Magyarság Történelem

Egy Ikarus, ami Csepel – Csepel 258K

Van némi félreértés a típust illetően, ugyanis az Ikarus gyártott azonos számmal jelzett, Ikarus 258-as sorozatot is, de a két típus nem azonos, sőt, a Csepel 258K a Csepel fejlesztése, még ha Ikarus főegységekből is rakták össze. Hogy a két típus mennyire nem azonos, az is bizonyítja, hogy a Csepel „egy ablakkal hosszabb”, mint az Ikarus. És ezzel nincs vége, hiszen az Ikarus 258 eredetileg jobbkormányos kivitelű volt.

Borítóképen: Csepel 259K (forrás: auto.vecity)

Tisztázandó a dolgot, az Ikarus 258-as sorozatot 1983 táján készítették, kifejezetten mozambiki exportra készült, de aztán – feltehetően pénzügyi problémák okán – itthon maradt az a 10 példány, mi elkészült. Az Ikarus ezeket csak 1987-ben értékesített balkormányosra átalakítva.

Az Ikarus 258 eredeti formájában

Az Ikarus 258 Webasto klímával készült, 45 személyes kivitel volt. Ehhez képest a Csepel talán kevésbé volt fényűző felszereltségű, de ezeket teljesen más körülmények közé szánták, így azt azért nem mondanánk, hogy kevésbé volt jó vagy értékes.

A Csepel természetesen megszólalásig hasonlít az Ikarus 200-as sorozat többi tagjára, hiszen azok szerkezeti elemeit, és a megjelenést biztosító „külső héját” használja, de a Csepel Autógyár fejlesztette és ők is rakták össze a Volánbusz Béke téri főműhelyében, 1987-ben.

Renault és Ikarus felirat, de ez mégis egy Csepel! (forrás: auto.vercity)

Persze akkor Ikarusként sokkal inkább eladható volt az egyébként is Ikarus jegyeket magán viselő gép, így nem csoda, hogy akkoriban, amikor elkészült, a busz elején AZ Ikarus és a Renault felirat virított. A Renault úgy került a képbe, hogy a francia gyártó adta a PR14SR jelű alvázat, illetve a MIDR 06.20.30-as motort, ami egy soros hathengeres 8800 cm³-es, 260 LE leadására képest erőforrás volt.

A 258-as Erdélyben

A váltó sem volt hazai gyártmány, ugyanis az a ZF S6-90U nevű egysége volt. Ez egy mechanikus váltó, hiszen ezt a gépet távolsági járatra szánták.

A Volánbusz 1994-ig használta a Csepelt, majd értékesítette. Ekkor került Erdélybe, ahol 2019 nyaráig Csíkszeredán és környékén látta el a napi utasforgalmat, onnan került vissza selejtezése 2020 elején.

Egy 260-as Munténiában, ahol még pár éve forgalomban volt ez a típus – nem éppen megkímélt állapotban…

Ajánlott Cikkek