Épített örökség Magyarság Tájak/korok Történelem

Hajózás? Nem, inkább öntözés!

A Tisza szabályozás előtt a só szállítását akadályozó mocsaras területeken történő sószállítás megoldását látták a Hortobágy és tágabb környezetének csatornázásában. A tervek nem valósultak meg, de a Tisza szabályozásával egy merőben új helyzet állt elő! Már igen korán, 1863-ban jelentkeztek problémák… Igen, ekkorra már nemhogy mocsaras, hanem aszályos lett a táj! A mezőgazdaságnak kellett a terület, de rájöttek, víz is kell.

Borítóképen: A Keleti-főcsatorna építése, 1951-1956 (forrás: Debreceni Szemle, 2012)

Jól látható, több, mint 160 éve tudott dolog, hogy a szabályozás erősen féloldalasra sikeredett. Ennek okán ismét előtérbe került a csatornák építésének gondolata. Aztán az 1879-es szegedi nagyárvíz mintha nem csak a várost söpörte volna el, hanem azt a gondolatot is, hogy meg kell tartani a vizet a talajban. Pedig az addigi Szeged pusztulása éppen arra mutatott rá, hogy komoly hibái és hiányosságai vannak a szabályzásnak…

Jó ideig megint kizárólagaz árvízvédelem szempontjai érvényesültek, miközben egyre nagyobb terület került művelés alá.

Gulya itatása a Hortobágyon, 1889 (forrás: Magyar Salon, 12. kötet)

Nézzük meg tehát a Keleti- és Nyugati-főcsatorna történeté!

Keleti-főcsatorna

A Keleti-főcsatorna története egészen 1727-ig nyúlik vissza, amikor Ternyey János főintézőt megbízták egy hajózható csatorna megtervezésével. A cél az volt, hogy Tiszadobnál indulva a Berettyón keresztül a Sárrétig haladjon, megkönnyítve a sószállítást. Bár a tervek elkészültek, a projekt nem valósult meg.

Az 1863-as aszály után az öntözőcsatorna építése került előtérbe.

Akár ma is írhatták volna, pedig az írás 1863-ból való (forrás: Eger, 1863)

Herrich Károly miniszteri tanácsos több tervet is kidolgozott, amelyek közül mindegyik Tiszalöknél indult volna, de különböző déli végpontokat javasolt. Az építkezés végül az 1950-es években kezdődött meg, és 1956-ban nyitották meg teljes hosszában. A csatorna 98 kilométer hosszú, és a Tiszalöktől Bakonszegig húzódik.

Eredetileg hajózási funkciót is szántak neki, de végül az öntözés, halgazdaságok fenntartása, valamint ipari és lakossági vízellátás váltak a fő célokká.

Különböző tervek egy térképen (forrás: Élet és Tudomány, 1956)

Nyugati-főcsatorna

A Nyugati-főcsatorna építése később, 1965-ben valósult meg, és december 30-án helyezték üzembe. Kezdetben 43 kilométer hosszú volt, de később 70 kilométerre bővült. A csatorna a Tiszavasvári hajózsilipnél ágazik ki a Keleti-főcsatornából, és Újszentmargitánál csatlakozik az 1916-ban épült Halastói-tápcsatornához.

A Nyugati-főcsatorna elsődleges célja a Hortobágy nyugati felének vízellátása volt, amely 8.700 hektár halastó gravitációs vízellátását és több mint 25.000 hektár szántóföld öntözését tette lehetővé. emellett számos település belvizeit is elvezeti.

A csatorna jelentősége az öntözési, halastavi, természetvédelmi és ökológiai vízigények kielégítésében rejlik. A beeresztőzsilip kapacitása 25 m³/s, amely lehetővé teszi a vízátvezetést a Keleti-főcsatornába is. A csatorna árvízkapuként is funkcionál, mivel a Tisza árvizei mindkét főcsatorna torkolati szakaszáig elérnek.

A tiszalöki öntözőrendszer átnézeti helyszínrajza, 1957 (forrás: Vízügyi Közlemények, 1957, Molnár Endre) – a Nyugati-főcsatorna még csak terv szintjén létezett

A főcsatornák jelentősége

A Keleti-főcsatorna a mezőgazdasági termelés növeléséhez és a belvízelvezetéshez járult hozzá, míg a Nyugati-főcsatorna a Hortobágy vízellátását és a halastavak fenntartását segíti.

Ajánlott Cikkek