Vélemény Vélemény-cikkeink

Európai autóipar: Fogd a pénz és fuss! Avagy; miért marad drága az európai autó?

Az európai autóipar (ahogy más ágazattok is…) óriási stratégiai hibát követtek el azzal, hogy függővé váltak a távol-keleti beszállítótól, ezt pontosan megmutatja a manapság is fennálló chip-hiány (de sok más alapanyag ellátása is akadozik). Franz Fehrenbach, a Bosch felügyelőbizottságának év végén a posztjáról távozó elnöke a német Frankfurter Allgemeine Zeitung lapnak adott interjúban elmondott szavai jól mutatják; Európa nem tanul!

Borítóképen: a 2019-ben tervezett akkumulátorgyárak – Hol vannak az európai gyártók??? (forrás: makronom.mandiner.hu)

Emlékezzünk csak, a ’90-es évekre az európai autógyártás bajba került, mert az olcsó, de egyre jobb minőséget produkáló távol-keleti gyártók komoly szeletet hasítottak ki a piacból. Azok a gyártók, akik a kisebb méretű szegmensben voltak jelen, és/vagy szinte kizárólag Európába adtak el, komoly bajba kerültek. Menekülési útvonal a globális terjeszkedés és a fúziók voltak (Fiat Dél-Amerikában, a Renault egyesült a Nissan-nal, mára létrejött a Stellantis stb.).

A probléma oka egyrészt a túlzott kapacitás, másrészt a drága termelés volt. Ez utóbbit azzal próbálták orvosolni, hogy;

A termelést (helyesebben az összeszerelést) Kelet-Európába helyezték át, illetve egyre inkább a különböző termékekre specializálódott beszállítók termékeire támaszkodtak.

Mára tulajdonképpen egy új autó tervezése úgy indul, hogy összeválogatják a beszállítói kínálatból a megcélzott autóhoz szükséges elemeket és alkatrészeket, majd rádobnak erre az egészre egy valamilyen design-t, és kész is az új modell!

Na de nézzük, mit mondott Franz Fehrenbach!

„Túlságosan függővé váltunk más régióktól és ezen mindenképpen változtatni kell.”

Nocsak… Nem újdonság a mondás, de az autóiparban (is) működő, egyik meghatározó cég vezetőjétől ezt hallani azért mégis furcsa, hiszen – ahogy mondja:

„Ez nem a politika hibája, hanem üzemgazdasági szempontok, a beszállítói lánc költségeinek az optimalizálása miatt alakult így.”

És ez itt a kulcs! Amikor kialakult a fent ismertetett európai autógyártási modell, a német gyártók (az azóta a Peugeot által felvásárolt, és ma már a Stellantis részként működő Opelt kivéve) háza táján nagy volt az öröm, ezerrel ment az egyes elemek és részegységek gyártásának kiszervezése, megjelentek termékeikkel a kínai piacon, csúcsot csúcsra halmozva kaszáltak, hiszen közben a német autók iránti bizalom (és persze a minőség) okán folyamatosan emelhették áraikat!

Még ment a nagy kasza, amikor már bőven megjelentek az első figyelmeztető jelek; a Tesla egyre jobb eredményeket produkált, a dél-koreai autógyártás űrsebességre kapcsolt, Kínában egyre több hazai gyártó jelent meg, igen komoly konkurenciát teremtve a németeknek, jött a diesel-botrány, és most a chip-hiány…

Sajnos a gyors pénz, és a stratégia hiánya megmutatta, hogy az, ami elsőre olcsónak tűnik, és hirtelen sok pénzt lehet vele keresni, hosszabb távon igen drága lehet!

És ez sokkal többe fog kerülni, mint amire eső lépésben gondolnánk! Nem „csak” a chip- és akkumulátor gyártó üzemek rettenetesen sok pénz igénylő beruházásaira kell költeni, hanem azt is figyelembe kell venni, hogy a távol-keleti gyártók (meg a Tesla) már most lépéselőnyben vannak ezen a téren, így mire az európai gyártók kapacitásai megjelennek a piacon, jelentős áresés várható, hiszen a nagy igyekezet akár túlzott kapacitások kiépítéséhez is vezethet!

És akkor kezdődik minden elölről… Egyesülés, beolvadás, nemzetközi terjeszkedés, stb, stb…

Sajnos Európa belefullad abba, hogy nincs stratégiai tervezés, nincs átfogó terv, csak a hirtelen pénzek számítanak. Igaz ez az autóiparra, de igaz ez a zöld fordulatra is, amit nem véletlenül erőltetnek; azon is jól lehet keresni, csakhogy a napelemek és a szélerőművek alkatrészei mind Kínából jönnek…

A végén pedig ezért van az, hogy minden gyártó prémium-minőséget akar (hiszen kénytelen!) gyártani, mert a felső kategóriákon még meg ehet keresni azt a pénzt, amit a gyártók ballépései miatt újra, és újra bele kell önteni a rendszerbe… Így pedig marad a bántóan magas ár!

Ajánlott Cikkek