Ganz + MÁVAG + FIAT + MÁG = teherautó!

Magyarországon az első világháborút követő időszakban az autógyártást jószerivel csak a Ganz folytatta. A vállalat az Austro-FIAT rendszerű teherautók összeszerelését folytatta, de hamarosan egy teljesen más munkamegosztásban készültek a hazai gyártású teherautók.
Borítóképen: A MÁVAG Fiat-rendszerű teherautója – 1927
Vajon milyen gyakorlata volt a hazai szakembereknek az autógyártás terén akkoriban? Nos, igazán nem voltak kezdők, mert – bár erről sokan megfeledkeznek! – az alső világháború során olyan katonai igények léptek fel, amelyek igazán komoly konjunktúrát hoztak a hazai autógyártás világában!
Erről tanúskodik korábbi cikkünk is, melyben az Aradon működő MARTA hadiipari termeléséről írtunk:
Akkoriban igazán komolyan felfutott az úgynevezett szubvenciós tehrautók gyártása, hiszen a háború kezdetén a Monarchia nem rendelkezett a megfelelő számú teherautóval, de még személyautóval sem!
A MARTA és rajta keresztül a Benz nem maradt ki, ahogy a FIAT is képes volt az akkori igen szigorú katonai követelményeknek megfelelni egyes gyártmányaival:
Ezekről a teherautókról tudni kell, hogy részben, vagy egészben Magyarországon készültek, hazai gyártók termékei voltak, és leginkább az volt igaz rájuk, hogy ugyan licensz alapján készültek, a helyi sajátosságok, a katonai elvárások okán igen sok tervezői munka is volt ezekben a gépekben!
És aki azt gondolja, hogy a magyar autóipar az 1920-as évek előtt csak manufakturális körülmények között előállított, jobbára egyedi modelleket volt képes – igen kis darabszámban! – gyártani, az bizony nagyot téved!
A magyar ipar 1913 és 1918 között nem kevesebb, mint 265 személygépkocsit és 1.836 teherautót gyártott le!

A személyautók iránt nyilván nem volt olyan nagy kereslet a katonai felhasználást tekintve, így a szám elég mérsékelt, ugyanakkor a hat év éves átlaga is meghaladja a 300-as darabszámot, ami akkoriban bizony elég szép teljesítmény volt! Természetesen nem az amerikai gyárakat kell alapul venni, hiszen a tengerentúlon már akkor nagyságrendekkel nagyobb darabszámokat gyártottak, azonban Európában ez igenis szép teljesítmény volt!
A teherautós tortából pedig a Ganz (Ganz, illetve Ganz_FIAT márkanév alatt) igen szépen kivette részét, ugyanis összesen 765 teherautót gyártottak ezen időszak alatt!
A háború után azonban a meglehetősen drámai gazdasági helyzet okán a kereslet gyakorlatilag nullára esett, a katonai megrendelések pedig a mindenféle korlátozások után egész egyszerűen nem létezett! Ennek okán aztán kissé átrendeződött a gyártói kör. Először komolyabb gyártmányfejlesztés nem volt, de a magántulajdonú Ganztól az állami MÁVAG átvette a teherautógyártás, és már a ’20-as évek közepe táján itt készültek a korábbi Ganz-FIAT modellek!
A gépgyár egy részén megszüntették a mozdonygyártási tevékenységet – abban is pangás volt… – és oda helyezték az autógyártáshoz szükséges gépeket és berendezéseket.
1925-ben lépett a képbe a MÁG (Magyar Általános Gépgyár), ugyanis a MÁVAG egyezséget köt a MÁG-gal, hogy a motorokat ők készítik, és a MÁVAG pedig az alvázat és az összeszerelést végzi.
A MÁG sem volt nyeretlen kétéves…:
Ez a kooperáció minden bizonnyal sikeres volt, mert kicsivel több, mint 500 teherautó épült meg a két gyár együttműködésében!

És milyen típusok készültek itt? Nos, alapvetően három típust gyártottak. Az első egy lánchajtásos négytonnás teherautó volt, a második egy kardános három és fél tonnás, úgynevezett gyorsteherkocsi, míg a harmadik egy öttonnás, süllyesztett alvázú teherkocsi volt, melyet változatos felépítményekkel lehetett felszerelni.
Ez a sokkféle karosszéria lehetett bútorszállító, söröskocsi, tűzoltó, de erre épülhettek autóbusz alvázak is.

Kétféle motort építettek be ezekbe a gépekbe: a négytonnás gép motorja egy 8,2 literes egység volt, míg a másik két gépet egyaránt 9,7 literes motorral látták el. A motorok teljesítményéről és más paramétereikről nem sokat tudunk, de annyit megtudtunk, hogy a gyártók „kitűnően választották meg az alvázak motorerő méretezését is.

Bár sokan ma már nem emlékeznek rá, de a MÁVAG belépése az automobil gyártásba komoly lépés volt, amit akkor így értékeltek:
„Hazai automobilgyártásunk eddig szép fejlődést mutat s az Állami Gépgyárnak ezen a téren való bekapcsolódása határozottan fontos lépést jelent.”
És nem sokkal később eljött a NAG-, majd a Mercedes-féle együttműködés, ami már sokkal ismertebb fejezete a MÁVAG autógyártásának:
Nos, így álltunk 1927-ben!