Ganz motorvonatok: filmek a világ minden tájáról!
Többször írtunk már a Hargita típusú motorvonatokról, melyek akár jelentősen is különbözhetnek egymástól, de alapvető konstrukciójukat, tervezési elveiket tekintve azonosak. Nem túlzás azt állítani, hogy ezek a gépek világsikert jelentettek, és ezt most kisfilmekkel is bizonyítjuk!
Borítóképen: Ganz motorvonat az Andokban, Argentínában, 1964-ben
Nem volt mindig fenékig tejfel még egy gyár igazgatójának élete sem. Legalábbis erre enged következtetni az alábbi kisfilm, melyben elhangzik, hogy „ellátogattunk a Ganz Vagongyárba, egyik legjelentősebb külföldre szállító üzemünkbe, mely múlt évi exporttervét nem teljesítette. Elsőnek felkerestük a gyár új igazgatóját, hogy felderítsük azokat az okokat, melyek az egyenletes termelés akadályozói voltak, és amelyek a múlt évi terv teljesítésében ilyen hullámzást eredményeztek”.
Ma már azonban nem ez a lényeg, hanem az, hogy a filmben feltűnik az „ezüstvonat”:
A következő híradó-részlet már a lengyel export-szállítmányokról szól – a következő, 1954. évből:
Úgy tűnik tehát, hogy a Ganz végre jobb színben tűnik fel ekkor a pártvezetés szemében, ami akkoriban azért igen fontos volt. De nézzük, miről szóltak a hírek az ’56-os események után, a következő évben!
Itt már az egyiptomi exportról is szó van, tehát látható, hogy a Ganz motorvonatai bőven a keleti blokkon túl is kelendőek voltak! Sőt, az 1964-es kisfilmből az is kiderül, hogy még az Atlanti-óceán túlpartján is keresett termék volt a Ganz motorvonat!
Ez a kis összeállítás is jól mutatja, hogy a Ganz motorkocsik milyen jól teljesítettek a nemzetközi piacon is, és látható, hogy abban az időben ezek a gépek bizony a világ élvonalában voltak! És 1972-ben már jött is az utód!