Étterem az Ikarus 260-hoz
1979 tavaszán futótűzként járta be a sajtót a rövid hír, miszerint a BKV egy új, igenkülönleges buszt alakított ki, és helyezett üzembe. Ha úgy nézzük, ez egy luxusbusz, hiszen étkezést csak a legjobban felszerelt buszokban biztosítanak, de ahogy a borítóképen is látszik, inkább egy kantin volt ez.
Borítóképen: Ebéd a kettőhatvanason – 1979
„A Budapesti Közlekedési Vállalat egy IKARUS 260-as típusúautóbusz átalakításával mozgó ebédlőt készített dolgozóinak. A különleges busza szabadban dolgozó munkásokat keresi fel ebédidőben” – írta – többek között – a Szolnok Megyei Hírlap 1979. március 24.-én.
Azt nem tudjuk, hogy aztán mi lett a busszal, mert ahogy feltűnt a hír nagy hirtelen, úgy el is tűntek a további információk. Azt tudjuk, hogy a BKV esetében nem feltétlenül kell keresni a logikát, de meg kell jegyeznünk, hogy ez a fajta ebédeltetés nem feltétlenül a legjobb megoldás, hacsak nem egy olyan helyen áll meg a busz, ahol egyszerre legalább 30-40 fő dolgozik.
Ennek oka pedig az, hogy ha kevesebb szabadban dolgozó munkásuk van a közelben, akkor a következő helyen pár ember miatt késik az ebéd, és ez persze halmozódhat, és végül igencsak zabos lesz az, akinek csak a munkaidő vége felé lesz lehetősége megebédelni…
Ezzel együtt mégis korszakalkotó az ötlet, hiszen tudjuk jól, hogy azóta rengeteg helyen vannak olyan buszok, melyeket éttermi célokra használnak:
„Egyedi módon bővítette üzletét a McDonald’s tatabányai étterme. Nemrégiben egy eredeti angol emeletes buszt alakítottak át kényelmes étkezőhellyé, amely szerves része lett a már meglévő épületnek. Az átadás napján 50 ezer forint értékű étkezési utalványt is átadtak a Gyermek- és Ifjúságvédő Intézet tatabányai lakói számára” – írta a Komárom-Esztergom megyei 24 óra 2000. október 3.-i számában.
Ez csak egy példa, de látni kell, hogy ez nem az igazi, hiszen ezek telepített buszok, jellemzően mozgásképtelenek, de a BKV esetében igenis egy utazó szolgáltatásról volt szó! Nos, erre is találtunk példát, és ha már a BKV rendelkezett egy étteremnek berendezett busszal, igazán csak egy kicsit kellett volna még belefektetni, és akár az alábbi hír Budapestről is megjelenhetett volna (persze fonim magyar értelekkel!):
„A francia gasztronómia ínyencségeit és egy csodálatos városnézés élményeit kínálja a Párizs nevezetességeit körbejáró Bustronome nevű étterembusz. A Párizs utcáin négy hónapja közlekedő, feketére festetett, üvegtetős, kétszintes busz belülről egy elegáns éttermi tetőteraszra emlékeztet, ahonnan minden irányba csodálatos kilátás nyílik a városra” – Hajdú-Bihari Napló 2015. február 13.-i száma.
De – mint fent is szóba került – a BKV esetében sokszor nem kell a logikát keresni, és ma már azt is tudjuk, hogy a hasonló szolgáltatások nem a közlekedési vállalat kezében vannak – ma már.