Hírek

Fegyverkezési verseny a szomszédoknál – 1. rész

Aki azt gondolja, hogy a Délszláv háború(k) lezárásával minden megoldódott, nagyot téved! Mostanában leginkább Bosznia-Hercegovina állt reflektorfényben azzal, hogy a Boszniai Szerb Köztársaság ki akar válni, de ne gondoljuk, hogy Szerbia és Horvátország olyan nagy barátságban lenne… Sorra veszik a harci eszközöket a másik fél elrettentését célozva! És persze Románia is beszállt a versenybe, és nem csak a behívott amerikai katonákkal, és eszközökkel, hanem vásárlásokkal is.

Fordító: Dassault Rafale akcióban az Aero India 2019-en – Bengaluru, India (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: Marklak, licenc: CC BY-SA 4.0)

Sorozatunk első részében az vesszük sorra, hogy Horvátország milyen fejlesztéseket hajt végre, miket vásárol, és állít rendszerbe, hogyan fejleszti katonaságát mostanság! Van itt minden, mint a búcsúban…

Az Egyesült Államok nem régen szállított két újgenerációs Black Hawk harci helikoptert Horvátországnak. A Black Hawkot az amerikai hadsereg harcászati légiszállítási közbeszerzésére fejlesztették ki. A géptípus első változata, az YUH-60 1974 októberében szállt fel először. A négy prototípusból hármat 1976 márciusában az amerikai hadsereghez szállítottak további tesztelésre, és az UH-60A-t 1979-ben az amerikai hadsereg hadrendbe állította.

Az 1980-as évek vége felé már továbbfejlesztett UH-60L modellként gyártották. Az L modell az erősebb GE T-700-GE-701C hajtóműnek köszönhetően nagyobb emelőképességgel rendelkezett. Horvátországba a még újabb UH-60M modell érkezett meg, még erősebb hajtóművekkel és fejlett fedélzeti elektronikával.

CROARMFOR 8 Horvát UH 60M Black Hawk pilótaképzés – Horvát Hadsereg

Tavaly Horvátország a kiöregedett MiG-21-es vadászgépei kiváltására rendelt 12 darab francia Rafale típusú vadászrepülőgépet. Ezek ugyan csak 2024-ben érkeznek meg, de jól mutatja a horvát vezetés igyekezetét katonai képességeik megerősítésére. A gép egy negyedik generációs, szuperszonikus vadászbombázó repülőgép, első felszállását 1986-ban jegyezték fel, ugyanakkor csak 2000-ben állt hadrendbe.

A Rafale radarja a Thomson CSF által kifejlesztett RBE-2. Az egyidőben követhető célok száma meghaladja a húszat és közülük négy támadható egyszerre. A célok felderítését és azonosítását segíti még az OSF televíziós, infravörös és lézeres berendezés is. A TERPROM rendszer a digitalizált topográfiai adatbázis és a GPS segítségével lehetővé teszi a kisugárzás nélküli terepkövető mélyrepülést. A gép védelmi rendszere a Spectra kombinált radar és lézeres besugárzásjelző, rakétaindításra figyelmeztető, aktív és passzív zavarórendszer. A Rafale hajtóműve a SNECMA M88−2. A hajtómű modulrendszerű és teljes körű digitális elektronikus vezérléssel (FADEC) rendelkezik.

A Rafale akcióban – Francia Légierő

A Rafale beépített fegyverzete az egycsövű GIAT 791B típusú 30 mm-es gépágyú, melyet a bal szárnytő alá, a szívócsatorna oldalába szereltek. Lőszerjavadalmazása 150 db lőszer.

A B és C változat 14, az M 13 fegyverfelfüggesztő csomóponttal rendelkezik. A legfontosabb fegyver a Mica EM aktív lokátoros önirányítású légiharc-rakéta, amelyből egyidejűleg tízet hordozhat. A törővégi indítósínekre a kis hatótávolságú, infravörös önirányítású Mica IR vagy Magic rakétákat függesztik.

F-35 a Rafale ellen – Melyik nyerne?

A földi célpontok ellen bevethető fegyverek között megtalálható az AS.30L lézervezérlésű rakéta, az Apache robotrepülőgép, Exocet hajók elleni rakéta, ASMP nukleáris töltetű szuperszonikus robotrepülőgép, a BLU–107 Durandal betonromboló bomba, a Belouga kazettás bomba és hagyományos bombák is.

Horvátország a múlt hónapban állapodott meg az Egyesült Államokkal 89 Bradley típusú harci jármű vásárlásáról is, valamint a NATO tagjaként egy gyalogos dandár létrehozását is tervezi.

Amerika 64 darab Bradley M2A2 ODS gyalogsági harcjárművet kínál Horvátországban

Az M2 Bradley vagy Bradley IFV egy amerikai gyalogsági harcjármű, amely a Bradley Fighting Vehicle család tagja. A BAE Systems Land & Armaments gyártja. Úgy tervezték, hogy rendkívül manőverezhető legyen, és elég gyors legyen ahhoz, hogy lépést tartson a nehéz páncélzattal előrenyomulás közben. Az M2-n három fős legénység áll: egy parancsnok, egy lövész és egy sofőr, valamint hat teljesen felszerelt katona.

A gépet 1981-ben rendszeresítették, de a Horvátországba szállítani tervezett változat már jelentősen továbbfejlesztett változat! Az 1988-ban tervezett, de csak az iraki háborúban (2003 után) elterjedő változat robbanó reaktív páncélzattal, új 600 lóerős motorral a tömegnövekedés (30-33 tonna!) ellensúlyozására. A jármű már egyáltalán nem úszóképes, elvesztette oldalsó lőréseit. Kevlár védőréteg került a járműbe, hogy a páncéltörés esetén képződő repeszek egy részét felfogja. A jármű jelentős része védetté vált a 30 mm-es gépágyú lövedékek és a régebbi RPG változatok ellen. Elektronikáján jelentősen javított az ODS-E felújítás, ahol megkapták az M2A1 7. ülését.

Horvátország 89 Bradley M2A2 gyalogsági harcjárművet vásárol az Egyesült Államokból!

A következő részben Szerbia fegyverbeszerzéseit, és haderőfejlesztését fogjuk áttekinteni.

Ajánlott Cikkek