Durrdefekt? Felejtse el! Hercegh Ferenc életmentő találmánya, a tömlő nélküli gumiabroncs
„1947. május 11-én a BF Goodrich gumigyártó cég bejelentette, hogy kifejlesztették az első működőképes tömlő nélküli abroncsot. Bár korábban, az Egyesült Államokon kívül több szabadalmat is megadtak a tömlő nélküli gumiabroncsokra, egyik sem bizonyult praktikusnak” – írja a famousdaily.com, de a magyar feltaláló nevét nem említi…
Borítóképen: Goodrich-Kléber tömlő nélküli abroncs, és a tömlő nélküli abroncs metszete: 1 különleges öntömítő réteg,2 légzáró butilkaucsuk bevonat, 3 perembordázat, labirint-tömítés, 4 gumitömítéssel rögzített szelepház
Pedig a találmány – amikor a sikeres tesztek után végül 1949-ben bemutatták a kereskedelmi forgalomban kapható változatot – igen sok pénzt hozott a gumiabroncs gyártó konyhájára!
Ami ennél sokkal fontosabb, az nem más, mint hogy a tömlő nélküli abroncsokkal szerelt autók rengeteg emberi életet mentettek meg!
Hogyan? Nos, a korábbi, belső tömlővel szerelt gumik közel sem voltak olyan biztonságosak, mint a manapság általánosan használt tömlő nélküli abroncsok!
Ez a találmány ugyanis hasonló horderejű volt, mint Barényi Béla biztonsági gyűrődési zónás utascellával kialakított személygépkocsi-karosszériája!
A tömlős gumiabroncsban belül egy tömlő is található. A szelep magából a tömlőből indul ki. Mivel ez a gumibelső érzékeny a súrlódásra, ezért szükség van a gumiköpeny és a pánt közé egy védőszalagra is. A pánt (azaz a felni, mint a trilexes Ikarusok esetében) nem zár légmentesen és szétszerelhető, hogy könnyebben javítható legyen.
Ezzel szemben a tömlőnélküli gumiabroncsoknál a gumiköpeny alatt csak a levegő van és a légmentesen zárt pánt tartja a helyén. Itt már a szelep is a pánton kap helyet. Ez a gumiabroncs csak akkor tartja bent a levegőt, ha a pánt és a perem már egymásnak feszült, és tökéletesen zár.
A tömlőnélküli gumiabroncs biztonságosabb, mint a tömlős. A tömlő nagyon gyenge anyagból készül, egy szög okozta lyuk hamar megnő rajta és kiengedi a levegőt, ami gyorsan ki is jut a gumiköpeny alól.
A gyorsan csökkenő guminyomás következtében a jármű irányíthatatlanná válik. Ellenben a tömlő nélküli gumiabroncs vastag felületén a lyuk nem nő, vagy csak nagyon kis mértékben nő, a keletkezett kis lyukon csak nagyon lassan tud eltávozni a levegő.
Sokáig észre sem venni, hogy szökik a levegő, így a jármű sem válik nagyon gyorsan irányíthatatlanná. A tömlő nélküli abroncsokat nem lehet kis nyomással felfújni, mert a peremek nem tudnak ráfeszülni a pántra.
A teherautóknál lassabban terjedt el a tömlő nélküli gumiabroncsok használata, mert másmilyen felni szükséges a tömlős és a tömlő nélküli teherabroncsokhoz és az új pántok beszerzése költségigényes volt. A személygépkocsiknál nem változott a pántok mérete, így gyorsabban megtörtént az átállás a tömlő nélküli, biztonságosabb gumiabroncsokra.
Nos, ez is egy magyar találmánya, de mintha senki nem akarna emlékezni a feltaláló Herczegh Ferencre, aki sok-sok ember életét mentette meg találmányával.