Hideglelés: Ikarus 404
Az Ikarus 404 külső jegyeiben – legalábbis, amikor bemutatták az 1963-as Budapesti Nemzetközi Vásáron – az egyik legszebb Ikarus, a 180-as hatása mutatkozik meg. Nem véletlen, hiszen a két típust egyszerre mutatták be!
Borítóképen: Az 1963-ban bemutatott modell (előszéria)
Érdekességként megjegyezzük, hogy az erről beszámoló Autó-Motor említi a kiállításon megtekinthető 556 és 557 típusokat, ahol az 55-ös farost is, sőt a 66 és a 630-at is, de a 180-rók készült képe alá csak ennyi került; „A BNV egyik Ikarus-autóbusza”…
De nézzük a rejtélyes Ikarus 404-est, ami könnyen lehet, hogy sokak számára nem ismert modell.
A lap akkori írásában az Ikarus termékét úgy mutatja be, mint a Csepel D450-N műhelykocsi kistestvérét, azaz speciális feladatra szánták akkoriban. A Csepel gépe egyébként éppen 1963-ban részt vett egy igen komoly Afrika-túrán!
Minket most azonban az Ikarus 404 érdekel, ami – bár nevében Ikarus, de valójában az Ikarus csak a felépítményt adja. Vagy mégsem?
Nem bizony, ugyanis ennek a gépnek önhordó karosszériája volt, amit az Ikarus tervezett és gyártott! Egyébként érdekes még, hogy bár nyilván kisebb, mint a Csepel D450, ugyanakkor motorja D-414-es 100 lóerővel, hasznos teherbírása pedig 4 tonna. A gépet városi áruterítésre szánták, ami azért érdekes, mert manapság a városi kisáruszállítók teherbírása jellemzően kisebb!
Más források szerint a teherbírás kevesebb volt (3,5 tonna), de még az is elég szép teljesítmény, de a legnagyobb különlegessége mégsem ez az Árva István vezető tervező irányításával kifejlesztett járműben!
Sajnos csak egy orosz videót találtunk…:
Sokkal különlegesebb volt akkoriban, hogy áru hidegen tartásáról beépített hűtőaggregát gondoskodott. Ez a megoldás akkoriban kuriózumnak számított!
A borítóképen látható modell még előszériának tekinthető, mert ugyan kiváló formát adtak az egyébként egyszerű doboznak, de a későbbiekben áttervezte a formatervért felelős Finta László (aki a 200-as sorozat formatervét is megalkotta), és így több tucat készült belőle – került pár darab az NDK-ba és a Szovjetunióba is -, de döntő többségük itthon szolgált.
Hogy mégsem ismerős ez a mofdell? Ez azért lehet, mert sajnos egyetlen működő példányban sem maradt fenn ez a típus, pedig volt még egy igen komoly érdekessége;
A karosszéria ugyanis műanyag borítóelemeket kapott!
Emlékezzünk csak! Volt már ilyen gép a sorozatban, és ez nem is véletlen, hiszen az Ikarus 526 tűzoltóautó szintén hasonló borítóelemekkel készült!
Mi lett volna, ha…? Ha ez a típus több példányban készülhet, esetleg még továbbfejlesztésre is kerül? Soha nem tudjuk meg, de úgy gondoljuk, erre a remek darabra is emlékezni kell, még ha ma már nem is láthatunk ilyet…
Talán a 405-ös típusban élt tovább egy-két megoldása a mára már jobbára elfeledett 404-esnek? Ennei is utánajárunk!