Magyarság Nagyjaink Történelem Történelem Videók Világ

Ezen a napon született Barényi Béla, feltaláló, mérnök, az autós törésteszt és a gyűrődőzóna kifejlesztője

A világhírű német autóipar nem biztos, hogy olyan pályát futott volna be, mint amit ma ismerünk, ha nem lettek volna olyan zseniális mérnökök, mint Barényi Béla. A Volkswagen és a Mercedes is sokat köszönhet a magyar kiválóságnak, aki éppen 117 éve született. Immár több, mint 60 éve hogy megnyitotta kapuit az a genfi autószalon, amelyen bemutatásra került a Mercedes-Benz W113-as kódjelű autója, ami a W111-es Mercedes biztonság-technikai megoldásait vette át, így pedig az első biztonsági vázszerkezetre épülő sportautó lett!

Borítóképen: Mercedes SL230 (W113)

Persze ez a forradalom sem akkor kezdődött, amikor kitört… Barényi Béla jóval korábban foglalkozott már az autók biztonságával, így például, amikor részt vett a VW Bogár tervezésében – sőt, mint azt később bíróság előtt is elismerte Ferdinand Porsche, ő tervezte valójában -, de már akkoriban is bírálta a végül elkészült modellt merev kormányszerkezete miatt, mondván, hogy az ütközéskor életveszélyes.

A korabeli lapok egyébként írtak a genfi autószalonról, de a hazai beszámolókban rendre olyen márkákkal kapcsolatos híreket közöletek, mint a BMC, a Panhard, az Amphicar (egy szerencsétlen kétéltű gyösz), a Facel-Vega, az ISO… És még sok hasonló. Nem ismerősek ezek a márkák? Nanáhogy, hiszen ezek réges-régen eltűntek a süllyesztőben és korukban is inkább csak érdekességek voltak, kivéve talán a BMC-t, az angol autógyártás tehetetlen gólemét… Barényi Béla neve meg még csak véletlenül sem tűnt fel a lapokban!

Persze a Mercedes már akkoriban is a luxus szinonimája volt, így nekünk maradtak a törtésteszteket soha nem látott keleti modellek. Helyesebben voltak töréstesztek, csakhogy már élesben…

Abban a korban tehát nem volt elvárható, hogy a valódi újdonságokról, a tényleg értékes technikai tartalomról is beszámoljanak az újságok. Nem baj, ma már tudjuk, hogy Barényi Béla…

Mercedesnél letett első munkája az MB 170 V Cabriolet újszerű padlóváza volt, mely az utasoknak oldalütközés esetén nyújtott nagyobb védelmet. Ez a megoldás 1953-ra vált szériaéretté. Akkor jelent meg a W 120 „Ponton” sorozatban.

Hogy a BMW se maradjon ki a szórásból:

A biztonsági gyűrődési zónás utascellával kialakított személygépkocsi-karosszériát 1951-ben jelentette be szabadalomként. Az első ilyen technikával épített jármű 1959-től a Mercedes W 111 sorozata volt.

Ütközéskor az autó első és hátsó részénél a járműszerkezet deformálódása irányítottá vált. A karosszéria már képes volt elvezetni az ütközéskor felszabaduló energiát, miközben az utasokat stabil biztonsági utascella védte.

Ez a technológia került át a W113-ba is, ami nem csak biztonságos volt, hanem a formaterve is lenyűgözőre sikerült!

Pedig nem volt egyszerű megugrani a feladatot, mert az 1963-ban bemutatott W113-as szériának nem is egy, hanem két legendát kellett feledtetnie: a modellt ugyanis egyszerre szánták a 300 SL Roadster (W198) és a 190 SL (W121) utódjának!

Persze, az autó formaterve tényleg megkapó volt – és aztán a többi, a sorozatba tartozó modellé is! -, a lényeg mégis az volt, hogy innentől lett általános elv és elvárás az oldalsó ütközésvédelem, az első-hátsó gyűrődő-zónák, az automata biztonsági öv, és még sok más, amit Barényi Bélának köszönhet a Mercedes és az egész világ!

Ajánlott Cikkek