Épített örökség Magyarság Tájak/korok Történelem

Erzsébet tér, autóbusz-pályaudvar

Igen, a mai is működő intézmény – bár közel sem a buszforgalmat szolálja! – érdekes épület, 1977-ben műemléki védettséget kapott, és korábban sok huzavona volt körülötte, ma pedig a Fröccsterasz nevű helyként ismerhetik.

Borítóképen:

Igen, ez az épület nem egyszintes, van egy terasz, amiről adott esetben jó kilátás nyílik, árnyékos, ugyanakkor a levegő jól átjárja, így kiválóan alkalmas arra, hogy a vendégett itt fogyasszanak.

A főváros központi autóbusz-pályaudvarát 1949-ben létesítették Nyiri István tervei alapján (előtte az Oktogonról 1927 óta indultak a nemzetközi és a távolsági járatok). 1977-ben műemléki védettséget kapott.

Erzsébet (Sztálin) tér, a MÁVAUT autóbusz-pályaudvar átadási ünnepsége 1949. szeptember 18-án

Az ország legnagyobb buszállomásának jelentősége 1982-ben a Stadion autóbusz-pályaudvar átadása miatt lecsökkent, ugyanis a keleti országrészt kiszolgáló vonalakat az új pályaudvarig rövidítették vissza.

1986-ban az Árpád hídi, majd 1999-ben az Etele téri autóbusz-állomás megnyitásával tovább vesztett jelentőségéből. 2001. október 16-án kormánydöntés értelmében az Erzsébet téri buszállomást bezárták, az autóbuszokat az Etele térre és az ideiglenes népligeti végállomásra irányították át.

Az épületben 2011 és 2016 között a Design Terminal működött, napjainkban a Fröccsterasz nevű szórakozóhely működik az egykori autóbusz-pályaudvar helyén.

Igen, a terasz… Nos, ennek a terasznak – amellett, hogy természetesen korábban is jó kilátás nyílt róla! – egészen más funkciója volt korábba! Íme:

Erzsébet (Sztálin) tér, MÁVAUT autóbusz-pályaudvar (1949)

Mi a megoldás? Nos, a terasz éppen a buszok teteje magasságában van, a buszok tetején pedig csomagok utaznak… Ugye milyen könnyű így a felpakolás?

Ajánlott Cikkek