Fontos dátum: Ikarus születik, 1951. február 24.

Az Ikarus karosszériagyár munkásai február 24-re készültek, amikor új típusú magyar autóbuszok sorozatgyártása indult. Az esemény a Párt Kongresszusának tiszteletére zajló munkaverseny részeként valósult meg.
Borítóképen: 1951 októberében már az ezredik Ikarus 30 is elkészült (forrás: Fortepan / Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény)
„A békéért elsősorban a termelés frontján kell helytállni” — mondta a kongresszusi pártértekezleten Hidas István, a Budapesti Pártbizottság titkára. A dolgozók nagy lelkesedéssel csatlakoztak a kezdeményezéshez, felismerve, hogy sz ország megerősítése és fejlesztése kiemelten fontos feladat.

A gyártás-szervezés élén Kiss József, a lemezműhely főnöke állt, aki munkájáért sztahanovista oklevelet kapott. Komoly szerepe volt abban, hogy a szakmunkáshiányt innovációkkal, új szerszámokkal és átképzéssel sikerült csökkenteni. Az új konstrukció jelentős előrelépést hozott: „A kovácsolt vasból készült váz helyett lemezből préselt merevítőket alkalmazunk, s ezzel jelentékeny értékű nyersanyagot, munkaidőt takarítunk meg” – magyarázta Kiss József.
A szervezési feladatok széleskörű együttműködést igényeltek a fizikai és szellemi dolgozók között.

A szakmunkások és művezetők munkaidőn túl is dolgoztak az első mintadarabok elkészítésén, hogy a kongresszusi zászló elnyerésével bizonyítsák elkötelezettségüket. A díszléceket tömör alumínium helyett hengerelt lemezekből gyártották, ami buszonként 800 forint megtakarítást eredményezett. A lemezek merevítésével megszüntették a zörgést és kiküszöbölték a hullámokat.
A kongresszusi program teljesítése nem zajlott zökkenőmentesen, különösen a fiatal munkások szervezetlensége okozott fennakadásokat.

A verseny nyilvánosságának kiszélesítésével javították a dolgozók motivációját, és az építő bírálat segített a problémák megoldásában. A szerszámhiány is nehézséget jelentett, ám Kuznyecov szerszámtakarékossági módszerének bevezetésével sikerült optimalizálni az eszközök használatát.
Az „Ikarus 30” műszaki fejlesztése során számos újítás került bevezetésre.
A kocsiszekrény váza préselt acélidomokból készült, könnyűfém borítással. A motor egy munkaóra alatt ki- vagy beépíthető volt, a padlózat pedig szerkezeti elemként is funkcionált. Az ajtók sűrített levegővel működtek, míg az ablakok gumitömítésekkel voltak ellátva.
A jármű belseje a városi és helyközi közlekedés igényeinek megfelelően készült.

Az elektromos berendezések közé tartoztak a fényszórók, ködlámpák, irányjelzők és belső világítótestek. A szélvédő felett elhelyezett nyílás a légáramlást szabályozta. Az új autóbusz modern fékrendszere jelentősen növelte a biztonságot.
Az Ikarus dolgozói az Ötéves Terv rájuk eső részét két héttel korábban teljesítették.