Vélemény Vélemény-cikkeink

Három tenger – egy gyorsvasút

A lengyel vasúti fejlesztések, a Rail Baltica, valamint a V4 országok összehangolt vasúti hálózatfejlesztésről írtak alá szándéknyilatkozatot. Ennek lényege, hogy gyorsvasúttal kötik össze a Balti-, a Fekete- és az Adriai-tengert, közben pedig olyan városokat érintenek a gyorvasúti szerelvények, mint Varsó, Tallinn, Prágát, Budapest, de vannak tervek Kijev irányába is – amelyek most éppen nem igazán aktuálisak…

Borítóképen: Gyorsvasúti szerelvény a pályaudvaron

De ez utóbbi nem tartozik szorosan a témához, ugyanis a tervek szerint 2050-ig valósulnak meg a szándéknyilatkozatban foglaltak, addig pedig még sok olyan történés lehet, ami hatással van ennek a keleti „szárnyvonalnak” a sorsára.

„A 2023-as varsói Vasútirányítási Napok (RDD) szakmai konferencián szignózott megállapodás célja, hogy a lengyelországi Centralny Port Komunikacyjny (CPK) közlekedési beruházás fejlesztését összehangolja a már megvalósítás alatt álló Rail Balticával, a visegrádi négyek fővárosainak felfűzését célzó V4-gyel, valamint a Kijevig megépíteni tervezett normál nyomtávú pályával” – írja az iho.hu.

A Három Tenger (Three Seas) fantázianevű, közel 4500 kilométernyi nemzetközi vasúthálózat 2050-re teremtene nagysebességű vasúti kapcsolatot a Balti-, a Fekete- és az Adriai-tenger között.

A Steer tanácsadó cég konferencián ismertetett jelentése a teljes költséget 60 milliárd euróra (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 24 ezer milliárd forintra), a hasznot pedig több mint 120 milliárd euróra (nagyjából 50 ezer milliárd forintra) becsüli.

Amint azt korábbi cikkünkben írtuk, a magyar tervek és beruházások jó irányba mutatnak, ugyanis – nyugatról keletre haladva – a Pozsony (Bécs)–Budapest, valamint a Budapest–Kolozsvár vonalak, amelyek a szándéknyilatkozatban foglaltak szerint érintettek, olyan vonalak, amelyek a magyar fejlesztésekben is kiemelet szerepet kapnak, így elmondható, hogy jó úton haadunk.

Az már egy teljesen más kérdés, hogy a partnerországok – melyek között nem került említésre éppen a legproblémásabb Románia… – hogyan állnak a kérdéshez, és mit tudnak/akarnak tenni annak érdekében, hogy a terv egésze megvalósulhasson.

Sajnos vannak olyan politikai megfontolások, amelyek miatt kétséges a Kolozsvárt elérő, és különösen az, hogy onnan milyen irányt vegyen a pálya, hogy aztán valahol elérje a Fekete-tengert, természetesen Bukarest érintésével, és persze akár terjeszkedhetne déli irányba is a gyorsvasút Bulgária és akár Törökország felé…

De ez utóbbiak egyelőre nem szerepelnek a tervekben – legalábbis nem ebben a projektben – így nem érdemes rá szót fecsérelni.

Mindenesetre a magyar oldalról biztosan lesz támogatása az ügynek, és – amennyiben a partnerek is komolyan gondolják, a megvalósításnak sem lesznek akadályai.

Ajánlott Cikkek