Magyarság Nagyjaink Tájak/korok Történelem Világ

Egy haladó vállalat: a Metallo karosszériagyár

A Metallo karosszériagyár nem csak azért került be sorozatunkba, mert egyike volt a legjobb karosszériaműhelyeknek, hanem azért is, mert a vállalat neve szorosan összefonódott a magyar zseni Piltzer György nevével, aki az acélvázas karosszéria-építés terén messze megelőzte korát – de itthon mintha nem ismerték volna fel ennek jelentőségét…

Borítóképen: Egy Metallo hirdetés 1928-ból (fontos kép, jól mutatja, hogy a kerosszériát egyben helyezik rá az alvázra)

Piltzer György tevékenységéről alábbi cikkünkben írtunk:

Itt és most tehát nem megyünk bele a műszaki részletekbe, ellenben tudni kell, hogy Pitzer már 1923-ban szabadalmaztatja egy találmányát, és amikor megalakul a rövid életű Citó Autókereskedelmi Részvénytársaság Székács Antal általi megvételével és átnevezésével a Metallo Karosszériagyár Rt., abban vezető szerepet kap Piltzer. A cég neve is utal a lemezkarosszériára, nem is véletlenül!

Sorozatunk előző része:

Abban az időben – még a gazdasági világválság előtt – bizony jól ment a szekér, a vállalat fejlődött, és igen jó minőségben készítettek karosszériákat. Sokféle modellhez gyártottak, de mindenek volt egy közös tulajdonsága; a lemez karosszéria!

Csukott Packard Sedan nyers kocsiszekrénye ajtók nélkül – 1929
Csukott Packard Metallo-Sedan – 1929
Chrysler 72 Metallo Roadster Cabriolet – 1928

Hol és hogyan készültek ezek a gépek? Nos, nem kell egy mostani óriási csarnokra gondolni, ugyanakkor látni kell, hogy már akkor is komoly felszereléssel dolgoztak, még ha a munka nagy része – az akkori munkamódszereknek megfelelően – kézimunkát is jelentett:

A Pilczer-féle acéllemez-karosszériának szériában valógyártása a Metallo karosszériagyár Rt.-nél

Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a Metallo készített lakókocsikat is, mégpedig nem is akármilyeneket! Igen, az Egyesült Államokban akkor már kezdett beindulni az autós-lakókocsis nyaralás! Erre pedig itthon is megvolt a válasz:

A Metallo karosszériagyár »autóháza«, amely tökéletesen berendezett vándornyaraló 1930

A vállalat elmaradhatatlan szereplőja volt a kiállításoknak, hiszen itt nem csak a vásárlók, hanem az autókereskedők is keresték a számukra megfelelő autókat, ugyanis sok esetben ők csak a motor-alváz egységet importálták, a karosszériát sok esetben itthon építtették!

A Metallo egy kiállítási standja

1934-ben már kissé változik a helyzet, hiszen a Metallo 1932-ben csődöt jelentett, így Pitzer György és társa, Lassu Imre saját név alatt kezdték el újra:

A Városok és Vármegyék Orsz. Mentőegyesületének Mávag mentőautója, Piltzer György és Társa által készített karosszériával – 1934

Nos, talán a képek alapján látható, hogy Piltzer György bizony igen tehetséges mérnök volt, aki aztán igazán szép és jó gépeket készített!

Ajánlott Cikkek