Magyarság Nagyjaink Történelem

Egy életben a magyar automobilizmus kezdetei: Reiman Gyula – 5. rész 

Egy karrier csúcsára ér, még ha a hazai autózás ügye továbbra is csak döcög ahhoz képest, ahogy Reiman Gyula elképzelte. A továbbra is kedvezőtlen körülmények azért valamelyest enyhülnek, de megjelenik a színen a MÁG Magotax, majd a Magosix, és felkerül a palettára a Rába is! A hazai autógyártás éledezik! És jönnek a világmágkák.

Borítóképen: Éledezeik a magyar autógyártás – Magotax

Ezzel együtt természetesen – mint a világon máshol is – a versenyzés egy új szakasza következett Magyarországon is:

Talán nem is lehetne ellentmondásosabb a történet, hiszen a következő, az 1924-es évben Reiman Gyula behozza Magyarországra a Rolls-Royce márkát, ami már akkor is a luxus luxusát jelentett. De ez a tény egy másik fontos dologra is felhívja a figyelmet! A brit gyártmányok utat találtak Magyarországra, ami arra mutat, hogy a háború után következő vámháború mintha enyhült volna.úAz előző rész:

Egy teljes oldalas hirdetés 1924-ből:

Ezek után jött az amerikai Harley-Davidson, és a francia Alcyon motorkerékpárok képviseletének ellátása, ez a veretes névsor pedig arra utal, hogy Reiman mindin igyekezete ellenére az automobilizmus és a motorok világa úri passzió maradt, hiszen a magas vámokkal terhelt, és egyébként sem igazán olcsó luxusjárgányokat nyilván csak a legfelső réteg engedhette meg magának. Ez pedig az automobilizmusban nem hívők táborát igazolta – legalábbis ezt gondolták!

Ebben az évben a lassanként azért csak szaporodó autóállomány már lehetővé tette olyan komplex garázsok kialakítását, mint a Cyclop Garage, aminek alapításában és igazgatósági munkájában természetesen Reiman Gyula is részt vett!

1925 egy igen fontos év, ugyanis ekkor jelennek meg Remannál a Rábák a kínálatban. A Pirelli is ekkor kerül fel a listára, de számunkra sokkal fontosabb a hazai autó, a Rába!

Ez az év más szempontból is igen fontos, hiszen ez az az év, amikor először rendeznek meg önálló, hazai autókiállítást, és ebben az évben volt a 25. évfordulója annak, hogy Reman Gyula a hazai automobilizmusért kezdett tevékenykedni, na meg a Királyi Magyar Automobil Club is ekkor lett 25 éves!

Reiman Gyula, a Magyar Automobil Kereskedők Országos Egyesületének elnöke, kiállítási elnök

A következő évben, 1926-ban az évben kitüntetést kap, és kinevezést is; kormányfőtanácsos címet kap.

Ebben az évben lemond a Magyar Automobilkereskedők Országos Egyesületének elnöki tisztjéről. Ezen alkalomból mondott beszédében kifejtette, hogy sajnos szinte semmilyen együttműködést nem tapasztal a területen, és arra szólította fel a jelen lévőket, hogy a továbbiakban törekedjenek az együttműködés erősítésére. Ekkor 58 éves volt, és láthatóan kissé belefáradt az örökös harcba, amit az automobilizmus elterjesztéséért folytatott.

„Hétfőn délután megjelent a főkapitányságon Reiman Gyula kormányfőtanácsos, az Automobil Kereskedelmi Rt. igazgatója és bejelentette, hogy fiatal sofőrje, Savanyu Béla, négy nap óta, amikor karambol történt vele a Svábhegy alján, nyomtalanul eltűnt. A bejelentés szerint a vezérigazgató családjával hetek óta kint lakik Mátyás király úti villájában. Csütörtökön reggel nyolc, órakor orvosért küldték Savanyu Béla sofőrt, aki egy vadonatúj, több mint 200 millió koronát érő Delage-autón indult útnak.”

A hír azt mutatja, hogy Reiman és családja igen jó anyagi körülmények között élt, amiért persze a családfő meg is dolgozott, még ha sok esetben nem is sikerült elérnie célját. A történetnek nem tudjuk mi lett a vége, de egy Delage akkoriban tényleg vagyonokat ért. A jó kapcsolat a franciákkal megmaradt, legalábbis erre enged következtetni a hír, ami 1928-ban jelent meg:

„A magyar-francia kereskedelmi kamara legutóbb tartott közgyűlésén, amelyen gazdasági és politikai életünk számos kiválósága jelent meg, Reiman Gyulakormányfőtanácsos, a Magyar Automobilkereskedők Országos Egyesületének tiszteletbeli elnöke rendkívül figyelemreméltó, tartalmas beszédet tartott a magyar-francia gazdasági kapcsolatokról, különös figyelemmel az automobilkereskedelemre.”

Sorozatunk főszereplője tehát ekkor már országos szinten ismert, és nemzetközi kereskedelmi tárgyalásokat is folytat, nagyon úgy tűnik, hogy elérte karriere csúcspontját!

Közben persze csak nem tudta elengedni azt, hogy a hazai autógyártást is támogassa, így például folyamatosan követte és támogatta a MÁG-ot, amely a legjobb magyar autót, a Magosix nevű járművet is gyártotta – és persze a Magotax taxikat! -, de a Kölber testvérek vállalkozásában is igazgatósági tagi teendőket vállalt.

Ajánlott Cikkek