Épített örökség Magyarság Tájak/korok Történelem

Egy remek szervíz a ’30-as évekből!

Korábban már bemutattunk egy olyan épületet, amelyet a Méray Rt. használt, és ahol a gyártástól az értékesítésen át a javításig, szerelésig minden feladatot el tudtak látni. Ezúttal nem egy gyártó, hanem egy kifejezetten szerviz-szolgáltatásikra szakosodott vállalatot, illetve annak telephelyét mutatjuk be.

Borítóképen: A General Service László Andor Bt. a hidraulikus emelőgépe

Sajnos ma már azoknak az épületeket, műhelyeket nem találhatjuk meg, hiszen jelentősen átalakult a városkép, de a képek arról tanúskodnak, hogy igen komoly felszerelésekkel, és elég nagyban folyt a munka!

A vállalat pedig nem más, mint a General Service László Andor Bt., ami a társasági forma ellenére nem volt kicsi vállalkozás akkoriban, hiszen csak szakmunkásból minimum ötvenet foglalkoztatott!

A hatalmas csarnokok

De nézzük, hogyan nőtt ekkorára a nyilván komoly elismertségnek örvendő tulajdonos, László Andor vezetése alatt a vállalat! Ehhez segítségül hívjuk az Autó és Motorújság 1931. januári 1.-2. számát, melyben nagy változásokról számolnak be:

A motorostársadalmat közelről érdeklő érdekes átszervezés nyert befejezést a napokban. Az Angol-Magyar Bank érdekeltségéhez tartozó automobil-vállalatok javítóműhelyeit központosították és e műhelyt az automobilista körökben előnyösen ismert László Andor vezetésére bízták, kinek személye biztosíték arra, hogy a kitűzött programnak megfelelően valóban az automobilélet egyik központja lesz az új központi üzem. László Andorrégebben a Fiat-üzemet vezette és most hosszabb idő óta a Chevrolet Service-t látta el.

Az új vállalat, külföldi mintára, az amatőrszolgálatot és ezzel kapcsolatban a felek tökéletes kiszolgálását kívánja megszervezni.

Az egyik 20 állásos csarnok belülről

Az üzem a legelőkelőbb márkákat vonja majd munkakörébe, így a Minerva, Cadillac, Buick, Studebaker és Chevrolet is szerepel; a Service megszervezésénél dr. Szelnár Aladár is segédkezik, aki új munkakörében megfelelő területet kapott arra. A Hungária Automobil Club hivatalos hírei. Klubunk vezetősége tudatja, hogy eddigi ügyvezető igazgatónk, dr. Szelnár Aladár klubunktól megvált.

Addig is, míg végleges helyiségbe költözünk, leveleinket kérjük klubunk ügyésze, dr. Dajkovich István, IV. Királyi Pál utca 7. címre irányítani. Társas összejöveteleink minél sűrűbb látogatását kérjük és tudatjuk, hogy ezen összejöveteleink minden hét hétfői napján a Centrál-kávéházban vannak, hogy elsőrangú szervezőképességét itt is hasznosítsa. Az új vállalat General Servicenéven fog működni; reméljük, hogy az elkövetkezendő autósföllendülés egyik megfelelő bázisa lesz.

Egy autós szépségverseny 1929-ből:

Igen, az sajnos az a kor, ami nem igazán kedvezett a vállalkozásoknak, de amit lehetett, azt mentették, így a jellemzően a vállalati adósságok fejében a bankokra maradt társaságokat a hitelező pénzintézetek racionalizálással, összevonásokkal igyekeztek megmenteni, vagy éppen erősebbé tenni.

Ez akár rossz hír is lehetne, hacsak nem nézzük meg a képeket, melyek arról tanúskodnak, hogy akkoriban bizony az említett márkákat bizony igen magas színvonalon szolgálták ki!

A hatalmas csarnok alapterülete 1.400 négyzetméter és az alvázszereldén kívül magában foglalja a modern berendezésű gépműhelyt is. A műhely igen érdekesés modern berendezése közül bemutatjuk a hidraulikus emelőgépet, amely a hibamegállapításoknál és autókezelésnél tesz pótolhatatlan szolgálatot.

A telephez tartozik még anagyméretű és szintén jól berendezett karosszéria-, hűtő-, akkumulátor, villamos- és nikkelezőműhely. A műhelyben állandóan kb. 50 szakmunkás dolgozik.

Fém-megmunkáló műhely

Hozzáteszik még, hogy az újságban közölt képek korántsem mutatják be teljes egészében ezt a már-már gyárként működő szervízt. Az pedig talán még fontosabb, hogy az Autó és Motorújság áprilisi 7.-8. száma máris bővítésről számolt be:

A General Service László Andor Bt. Teve ucca 36. szám alatti autóüzemét tetemesen megnagyobbítva Váci út 80. szám (a volt Fehér Miklós Gépgyár telepei) alá helyezte át.

Nos, az bizony nem jó hír, hogy a gépgyár minden bizonnyal tönkrement, de az már biztató, hogy talán a General Service tudta foglalkoztatni a gépgyári munkások legalább egy részét.

Nos, így mentek akkoriban a dolgok…

Ajánlott Cikkek