Elfeledett (?) világelső DUTRA

A világhírű Hofherr gyár jogutódja, a Vörös Csillag Traktorgyár 1957-ben új korszakot nyitott a magyar traktorgyártásban az „U” traktorcsalád megtervezésével és gyártásával. Az UA-28-tól az UE-50-ig terjedő modellek leváltották a már elavult G-35/GS-35 típusú Hofherr traktorokat, és meghatározó szereplővé váltak a hazai mezőgazdaságban. Bár korszerű konstrukciót képviseltek, nem tudták teljesen kielégíteni az univerzális traktorokkal szemben támasztott elvárásokat, különösen a homoktalajok művelésében.
Borítóképen: Felsőgalla, vetőburgonya ültetése géppel a Nagy-Keselő keleti oldalán DUTRA UE-28 traktorral, 1959 (forrás: Fortepan / Vimola Károly)
A 60-70-es években Magyarország szántóterületének 25%-a homokos volt, amelynek hatékony megművelése komoly kihívást jelentett. Az akkor elterjedt VCST DT-413 lánctalpas traktorok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket: rövid élettartamuk és magas fenntartási költségük miatt nem bizonyultak gazdaságos megoldásnak. A Kohó- és Gépipari Minisztérium és a Földművelésügyi Minisztérium megbízásából Korbuly János és tervezőcsapata új, összkerékhajtású traktort dolgozott ki.

(forrás: Autó-Motor, 1963)
Az UE-28, az „U” traktorcsalád ötödik tagja, 1958 októberére készült el, és azonnal tesztelésre küldték három állami gazdaságba. A vizsgálatokba a Mezőgazdasági Gépkísérleti Intézet és a Budapesti Műszaki Egyetem is bekapcsolódott. A gép egyedi „orrnehéz” kialakítást kapott, négykerékhajtással és kéthengeres, 28 lóerős dízelmotorral.
A tesztek igazolták, hogy hatékonyan műveli a homoktalajokat, és teljesítményével felülmúlja a KGST középkategóriás traktorait.

Az UE-28 traktor nemcsak technikai szempontból volt kiemelkedő, hanem látványra is modern és tetszetős kialakítást kapott. Az „orrnehéz” felépítés és a négykerékhajtás világviszonylatban is egyedi megoldásnak számított. Mivel a dinamikai és vontatási sajátosságai korábban nem voltak ismertek, az üzemi vizsgálatok során számos új tesztmódszert alkalmaztak. Az egyik első észrevétel az eltérő tengelyfordulatszámok okozta problémát érintette: mivel nem építettek be harmadik differenciálművet, a mellső kerekek gyorsabbak voltak a hátsóknál, ami rontotta a hatékonyságot. Az áttételmódosítás és az abroncsnyomás optimalizálása segített a kiegyenlítésben.
A DUTRA traktorok gyártása során végig jelen volt a „meddő szlip-jelenség” (kerékcsúszás), amely miatt szükségessé vált az erősebb motorok beépítése. A vizsgálatok igazolták, hogy az UE-28 alkalmas volt a homoktalajok művelésére, és teljesítményével felülmúlta a KGST középkategóriás traktorait. Bár a homoktalajokon való sikeres alkalmazás Magyarországon komoly előnyt jelentett, Európában nem vált általánossá.

A gyár ezért a rizsföldi művelésre is kiterjesztette a teszteket, különösen a Palotási Állami Gazdaság szikes talaján. Az UE-28 remekül teljesített az optimális nedvességtartalmú területeken, míg a víz alatt álló, mocsaras földeken rácsos sárkerekekkel szerelt változatát ajánlották. A traktorok kiváló minősítést kaptak a nemzetközi piacon, és felkeltették a fejlődő országok érdeklődését.
1965-ben India vegyesvállalat létesítésének lehetőségét vetette fel, valamint licencmegállapodásokat is tárgyaltak egy fejlesztett PERKINS motoros változat összeszerelésére. Az új, háromhengeres, közvetlen befecskendezésű dízelmotor 38 lóerős teljesítményt nyújtott, és a rizsföldeken is hatékonyan alkalmazható volt. Módosított kuplung, nagyobb hűtő és áttervezett műszerfal is szerepelt a fejlesztések között.

Az első UE-28 traktor 1969-ben érkezett Indiába átszerelésre, de a ZETOR gyár jobb ajánlata és a hazai gazdasági változások miatt nem tudott betörni a piacra. Az UE-28 az előző modellek továbbfejlesztett változata volt, de magában hordozta azok tervezési gyengeségeit és üzemeltetési problémáit. A kiforratlan fődarabok, a kevés üzemi tapasztalat és a gyors nemzetközi fejlődés szintén akadályozta az előrelépést.
A motorvizsgálatok megerősítették, hogy a CSEPEL T-213c motor volt a legjobb választás, noha az EICHER BD-2e kevesebb üzemanyagot fogyasztott közúti használat során. A traktor hajtásrendszere egy megbízhatatlan melléktengely-kapcsolót kapott, amely gyakran meghibásodott, ezért csak szigorú előírások mellett vállalták a garanciát. A szerkezeti problémák miatt több alkatrészt megerősítettek, például a differenciálházat, a féltengelyeket és a futómű csapágyait.

A hidraulikarendszer fejlesztést igényelt, mivel a szennyeződések, főként a csővezetékek belső reve, gyakori meghibásodásokat okozott. A NDK gyártmányú szivattyúk és mágnesszűrők beépítésével sikerült javítani a rendszeren. Az új elrendezés azonban kezdetben feszültségeket okozott a mechanikában, ami további módosításokat igényelt.
A DUTRA védjegy 1961-ben jelent meg, és az UE-28 traktor modern formát kapott, amely ipari vásári díjat nyert. 1967-ben vezetőfülkés változatot is bemutattak, de magas ára miatt nem indult tömeggyártás. Az UE-28 univerzális használhatósága miatt légfékes pótkocsik vontatására is alkalmas volt, ám a nem megfelelő fékrendszer miatt több baleset történt.
Bár az UE-28 a világ első összkerékhajtású traktorja volt, a gyors műszaki fejlődés és az új elvárások további fejlesztést igényeltek. Az országban továbbra is hiányoztak a megfelelő munkaeszközök, amelyeket nehezen lehetett beszerezni a KGST piacáról. A Vörös Csillag Traktorgyárban a fejlesztések és kihívások egészen fennállásáig meghatározták az üzemi életet.