Ha lovat akarsz, szólj egy magyarnak! A Ford Mustang magyar lova
A Ford Mustang egy úgynevezett izomautó volt, melynek lényege nem más, mint hogy relatív olcsón beszerezhető legyen egy olyan autó, ami nem csak halad, de vezetése élményt ad söfőrnek és utasna egyaránt. Ehhez a Ford a Falcon compact alapjaira építette fel autóját. A compact megnevezés persze ne tévesszen meg senkit, a kompakt méreteket az akkori amerikai dimenziók szerint kell értelmezni, ami – Európában akkoriban különösen! – teljesen más volt.
Borítóképen: Kersztes Károly és a híres szobor
A Mustang tehát az akkori európai fogalmak szerint nem volt kisautó, de Amerikában igenis annak számított a nagy batárok mellett, amelyek akkoriban ellepték az utcákat. A titok – már ha van ilyen – csupán annyi volt, hogy egy a megszokottnál jóval kisebb kasztniba beletették a batárokban alkalmazott méretes motort, és máris kaptak egy örömautózásra alkalmas gépjárművet.
Az első változatok egyébként szinte egyáltalán nem hasonlítottak az 1964-ben végül bemutatott modellre, amely azóta ikonikus darabbá vált a tengerentúlon.
Az autót karakteres forma jellemi, de Lee Iacocca – aki később a Ford elnöke lett – javaslatára egy háromdimenziós logót kellett készíteni az elejére, ami kifejezi azt a teljesítményt és szabadságot, amit szerintük akkor ez az autó testesített meg.
Ki készítse el ezt a logót, ami voltaképpen egy szobor? Nem más, mint egy szobrász, nem más, mint egy magyar, Keresztes Károly az Amerikában élő, magyar származású szobrász!
A magyar művész fából készítette el az eredeti szobrocskát, mellyel díszítve aztán a hosszú évek során a Ford immár több, mint 10 millió darab autót adott el.
Ha egy magyar megalkotta fából a Mustangot, akkor megy egy másiknak fémből is, méghozzá Ford alkatrészekből is! Íme: