Európában és itthon az első: a Ganz légkondis motorkocsijai
1935-re a Ganz volágszerte elismert márka volt, hiszen a komplett szerelvényeket előállító magyar gyártó (értsd: az utolsó csavarig hazai gyártmány!) termékei Olaszországban, Belgiumban, Hollandiában, Spanyolországban, Lengyelországban, Luxemburgban és Romániában öregbítették a magyar ipar hírnevét. Ebben az évben Spanyolország, Belgium, Románia, Lengyelország, Bulgária, Argentína és Egyiptom rendelései teljesítésén dolgoztak.
Borítóképen: Az Egyiptomba szállított magyar sínautók behajózása Brémában
Az egyiptomi megrendelés különösen fontos volt, mert itt olyan körülményekre kellett felkészíteni a szállítandó Árpád sínautóbuszokat, amelyek Európában nem megszokottak. És a Ganz parádésan megoldotta a feladatot!
A korabeli leírások szerint:
„Figyelemreméltó műszaki érdekességet ad az új kocsiknak az a beépített berendezés, melynek célja, a kocsi levegőjének megjavítása és ezzel az ottani klíma mellett az utazás kellemessé tétele. A bravúrosan megoldott légjavító készülék három feladatot old meg: a kocsik levegőjét hűti, szárítja és portalanítja.”
Persze, most mondhatnánk; „Mi ebben a nagy dolog?”, de akkoriban nem úgy, ment a tervezés és a termelés, mint manapság, amikor egy-egy összetettebb szerkezet megépítéséhez „bemegy az ember a boltba” – azaz kimegy a nemzetközi piacra – és leemeli a polcról a megfelelő alkatrészt! Már csak ezért sem:
„Ezeket a problémákat tökéletesen oldották meg, ami annál is inkább elismerésre méltó, mert ez irányban sem idegen tapasztalatokra, sem külföldi példákra nem támaszkodhattak. Amerikában futnak ugyan hűtött Pullmann-kocsik, de az ott alkalmazott berendezés elektromos rendszerű, külön bonyolult apparátust, sőt tartalék akkumulátortelepet igényel.”
Ez tehát egy forradalmian új megoldás volt, de a szerelvény hűtése mellett gondoskodtak a hőszigetelésről is! A kocsik acélháza és belső faburkolata között ugyanis úgynevezett alfol-szigetelést alkalmaztak, az erős sugárzás leküzdésére. Ez a szigetelés összegyűrt aluminiumfóliákból áll és a beszorult, finoman elágazó levegőréteg úgy a hővezetés, mint a hősugárzás ellen a kocsi belsejét szigeteli.
De a Ganz nem állt meg itt, hiszen már akkorfelmerült, hogy nem csak hűtésre, hanem fűtésre is használni lehetne a berendezést:
„A Ganz-gyár az első Európában, mely hűtéssel ellátott kocsit gyárt. Az ő teljesen új elgondolásokon alapuló, kiváló konstrukciójú és elsőrangú kivitelű hűtőberendezése pedig egyedülálló az egész világon. Itt említjük meg, hogy a külföldi vasúttársaságok egész sora máris nagy érdeklődéssel fordul ez újítás felé. Több helyen azonban a hűtésen kívül a vagonok fűtését is ellátni óhajtják és e kettős feladat elvégzésére alkalmas berendezést, illetve szerkezeti kombinációt most dolgozza, ki a Ganz-gyár, mégpedig oly módon, hogy fűtésre, miként az »Árpád«-nál is megtörtént, a hajtómotor hűtővizét használja fel.”
Igen, így volt ez akkoriban. Elmúlt, de mi nem a nosztalgia jegyében írjuk a hasonló témájúcikkeket, hanem azért, mert látni kell, hogy van más út is, mint bemenni abba a bizonyos boltba…