Hírek

Ezen a napon indult el a rendszeres postakocsi közlekedés Buda és Bécs között 1750 ben

Egykoron a postakocsik száguldoztak a Bécs és Buda közötti útvonalon, amely 1750. október 15-én indult útjára, és amelynek gyorsaságát a kor embere csodálattal szemlélte. A francia eredetű ‘delizsánsz’, vagyis gyorskocsi szó hamar elterjedt, és az útvonal központja a mai Batthyány téri vásárcsarnok helyén volt, amelynek emlékét ma csak a Gyorskocsi utca neve őrzi. A menetrendszerű postakocsijáratok azonban már a 15. századi Franciaországban elindultak, és a 18. századra Európában sok-sok állomásból álló rendszer alakult ki, amely lehetővé tette a menetrend szerinti, zárt kocsikkal közlekedő postajáratok forgalmának növelését.

A postai tevékenység több országban állami monopólium volt, így a Habsburg Birodalomban is, ahol III. Károly uralkodása alatt, 1722-ben állami monopóliummá vált a postaügy. Az első személyszállító postakocsi Bécs és Pozsony között indult, ugyanabban az évben, mint a Bécs és Buda közötti járat. 1825-re már gyors postakocsijárat kötötte össze a két várost, és a járatok behálózták az egész birodalmat. A gyorsjárat a 19. század végéig működött, amikor a vasúti közlekedés fejlődése miatt 1888-ban végleg leállították. A négylovas postakocsi 16 utast szállított, és az utazás időtartama 27-28 óra volt, míg a pihenő és lóváltó állomások 16-18 km-re voltak egymástól.

A KOCSI magyar találmány

Az utazás során az utasok háromszor étkezhettek, és az éjszakai szállás árát is magában foglalta a menetjegy ára. Ezenfelül, a váltóállomásokon vízzel locsolták a megtüzesedett kerékvasat, és a postamesterek zsírozták a kerekeket. A kocsi kocsi magyar találmány volt, melyet a Komárom megyei Kocs falu iparosai fejlesztettek ki. A kocsi kocsi szó Európa-szerte elterjedt, és a technikai újítások lehetővé tették a gyors és könnyen kezelhető szállítást. A magyar postakocsi-hálózat irányítása és ellenőrzése is szigorúan szervezett volt, és II. József uralkodása alatt a postai ügyek a Helytartótanácson belüli postai ügyosztály, valamint a bécsi főposta-igazgatóság felügyelete alatt álltak. A magyar országos postakocsi-hálózat központja Budán működött, és a járatok innen indultak az ország különböző pontjai felé, jól illeszkedve az európai postakocsirendszerbe.

A Gyorskocsi utca neve még ma is emlékeztet arra, hogy egykoron a magyar hálózat központja itt, a Batthyány téri csarnoknál volt

Ajánlott Cikkek