Hírek

Elon Musk ráérzett, vagy tudott valamit?

A nap szenzációja, hogy Németországban olyan lítium-mezőre bukkantak, amely 400 millió elektromos autó akkumulátor-csomagjának elkészítéséhez adhat alapanyagot! A Felső-Rajna-völgy egy 300×40 kilométeres részén található a kitermelésre váró anyag, ami alapjaiban változtathatja meg az elektromos autózásra, mit megváltóra tekintő világgazdaságot!

Kiemelt kép: Salar de Uyuni, Bolívia – német K-Utec itt tervezi megnyitni lítium-bányáját (forrás: erdekesvilag.hu)

Mint tudjuk Elon Musk a Tesla atyja Németországban építi a Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg nevű gyárát, ahol tejes kapacitással 500.000 autó fog elkészülni évente. Mint tudjuk, a Tesla abban különbözik a nagy autógyártóktól, hogy saját maga készíti az akkucsomagokat, és ez Berlinben sincs másként! Itt is fontos eleme a gyártási folyamatnak az akkuk előállítása. Ennek pedig – láss csodát! – éppen a lítium az egyik fő alkotóeleme.

De nem is igazán Musk itt a lényeg, hanem az, hogy a német ipar megint talált magának valamit, ami alkalmas arra, hogy az ország gazdaságát saját hajánál fogva kirángassa a gödörből! Mert azt látni kell, hogy Németország az utóbbi időszakban elég komolyan lassult a versenytárs Kínához és USA-hoz képest, többek között éppen azért, mert a nagy német autógyártók mintha erős lemaradásban lennének az elektromos autók terén! Vannak típusaik szép számmal ma már, de az eladási darabszámok – és főleg a nyereség! – terén mégis lemaradásban vannak.

Azon sokat megy a vita, hogy az elektromos autó vajon mennyire kíméli a környezetet, de az biztos, hogy ha egy ilyen fontos alapanyagot helyben bányásznak, és elmaradnak a távoli (Kína, Chile, Ausztrália) szállítások, akkor az a környezetterhelést is csökkenti. Fontos ez, hiszen nem elég, ha egy autó működése közben helyben nem szennyez, az is fontos, hogy a teljes életciklusa alatt (a gyártástól a megsemmisítésig) milyen szennyezést jelent.

Ezen túlmenően viszont van még egy – talán a legfontosabb! – tényező, ami szenzációvá teszi a hírt! Nevezetesen az, hogy Kína, aki kezében tartja a ritka földfémek kitermelésének 80%-át (!) stratégiai szerepe gyengül azáltal, hogy a lítium immár máshol is nagy mennyiségben bányászható! Fontos ez, hiszen, amikor Kína fenyegetéseket kap az Egyesült Államoktól, rendre előveszik a ritka földfémek témáját, mondván, hogy ha letiltják az exportot, akkor a modern technológiákhoz nélkülözhetetlen anyagok hiányában leállhatnak a fejlett gazdaságok.

Persze a nyersanyag megléte és a kitermelés két dolog, a felfedezés csakis akkor ér valamit, ha már beindul a kitermelés, és azt használják az európai, vagy legalábbis Európában működő autógyártók. És itt van még egy fontos pont; a németek biztosan megtalálják a módját annak, hogy a Tesla ne tudja olyan jól kihasználni a helyzetet, mint a német autógyártók, így esélyük nyílik arra, hogy végre legyűrjék a mindig is outsider-nek tekintett Musk-céget, amely viszont mára elérte, hogy nyereséget is tud termelni, nem csak nagy bemondásokkal gyűjteni, és elégetni dollár-milliárdokat…

Érdemes tehát odafigyelni, hogyan alakul a továbbiakban a lítium-vagyon kitermelése, mert az a hír, ami egyszerre hozza lázba Pekingben Hszi Csi-ping kínai elnököt, Elon Musk multimilliárdost, vagy éppen Ola Kaellenius-t, a Daimler elnökét Stuttgartban, az bizony tényleg komoly jelentőséggel bír!

Ajánlott Cikkek