Grandiózus: a királyi luxusautó, a Rába Grand

A „Grand” típusú, négyhengeres motorral felszerelt személyautók gyártása 1913 második felében kezdődött, egyidőben az „Alpha” modellek előállításával. Ez a típus különösen figyelemre méltó volt, mivel egyes alkatrészei megegyeztek a „V” típusú teherautó alkatrészeivel.
Borítóképen: Rába Grand, az 1914-es Kárpáti Túra győzteseként (forrás: Tabiczky Zoltánné: A Magyar Vagon – és Gépgyár története 1.)
Ez a megoldás nemcsak költséghatékonnyá tette a gyártást, hanem biztosította, hogy a jármű megbízhatóan működjön még rossz útviszonyok között is.

A „Grand” típusú autók kezdetben nyitott és zárt, hatszemélyes karosszériával készültek, amelyek a polgári közlekedés igényeit szolgálták ki. Az első világháború alatt azonban ezek helyett katonai célokra, például ütegparancsnoki és sebesültszállító karosszériákat építettek az alvázra.
IV. Károly trónra lépése után, 1917-ben az udvarnagyi hivatal megbízta a Monarchia négy autógyárát, hogy készítsenek el egy-egy autót személyes használatra.

A győri Magyar Waggon- és Gépgyár is elkészítette a hatszemélyes, zárt karosszériájú „Grand” típust, amely azonban végül nem került az eredeti cél szerinti felhasználásra. Ez a típus műszakilag sikeres konstrukciónak bizonyult, és már a kezdetekben, például az 1913-as Alpesi Túrán és az 1914-es Kárpáti Túrán díjat nyert (ld.: borítókép).
A „Grand” típusú személykocsik műszaki adatai:
- Teljesítmény (2000 fordulat/percnél): 35-46 LE
- löket: 150 mm
- furat: 90 mm
- tengelytáv: 3.150 mm
- nyomtáv: 1.350 mm
- ülőhelyek száma: 6
- végsebesség: 80-100 km/ó
- önsúly (a karosszériától függően): 1.300-1.600 kg

A „Grand” típusú autók gyártása a Magyar Waggon- és Gépgyár történetének egyik fontos fejezete volt. A gyár, amely a 19. század végén kezdte meg működését, a vasúti kocsik gyártásával vált ismertté, majd később a gépjárműgyártás területén is jelentős eredményeket ért el. Az autógyártás tényleges beindulása 1907 után történt, amikor a gyár elkezdte a Csonka-féle postai csomagszállító gépkocsik alvázainak gyártását.
A „Grand” típusú autók gyártása során szerzett tapasztalatok hozzájárultak a gyár további fejlődéséhez és a magyar autóipar megerősödéséhez.
