken túl is voltak még más típusok, melyek jellemzően kissé nagyobbak, és jellemzően hathengeres kivitelűek voltak, de ezeket sorozatunk következő részében mutatjuk be.
És a végére egy gép, ami ugyan nem Csepel márkanév alatt futott, de Csepel motorja volt: