Magyarság Tájak/korok Történelem

Ha a repülőtér messze van a belvárostól: Aeroexpress!

1923 januárjáig kivételes jogokat biztosított az antanthatalmak repülőgépeinek: a szövetséges és társult főhatalmak légi járművei szabadon repülhettek Magyarország légterében, illetve korlátozás nélkül fel- és leszállhattak az ország területén. Ezzel együtt hat hónapra megtiltották nemcsak a katonai, hanem a polgári légi járművek gyártását, behozatalát és kivitelét.

Borítóképen: Budai alsó rakpart a Szent Gellért térnél, a hidroplán állomáson Junkers F-13-as hidroplánok – 1925 (forrás: Fortepan, 24829)

Ilyen körülmények között természetesen szó sem lehetett repülésről, még polgári szinten sem. Pedig már 1920-ban létrehoztak egy polgári légi forgalmi vállalatot, a Magyar Aeroforgalmi Rt.-t (Maefort), amely Budapest-Szombathely és Budapest-Szeged között tartott fenn légipostajáratot.

Az antant ellenőrző bizottsága szerint azonban a Maefort fő célja nem a polgári légi szállítás fejlesztése volt, hanem a rejtett magyar légierő megszervezése és működtetése, azaz a katonai repülések leplezése.

Fentiek okán 1921-ben gyakorlatilag megsemmisítették mindazt, ami Magyarországon a repülést jelentette, vagy csak egy kis köze is volt a repüléshez…:

Az 1921 áprilisától egészen 1922 novemberéig tartó időszakra a magyar légi járművek vonatkozásában repülési tilalmat vezettek be. Ezen időszak alatt egy francia-román légitársaság, a Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aérienne (CFRNA) indított rendszeres járatokat a Budapest-Bécs és Budapest-Arad vonalon, később a cég a magyar főváros és Párizs között légipostajáratot is üzemeltetett.

1922 végén – amikor már talán a roncsokat is megsemmisítették— feloldották a tilalmat, így hamarosan (november 19-én) megalakulhatott a Magyar Légiforgalmi Rt. (Malert), majd egy hónappal később, december 22-én az Aeroexpress Rt.

A Malert tulajdonképpen az első hazai polgári légitársaság volt (persze csak akkor igaz ez, ha elfogadjuk az ellenőrző bizottság megállapításait a Maefort ügyében…), ami aztán szép pályát futott be, de sajnos voltak azért néha komolyabb baleseteik is:

A Malert Mátyásföldön alakított ki bázist, ami aztán később már szűknek és nem kellően felszereltnek minősült, így Budaörsön is komoly építkezések kezdődtek:

A Malert-tel szemben az Aeroexpress némileg eltérő utat választott. Az igaz ugyan, hogy volt három darab Junkers típusú gépük Mátyásföldön, de inkább azokra a hidroplánokra koncentráltak, amelyek a magyar főváros közepén, a Ferenc József híd közelében, a Dunán szálltak le, hiszen hidroplánok voltak.

Ezek a gépek a Junkers F13 típusú gépek voltak, melyek a világ első alumíniumborítású utasszállító repülői volt, tehát korának legmodernebb gépei közé tartoztak.

A Magyar Aeroexpresslégiforgalmi vállalat szárazföldi típusú Junkers limousinja az árumintavásáron – 1924

Az Aeroexpress első gépe 1922 karácsonyán érkezett meg Zimmermann német pilóta vezetésével, és 1923 elején már egy egész flottája volt a cégnek, hiszen három hidroplán és három szárazföldi futóművekkel felszerelt gép tartozott kötelékükbe.

A cég a Prága-Budapest- Zágráb és a Budapest-Bukarest útvonalra, valamint a Balaton körül és a Duna magyar szakaszára kapott légi forgalmi engedélyt. Külpolitikai okokból azonban még hónapokig nem tudta megindítani a menetrendszerű járatokat, a Junkersek addig is alkalmi és sétarepülésekre vitték az utasokat.

Hirdetés 1923 elejéről

Az Aeroexpress légitaxi-szolgáltatást is nyújtott;

  • 1923 májusában Mikes János szombathelyi püspök repülővel utazott Rómába.
  • A lóversenyt szenvedélyesen szerető arisztokraták szintén Junkers géppel repültek az osztrák fővárosba, hogy megnézzék a bécsi Derbyt.

Az Aeroexpress hidroplánjai viszont 1923 júniusától már rendszeresen közlekedtek a Budapest-Siófok vonalon. Az egyik Junkers gép végrehajtott menetrendszerű balatoni körrepüléseket is a Siófok-Balatonalmádi-Balatonfüred-Keszthely- Balatonföldvár-Siófok útvonalon.

A nyaralók, a fürdőzők rövidesen hozzászoktak a Junkers hidroplán látványához, sőt meg is kedvelték az alumíniumborítású repülőgépet, és elnevezték Ezüst sirálynak.

Ilyen is lehet egy légikikötő – a vízen (jobbra: Benda Jenő, a Pesti Hírlap munkatársa, dr. Déghy Ödön, az Aeroexpressvezérigazgatója és Mayer József műszaki igazgató, a gép vezetője, 1925)

A Malert menetrendszerű bécsi járata csak július végén indult meg, mert elhúzódott a tárgyalás az osztrák kormánnyal. A vállalat – magyar részről – kizárólagos jogot kapott a Budapest-Bécs útvonalra, de az Ausztriával kötött légügyi szerződés értelmében egy osztrák légitársaság is repülhette ezt az útvonalat.

A tárgyalások egészen tragikomikus felhangot kaptak, mikor kiderült, hogy osztrák légiforgalmi jogot ugyan az Oest. Luftverkehrs A.G. nyerte el, de a cégnek nincs megfelelő számú saját repülője… Ezért bérbe vette az Aeroexpress Junkers gépeit!

Az Aéroexpressvízigépei a Gellért rakparti kikötőben – 1924

Így Budapest és Bécs között két magyar vállalat bonyolította le a légi forgalmat!

Az Aeroexpress egyébként nem csak utasokat szállított, hanem a relatív könnyű, ámde drága áruk szállítását is rábízták. Ilyenek voltak a drága szőrmeáruk például, de szállítottak így selymet, dísztollat, csipkét, filmeket, pipere árut, és még déligyümölcsöket is!

Áttekintő adatok Magyarország 1925.évi légiforgalmáról

Az Aeroexpress járatai népszerűek voltak – különös tekintettel arra, hogy Budapest belvárosában volt egyik bázisuk – 1925-re mégis csődöt jelentett…:

„1925 óta az Aeroexpress, amely tulajdoniképen egy német érdekeltség támogatásával létrejött alapítás volt, anyagi okok következtében nem bonyolít le légijáratokat s így Magyarország 1926. évi légiforgalmából teljesen kikapcsolódott. Helyette a német Luft-Hansa jutott jelentékeny szerephez, amely a Magyar Légiforgalom Rt.-vel üzemközösségi alapon bonyolította le a légiforgalmat Budapest és Bécs között.”

A Malert Fokkere – 1927

Ajánlott Cikkek