Egy legenda visszatér! A Jókai személyhajó

Fontos megkülönböztetés, hogy ez egy személyhajó, mert korábban már azonos néven közlekedett magyar hajó, méghozzá az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. kötelékében. Ez utóbbi egy Nagy-Britanniában készült 1882-ben, tengeri áruszállító gőzhajó volt, ami 1897. október 25.-én úton Rouenból Dunquerque-be tartva összeütközött a Baron Androssan gőzössel és elsüllyedt…
Borítóképen: Jégbe fagyott JÓKAI (1913) gőzös Siófok előtt, 1929. (forrás: Fortepan, MMKM TEMGY 2019.1.1. 0094)
A névadástól ez az eset nem riasztotta el az 1913-ban a Balatoni Gőzhajózási Rt. számára a DGT Óbudai Hajógyárában készült hajó tulajdonosait. A Hajót alkatrészenként szállították Siófokra, és ott – a balparti sólyán, ami ma a személyhajó-kikötő, 1-es beszállító-helye – szerelték össze.

Cikkünk megírásának apropója, hogy felreppent a sajtóban a hír: a Jókai visszatér a balatoni flottába!
Már önmagában a tény is sokat sejtet a hajó kalandos történetéből, hogy 45 év után szállíthat utasokat a Balatonon, és közben egy úttörőtábor étkezőjeként is szolgált…
De ez nem minden! Önmagunkhoz híven mi nem a mai Jókait fogjuk bemutatni – amit 1998-ban Vanyolai Sándor vásárolt meg, és Kurusa Sándor tervei alapján modernizált, majd, amit 2023 végén a Balatoni Hajózási Zrt. vásárolt vissza a balatoni flottába, hogy kijavítsák villamos hálózatát, és új festést kapjon a hajó -, hanem a hajó korábbi történetét.

1913. június 28-án keresztelték meg, a próbaútja július 2-án volt.
Az átadás utáni időkből származik az alábbi idézet egy utibeszámolóból:
„Másnap 5 óra tájban már ismét talpon voltunk. Következett utunk legszebb része Keszthelytől Balatonfüredig. Az utat hajón tettük meg. A reggel 6 órakor induló Jókai gőzösre szálltunk. Tanulóinknak egy része még egyáltalában nem utazott hajón. El lehet tehát képzelni, mennyi látnivaló kínálkozott itten. A hajó egész felszerelése, de különösen hatalmas gépjei (160 lóerő) általános érdeklődés és megbeszélés tárgyát képezték.”
Igen, akkoriban bizony elég különleges szerkezetnek számított a Jókai. És azt is meg kell jegyezni, hogy ugyan a balatoni hajózás szépen fejlődött, de azért látni kell, hogy a háború ezt a fejlődést is megtörte. 1926-ban már örömmel számoltak be az alábbiakról:
„Fejlett hajózás folyik a tavon. Ma 5 hajó: a Kisfaludy, Baross, Kelén, Helka és a Jókai gőzösök, mintegy 30 motorcsónak s a vitorlások és csónakok százai szántják keresztül-kasul a Balaton vizét.”

A ’13-ban épült hajót ’27-ben felújították – legalábbis erre utal a következő idézet:
„Bánó Dezső kormányfőtanácsos, Balatonfüred agilis vezérigazgatója gondoskodott arról, hogy az országos orvostanfolyam professzorai és orvostagjai szép kirándulásokat is tehessenek az egész Balatonvidéken. Tegnap volt az első ilyen kirándulás Tihanyba, ahonnan késő este tértek vissza. A Jókai-gőzös teljesen újjáalakítva indult el a vadonatúj kikötőhíd mellől, gyönyörű, nyárias időben.”
Egy 1927 decemberi esetet is feljegyeztek, mikoris a Balatonon váratlanul bekövetkezett jelentős lehülés hatására – a hirtelen betörő hideg annyira meglepte a döntéshozókat, hogy előzetesen nem szüneteltették a hajóforgalmat! – a Jókai már zajló jégben haladt Siófok felé, és a Sió torkolatánál a jég közé szorult, így az utasok a jégen hagyták el a hajót… A borítóképen látható, hogy ilyen máskor is megtörtént.
És volt még egy sajnálatos eset is…: “CsermákAntal balatoni hajós, aki a Jókai gőzösönteljesített szolgálatot, hétfőn délelőtt a gőzösről Balatonújhelynél öngyilkossági szándékból beleugrott a Balatonba, amely azonnal elnyelte. Az öngyilkos hajós holttestét még a tegnapi nap folyamán kifogták a Balatonból” – adta hírül az Új-Somogy 1939. szptember 6.-i száma. Igen, akkor így kiírták a neveket…
Az ilyen, és ehhez hasonló közjátékok persze elő-előfordultak, de alapvetően békésen teltek a hajó évei, mígnem eljött a második világégés, és – mint gyakorlatilag mindent… – a Jókait is megpróbálták elpusztítani a visszavonuló német haderők.
1944. október 31-én Vonyarcvashegynél akna robbant mellette, de ezt még túlélte, viszont 1945. március 23-án a német csapatok már elsüllyesztették a Jókait…

1946-os kiemelése után 1948-ban újra szolgálatba állt a Balatoni Hajózási Vállalat szolgálatában. Hét év múlva, 1955-ben a BHV beolvadt a létrejövő Mahartba. 1963-64-ben átépítették motoros hajóvá a selejtezett Budapest (1934) tengerjáró 1947-ben beépített jobb oldali Buckau-Wolf főgépével.
A Budapestről és a magyar tengerhajózásról az alább csatolt cikkben írtunk:
A hajó továbbra is szolgált, de 1979-ben elérkezett a pillanat, amikor selejtezték… 1980-ban a Jókait a Békés megyei KISZ-bizottság, a Körösvidéki Vízügyi Igazgatóság és a Gyulai Áfész megvásárolta. A Doboz-Szanazugi úttörőtábor használta vendéglátóipari egységként, de aztán a hajó többször gazdát cserélt – akkoriban így lett a köztulajdonból magántulajdon… – végül szinte teljesen tönkrement.

A további történetet már cikkünk elején röviden ismertettük, így hát teljes a hajó története, ami reményeink szerint még legalább 110 évet a Balatonon tölt!