Történelem Videók

Elárasztja az orosz haderő Európa tengereit!

Az orosz védelmi minisztérium tájékoztatása szerint januárban és februárban flottagyakorlatot tart az orosz haditengerészet valamennyi „felelősségi területén”. A műveletek Oroszország beltengereire, a területével határos tengerek vizeire, valamint a világtenger operatív szempontból fontos területeire is kiterjednek. Külön gyakorlatok lesznek a Földközi-tengeren, az Északi-tengeren, az Ohotszki-tengeren, az Atlanti-óceán északkeleti részén és a Csendes-óceán vizein.

Borítóképen: A Varjag (az egyik) (forrás: picryl.com)

A flottagyakorlaton 140 hadihajó ás támogatóhajó, valamint több, mint 60 repülőgép, 1.000 egységnyi haditechnika, na meg 10.000 katona vesz részt.

A január 18-tól 22-ig tartandó CHIRU-2Q22 kódjelű orosz-kínai-iráni haditengerészeti gyakorlat máris zajlik az Ománi-öböl vizein és légterében. Oroszországot ezen a Csendes-óceáni Flotta egy hajóköteléke képviseli, amely a Varjag rakétahordozó cirkálóból, az Admiral Tribuc tengeralattjáró-elhárító nagyhajóból és a Borisz Butoma nagy tengeri tartályhajóból áll.

Mi most a Varjag történetét tárjuk fel, ami igen érdekes, hiszen az 1.800-as évek utolsó harmadában indult, és mind a mai napig tart! A névnek története van, nem is olyan rövid…

A Varjag gerincét 1898 októberének elején fektették le. A hajó a nevét II. Miklós cár választotta, annak az orosz gőzkorvettnek a tiszteletére, ami a polgárháború alatt, 1863/1864-ben Sztyepan Leszovszkij altengernaggyal a fedélzetén az Unió haditengerészetét támogatta (az amerikai polgárháború idején az Orosz Birodalom Lincoln kormányát támogatta).

A legendás Varjag cirkáló

1904. február 9–én délelőtt Uriu Sotokichi ellentengernagy cirkálókból és rombolókból álló erős flottaköteléke blokád alá vette a koreai Csemulpo-öblöt, majd ultimátumot intézett a kikötőben tartózkodó két orosz hadihajó parancsnokához. Amennyiben délután 16 óráig nem távoznak, vagy adják meg magukat, megtámadják őket. Rudnyev kapitány a Varjag cirkáló parancsnoka úgy döntött, hogy szembeszáll a többszörös túlerővel és harcol. Ez volt a vég kezdete…

De a legenda újra él!

A fülöp-szigeteki haditengerészet ismerkedik a Varjag modern hadihajó-technológiájával
Az orosz haditengerészet 5 leghalálosabb hadihajója

A vízkiszorítás 4.400 t (standard), 5.600 t (maximum), hosszúság: 141,7 m, szélesség 15,8 m, merülés 5,3 m. Üzemanyag: fűtőolaj, hatótávolság 2000/34 vagy 4200/18, illetve 7000/14,5 tengeri mérföld/csomó. Személyzet: 390 fő. Hajtómű: 2 db gőzturbina, 4 db vízcsöves kazán, 2 db hajócsavar, teljesítmény 100 000 LE (73 550 kW). Maximális sebesség 34 csomó. Fegyverzet: 8 db (2×4) SS–N–3/B felszín-felszín rakétaindító, 2 db (1×2) SA–N–1 felszín-levegő rakétaindító, 4 db (2×2) 7,6 cm-es L/70-es légvédelmi ágyú, 2 db RBU 6000 tizenkét csövű tengeralattjáró-elhárító rakétavető, 6 db (2×3) 53,3 cm-es tengeralattjáró-elhárító torpedóvető-cső.

Az RBU 6000 tengeralattjáró-elhárító rakétavető

Hogy ki ne maradjon a sorból, van még egy általunk ismert Varjag, ami nem más, mint a kínai Admiral Kuznyecov osztályú Liaoning repülőgép-hordozó!

Ennek építése a Szovjetunióban, mikolajivi Fekete-tengeri Hajógyárban kezdődött, a hajóosztály névadó példánya befejezésének másnapján, 1985. december 6-án. Az eredetileg Riga nevet kapott hajót 1988. december 4-én bocsátották vízre. 1990-ben a híres orosz cirkáló, a Varjag nevét vette fel. A hajó építését még elkészülte előtt, 1992-ben felfüggesztették…

A Szovjetunió széthullását követően a hajó ukrán tulajdonba került. A félkész hajóról minden mozdítható tárgyat eltávolítottak, a hajótörzset állagmegóvó karbantartás nélkül tárolták. 1998 elején a Varjagnak nem voltak hajtóművei, kormánylapátjai és egyéb létfontosságú rendszerei. Az ukrán állam a hajót árverés során értékesítette.

A Liaoning repülőgép-hordozó-hordozó promóciós videója

A hajót az árverésen egy makaói fantomcég „vízi kaszinó” kialakítása céljából megvásárolta, Kínába szállíttatta, majd csődbe ment. A sajtó és egyes titkosszolgálatok már ekkor gyanították, hogy a cég a kínai hadsereg fedőcége volt és a hajó megvásárlásának célja nem kaszinó kialakítása volt. Sajtóértesülések szerint a hajót a kínai haditengerészet daliani támaszpontján újítják fel, feltételezhetően abból a célból, hogy a nyílt tengeri haditengerészeti törekvéseit kinyilvánító Kína első repülőgép-hordozójává váljék.

A Liaoning kínai repülőgép-hordozó

2011. júniusában a kínai vezérkari főnök hivatalosan is elismerte, hogy országa repülőgép-hordozót épít. 2011 nyarán a hajó több futáspróbán vett részt, majd 2012 márciusában a kínai hadsereg bejelentette, hogy a repülőgép-hordozó készen van és még az év során rendszerbe állítják. A hajót szeptember 23-án adták át a kínai haditengerészetnek, majd 25-én üzembe helyezték.

A Varjag név tehát immár történelmi távlatokban is meghatározó, rendkívüli idők nagy tanúi a varégokról elnevezett egységek.

Ajánlott Cikkek