Magyarság Tájak/korok Történelem Világ

Gőzeke-matek 1870-ből

Miután Watt felfedezte a gőzgépet, hihetetlen fejlődés indult meg, ekkor kezdődött az az ipari forradalom, amit először a gőzgépek hajtottak. Milyen változásokat hozott mindez? Szemléletes példa, hogy az akkor cirka 280 millió főt számláló Európa (Oroszországot is beleértve!)  teljes lakosságának a felét kellett volna szövőszékhez ültetni, ha a gőzgépekkel felszerelt angol szövetgyárak termelési volumenét hagyományos, kézi eszközökkel akarták volna elérni. Pedig az angol szövetgyárakban csak 400.000 munkás dolgozott…

Borítóképen: Szántás gözekével 1970-ben

 A példa után nem nehéz belátni, hogy ekkor kezdődött el az a folyamat, ami az egyes termékek előállítási költségeit átrendezte: az előállítás/termelés során a teljes termelési ráfordítás egyre kisebb részét képezték az emberi erőforrás költségei.

Kezdetben ez nem jelentkezett a bérek emelkedésében, de hamarosan eljöttaz idő, amikor a jelentős extraprofit okán olyan világnézeti áramlatok jelentek meg, amelyek a profit elosztásának más rendszerét célozták meg. Nem egy ilyen eszmerendszer gyökeredzik az ipari forradalomhoz, de mindegyiknek ez adja gazdasági alapját, és egyik szélsőséges formája a kommunizmus, melyben a munkást, illetve a parasztot illette meg ez az extraprofit, de még a termelési eszközök is!

„Azé a föld, aki megműveli!” – hangzott a jelszó 1945-ben a Nagy Imre által előterjesztetett „a nagybirtokrendszer megszüntetéséről és a földműves nép földhöz-juttatásáról” miniszterelnöki rendeletre támaszkodva. A gőzgépek tehát nem csak a termelést, hanem a politikát is alaposan átrendezték, hogy arról már ne is beszéljünk, hogy egész társadalmi rendszereket változtattak meg aztán az ekkor elindult mozgalmak!

Egygépes helybőlszántás – 1881

De ez itt nem politika, csak azt szerettük volna érzékeltetni, hogy a gőzgépek által elindított ipari forradalom milyen mélyreható változásokat idézett elő. Gyakorlatiasabb példa, hogy megjelent a vasút, így az ipart és a kereskedelmet már a gőzgépek már a gőzgépek repítették egyre magasabb szintekre. Bár az igaz, hogy már az 1810-es évektől gyártottak lokomobilokat is, de a kezdeti időkben csak lassan terjedtek.

Ennek oka pedig egyrészt a földművelők társadalmának idegenkedése volt a meglehetősen nagy és zajos gépektől, na meg az is igaz, hogy a kezdeti konstrukciók még nem voltak képesek versenyre kelni az állati- és emberi erőre alapozott termeléssel. És ennek nem csupán technikai, hanem sokkal inkább anyagi okai voltak!

Csakhogy… Az ipar rengeteg olyan vidéki, a mezőgazdaságban dolgozót vonzott a gyárakba – melyek egy idő után azért mégiscsak jobban fizettek, és nem idényjelleggel alkalmazták munkásaikat -, így aztán a fogyatkozni kezdő mezőgazdasági munkás bére is emelkedőben volt, na meg a hagyományos termelési mód okán az igavonók takarmányozása is egyre többe került.

Közben pedig a lokomobilok, és a hasonló gépek technikai színvonala növekedett, gyártási mennyiségeik okán pedig áruk is csökkenni kezdett.

Kétgépes helybőlszántás – 1896

A nagyobb teljesítmény, a csökkenő ár állt szembe tehát a hagyományos termelési módszerek emelkedő költségeivel, így eljött az idő, amikor megtörtént az átbillenés, és a gőzgépekkel való földművelés olcsóbbá vált, mint a korábbi hagyományos mezőgazdasági termelési eljárások! Igen, ez volt az a pont, amikor a zajosság, az ijesztő méretek, és működés többé nem voltak valós kifogások…

Nézzük tehát a matekot 1870-ből. Miért éppen ebből az évből? Nos, Az első – Angliában összeszerelt – gőzüzemű cséplőgépet 1852-ben Törökbecsén állították munkába. 1861-től hazai gépgyárakban is előállítottak cséplőgépet, amely a 19. század második felében a nagyobb uradalmakban, illetve a nagyparaszti birtokokon már elterjedt.

1870 körül volt tehát az az időszak, amikor a gőzgépek ugyan még újdonságnak számítottak, de már nem volt ismeretlen a mezőgazdaságban.

Nagy siker nem lett, de kisebb számban “úti gőzö” is készült – 1870

Ezzel együtt is igaz volt, hogy nálunk mg nagy volt az idegenkedés az új technológia tekintetében… Talán ezért is jelentetett meg egy cikket a Vasárnapi Ujságban cikkét a D.L. jelzéssel jegyző szerző. Tőle tudhatjuk, hogy akkoriban a világban mindössze 3.000 darab mezőgazdasági gőzgép működött. Érdekes, hogy Amerika, Németország, Franciaország mellett Egyiptom is igen korán leadta megrendelését, mindjárt 200 darabra!

Az idegenkedés oka nem csak a zaj és a méretek okozta félelem volt, hanem az is, hogy a gőzgépek kezeléséhez olyan tudásra volt szükség, ami nemigen volt meg a magyar mezőgazdaságban.

Kétségtelen, hogy szakképzett kezelők kellettek ezekhez a gépekhez, de működtetésük egy kicsivel sem volt bonyolultabb, mint a gőzmozdonyoké, amelyeket akkor már egyre növekvő számban alkalmaztak nagy megelégedésre a vasutaknál Magyarországon is. De nézzük azokat a bizonyos számokat!

“Helybőlszántás szántás két lokomotivval” – 1881

A Royal Agricultural Society of England 140 farmon, a legkülönbözőbb talajadottságú, 66.000 holdnyi területen folytatott hosszas kísérleteket gőzgépekkel felszántva azokat. A gépek kitűnően vizsgáztak, és az igaz volt itt is, hogy nagy szakértelmet kívántak meg a gépek, de lóerőben a harmada, munkáskézből pedig a felére volt szükség, mint a hagyományos művelés esetén, miközben a föld megművelése jelentősen jobb minőségű volt, és gyorsabban végeztek a műveléssel.

Egy helybőlszántó eke teljes felszereléssel naponta 30 holdat volt képes felszántani!

Ez annyit jelentett költségoldalról, hogy egy 12.000 fontba kerülő 20.000 holdas birtok éves földmunkáját elvégezni, úgy, hogy a gép fenntartási költségei 300 fontot emésztettek fel, ami annyit jelent, hogy 1 holdra 3 shilling – azaz 1 forint 60 krajcár – költség esett éves szinten.

Amerikában Lousianában, illetve Illinoisban működő gépekkel 16-18 mélyen történő megművelése holdanként 2,25 dollár (5 forint) volt 12 hüvelyk mélyen pedig 1,5 dollárba (3 forint 30 krajcár) került. Szászországban, a schlanstedti kincstári birtokokon akkoriban kezdett működni egy gőzeke, mely 14 lóerővel dolgozott, 13-14 hüvelyk mélyen 18 holdat szántott naponta (a barázdák szélessége 20 hüvelyk volt).

8 hüvelyk mélyen művelve a talajt a költség 8 tallér, míg 14 hüvelyk mélyen 3,5 tallér volt holdanként.

Gőzeke-szántás egy géppel – 1882

Egy ilyen gép, valamint a teljes felszerelés 10.000 tallér volt, az éves költsége – víz, szén, gépészek és napszámosok költségét is beleértve! – 2.620 tallért tett ki. Egy ilyen gépet a művelésre alkalmas 180 napra 7.200 tallér jövedelmet biztosított, így a tiszta nyereség 4.580 tallér volt, azaz a bevétel 45 százaléka volt a nyereség! Mi ez, ha nem extraprofit?

Másképp: egy ilyen felszerelés majd’ két év alatt kitermelte bekerülési árát!

És ez még nem minden! A Royal Agricultural Society of England mérései szerint a gőzekével szántott földek 2 mérővel adtak több termést holdanként! Ezen túlmenően a megtermelt búza minősége is jobb volt, ezt pedig az mutatta meg a legjobban, hogy a gőzekével művelt földekről aratott búza mérőnként 30 krajcárral magasabb áron kelt el a piacokon!

A gőzeke mellett szólt minden, az nem kétséges, de nálunk mégsem terjedt el olyan nagy arányban, mint Angliában vagy Franciaországban, különösen pedig Amerikában. Ennek oka azonban nem a gőzekében, vagy az idegenkedésben keresendő, hanem a magyarországi birtokszerkezetben.

Gőzcséplés – 1885

Bár a már említett földreform csak rontott az addigi helyzeten. Miért? Mert a földosztás idején a nagybirtok-rendszert számolták fel, de ez a művelt területek mindössze harmada volt! Azaz: a nagybirtokok koncentrációja közel nem érte el az említett országok szintjét, a birtokrendszer összességében igencsak tagolt volt, sok kisebb birtokkal… A földreform csak rontott a helyzeten, ezért nem csodálkozhatunk azon, hogy nem is olyan sokkal később megindult az erőszakos tagosítás, azaz a nagyobb egybefüggő birtoktestek kialakítása.

De vissza a gőzekéhez! Az akkori gépekkel természetesen nem csak a szántás feladatát lehetett elvégezni, hiszen a gőzcséplőgépeket a lokomobilok kihajtásáról működtették!

A lényeg azonban mégiscsak az, hogy a mezőgazdaságban 1870 körül érkeztünk el ahhoz a ponthoz, hogy betört a mezőgazdaságba is az ipari forradalom, és itt is óriási változásokat hoztak aztán a gőzgépek!

Ajánlott Cikkek