Erdély Vélemény Vélemény-cikkeink

Harmadik autópálya Erdély felé!

Vitathatatlan, hogy óriási lépésekkel halad Erdély európai gazdasági vérkeringésbe történő bekapcsolása – legalábbis a magyarországi oldalon… Sajnos Székelyföld gyorsforgalmi elérése már nem a magyar kormányokon múlik, de talán majd ebben is történik előrelépés, ha a magyarországi szakaszok kiépülnek. Ne feledjük, nem csak újabb gyorsforgalmi utak érik el az országhatárt, hanem tervben van az M5-M1 tehermentesítésére szolgáló déli-dlén-nyugati autópálya megépítése is!

Hamarosan megkezdődik a területszerzés, nyáron már a kivitelezési közbeszerzés is megjelenhet az M3-astól a román határ felé tartó M49 autóút Mátészalka és Ököritőfülpös közötti szakaszára – jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Szatmárnémetiben. A szerződést 2022 elején köthetik meg. a munkálatok akár már jövőre megkezdődhetnek. A Csenger országhatárig vezető folytatás tervezési szerződése idén tavasszal megszülethet, a kiviteli tervek ezt követően egy éven belül rendelkezésre állhatnak, olvasható a tárca honlapján. Ez már a harmadik autópálya lesz Erdély felé.

Autópályatérkép – pirossal “odamórickázott” déli autópályával, és a most bejelentett szakasszal

Több cikkben foglalkoztunk már a témával, de egyre világosabb, hogy a magyar kormány – illeszkedve az európai útvonalak tervezett hálózatához -, erősen koncentrál a határon túli magyarság gazdasági vérkeringésbe való bekötésére! És mindez mire jó? Nos, nem kell hozzá igazán nagy tálentum, hogy kitaláljuk; ha Budapesttel szorosabb gazdasági kötelékek alakulnak ki, mint Bukaresttel, ugyan mindegy, hogy a politikai határ hol húzódik!

Amikor megtörténik a gazdasági integráció – ami felé kisebb nagyobb lépésekkel azért van kimutatható haladás! – a politikai határ csak egy rossz korszak mementójaként emlékeztet majd arra, hogy voltak olyanok, akik nem átallották a természetesen összetartozó területeket és embereket elszakítani… Nem holnap lesz, de ha ma nem dolgoznak rajta, akkor soha nem valósul meg, ezt látni kell!

Ezért lesz fontos a gyorsvasúti összeköttetés (Lengyelország irányába is!), ahogy Erdély felé is fontos szerepe lesz majd a jövőben. És miért érdemes ebbe ennyi pénzt beleölni? Egyrészt kötelesség, másrészt pedig igen komoly gazdasági okai vannak; a korábbi évezred során mindig is egy gazdasági egységként működő területek egymást segítve, együttműködésben sokkal erősebbek, mint külön, külön elszigetelten, sokkal kevésbé méretgazdaságos adottságaikkal…

Persze vannak, akik nem osztják ezt a véleményt, de azt már nem igazán tudni – mert erről hallgatnak, vagy nincs is ilyen… -, hogy milyen más elképzeléseik vannak arra, hogy miként kellene a gazdaságot önfenntartó, a nyugati országokhoz felzárkózást jelentő növekedési pályára állítani! Semmi rosszallás nincs ebben, de jó lenne megismerni más véleményeket is, mert a „minden sz@r” álláspont, és egyben érvrendszer nem kielégítő!

Nos, elő a farbával!

Ajánlott Cikkek