Magyarság Történelem Történelem Videók

Egy csodagép 1929-ből: MÁVAG-Mercedes-Benz 100 HP tűzoltóautó

„A Nemzetközi Tűzoltó Szövetség a párizsi Salon tartama alatt tartotta meg a háború után újra alakulva első kongresszusát Ponderoux ezredes elnöklete alatt A kongresszus tartama alatt bemutatásra kerültek a tűzoltótechnika legmodernebb alkotásai is. Magyarországot a kiállításon méltóan képviselte az Állami Gépgyárak 100 HP Mávag-Mercedes-Benz tűzoltókocsija, mely kézifecskendővel, a szenzációs Szilvay-féle szárazoltó és szénsavas hókészülékeivel felszerelve indokoltan keltette fel az érdekeltek figyelmét” – adta hírül az A Kerék című lap 1929. évi 12. száma.

Borítóképen: MÁVAG-Mercedes-Benz 100 HP tűzoltóautó

A bemutatott tűzoltóautó a MÁVAG és a Mercedes-Benz együttműködéséből született. Tudni kell, hogy a licensz-alapon gyártott teherautók és buszok esetében is arra törekedtek, hogy minél magasabb arányt képviseljenek a hazai ipar termékei a beépített főbb egységek, és akár a legkisebb alkatrészeket tekintve is. Az igaz ugyan, hogy volt ezek között Bosch, vagy éppen más, már akkor is nevesnek számító külföldi gyártó terméke, de ezek döntő része is Magyarországon készült, hiszen ekkor már ezek a nagyvállalatok leányvállalatokat hoztak létre szerte a világon, de különösen kedvelt volt körükben Magyarország.

A Mercedes-Benz licensz alapján gyártott MÁVAG járművek márkajelzése

Ennek pedig az volt az oka, hogy Magyarországon akkoriban is találtak képzett munkaerőt, a gyártás költsége pedig messze alacsonyabb volt, mint eredeti hazájukban.

Ez már egy másik kor, másik típus, de az alapok gyanúnk szerint jobbára azonosak:

Ez a kép ismerős lehet akár a közelmúltból is, de most a majd” 100 évvel ezelőtti csodajárgányt, a MÁVAG-Mercedes-Benz tűzoltóautót vesszük górcső alá! Az már a borítóképen is látható, hogy ez egy igen nagy járgány, és azt is tudni lehet, hogy azonos alvázra épült a MÁVAG-Mercedes-Benz N26/36 (esetleg N2) jelű autóbuszokkal.

Tudni kell, hogy ezek a teherautó alapú tűzoltóautók valójában egy népes család tagjai voltak, ugyanis az alaptípusok bemutatását követően egyre-másra jöttek ki az újabb változatok:

„Alig indult meg a gyártás, máris sok vidéki város rendelt hallomásunk szerint ilyen autókat, így Balatonfüred, Szerencs, Szarvas, Kőszeg és több más magyar vidéki város” – írta a Somogyi Ujság, és a cikkben azt említik, hogy a tűzoltóautók mellett locsolókocsik, gyorsteherautók (kisebb teherautók), és különböző méretű buszok is készülnek a MÁVAG-nál Mercedes-Benz licensz alapján.

Egy hirdetés 1938-ból

Maga a termék nem volt újdonság, hiszen a MÁVAG korábban a NAG-gal együttműködésben hasonlóan széles választékot alakított ki, de az új teherautók, buszok és különleges felépítményű gépek sokkal jobbak voltak, tulajdonképpen akkor a világ élvonalába számítottak!

Bár sajnos nem találtunk megcáfolhatatlan bizonyítékot, de a felépítményt minden bizonnyal a Teudloff-Dittrich nevű vállalat készítette, ami idegen hangzású neve ellenére magyar vállalat volt, és nem egy igen kiváló eszközt gyártott a tűzoltóságok számára:

A tűzoltóautó alapját egyébként a gyártó 5 tonnás teherautók, és nagy méretű buszok számára kialakított, úgynevezett süllyesztett alvázas kialakítású platformja adta:

A motorról annyit tudunk, hogy egy 100 lóerő teljesítményű benzines erőforrás volt, de ha jól gondoljuk, akkor ez a tűzoltóautó épült 70 lóerős kivitelben is. Ezeket a motorokat aztán – legalábbis a buszok esetében – lecserélték a Láng által gyártott dízelmotorokra, hiszen ez utóbbiak fogyasztása alacsonyabb volt, és addigra – a ’30-as évek közepére – már megbízhatóságban is felvették a versenyt a benzinmotorokkal.

Ilyen volt tehát a világ egyik legszebb tűzoltóautója.

Ajánlott Cikkek