Vélemény Vélemény-cikkeink

Egyesült államok, vagy gazdasági közösség?

A hirado.hu-nak adott interjút Kiszelly Zoltán politológus, aki röviden felvázolta, hogy mire számíthatunk 2021-ben az európai politikában. Sokismeretlenes az egyenlet, ugyanis igen komoly változások várhatók, melyek akár hosszú évekre meghatározhatják jövőnket! Most ezeket rövid összefoglaló formájában összeszedtük, véleményünket pedig ezúttal sem rejtettük véka alá!

A globális politikai „játéktér” legnagyobb változása, hogy Biden, USA új elnöke várhatóan más politikát folytat majd, mint Trump. Az USA politikája pedig mindig hat Európában, és ez most sem lesz másképp. Ez már önmagában változást generál, amit tetéz a tény, hogy a CDU már januárban kongresszust tart, majd szeptemberben parlamenti választások lesznek, ahol kancellárt is választanak.

Ma tehát nem tudjuk, hogy szeptembertől ki lesz az, akivel majd Biden tárgyal – akár olyan témákban, amik erős hatással lehetnek ránk. Ez komoly bizonytalanság, és ma még nem lehet biztos befutót megnevezni. Az tény azonban, hogy magát a CDU-t jelöltje igyekszik jobbra tolni, amikor olyan kijelentéseket tesz, hogy;

„A migránsokat nem kell Németországba hozni, tehát nem szabad a világ minden problémáját Németországba importálni.”

Tőle nem újdonság, hogy ezt a kényes témát is felhasználja, hiszen még decemberben komoly vitákat generált azzal a kijelentésével (ami megfelel a valóságnak!), miszerint a 2015 körül Németországba érkezett 1,5 millió migráns közül 1 millió még mindig segélyen él, azaz nem befizetője a költségvetésnek, hanem eltartottja…

Úgy tűnik, nem munkáért állnak sorba…

Jól mutatja a téma felszínre kerülése, hiszen egyre komolyabban feszíti a német társadalmat a migránsokhoz köthető negatív jelenségek. Igen ám, de éppen a múlt évi német elnökség alatt 2020 szeptemberében a német elnökség nevében nyújtották be azt a csomagot, ami a dublini rendszer reformjára vonatkozóan, melyben igeni ott van a migránsok elosztására kötelező kvóta! A csomag tartalma szerint alapesetben önkéntes alapon működik (és vannak is országok, akik ilyen alapon fogadnak be migránsokat), de ha a migrációs hullám egy szint fölé emelkedik, akkor bizony kötelező érvénnyel működik majd a migránsok elosztása… Ez tehát a javaslat része!

Nekünk nem volt igazán újdonság, de szakértő politológustól hallani azt, hogy az Európai Unió jövője egyéni ambíciók függvénye, és nem a közjó érdekében, tudatosan véghez vitt folyamat eredményeként áll majd elő!

Ezt Manfred Weber, a Néppárt frakció-ezetőjének esete mutatja be talán a legplasztikusabban. Ahogy a szakértő fogalmazott „Weber szekerének rúdja kiáll”, hiszen amikor 2019-ben előreléphetett volna, akkor kijelentette, hogy a magyar szavazatokkal nem akar az Európai Bizottság elnöke lenni… Ezzel a kijelentéssel akkor nem csak a magyar néppárti, hanem sok más szavazatot is elbukott, így nem sikerült megszereznie a számára áhított pozíciót.

Manfred Weber – szakállas trükk…

Ugyan várhatóan rástartol a 2021 novemberében az Európai Parlament elnöki pozíciójára, ami viszont egy súlytalan, komoly politikai befolyással nem bíró poszt. A fentiek függvényében érthető, ha ő – és sok más, az európai politikai térben lubickoló társa – egy Európai Egyesült Államok megteremtésén fáradozik, hiszen ebben az esetben ők lennének azok, akik a 740 millió európai közösség vezetői lennének…

És érthető, hogy Weber miért viseltetik utálattal Orbán Viktor, na meg a magyarok egésze és a lengyelek iránt! Mert bizony ez a két ország nem mond mást, mint hogy vissza kell hozni azt az Európát, ami az országok közötti együttműködést tekinti működése alapjának, mint ahogy azt annak idején Adenauer idejében elképzelte a német-francia tandem, amikor az Európai- Szén- és Acélközösséget létrehozta 1952-ben.

Ahogy akkor nem volt szó országok feletti kormányzásról, úgy valójában ma sincs ez benne az EU működésében, hiszen sem szervezeti, sem működése nem alkalmas arra, hogy egyesült államok jelleggel működjön a kontinens egésze.

Így viszont nyugodtan kijelenthetjük, hogy;

Az Unió értékeihez nem a Weber-féle karrieristák által megálmodott (de érvényben nem lévő!) föderalista magatartásformák állnak közel, hanem a kölcsönös előnyökön alapuló, országok közötti együttműködés modelljét támogató Lengyelország és Magyarország álláspontja!

Egyszínű, egynemű – színtelen, szagtalan…

Ez pedig rém zavaró azok számára, akik úgy gondolják, hogy nekik már kicsit az ország, ahonnan kikerültek az európai porondra, és egy egyenszürke, ámde giga-méretű államot szeretnének vezetni.

Itt csak egy magjegyzést tennénk; amíg nincs (!!!) európai szintű kisebbségi törvényi szabályozás, addig ilyen eleve szóba nem jöhet. De ahogy a kisebbségekre vonatkozóan nincsenek ilyen EU-szintű szabályok, törvények, úgy még sok másra sem…

A hirado.hu-n a teljes beszélgetés ITT tekinthető meg.

Ajánlott Cikkek