Hogyan készült a Magosix?
Előszöris tisztázzuk: a Magosix egy ízig-vérig magyar autó volt, melyet a Magyar Általános Gépgyár gyártott. Addigra a gyár – illetve elődje, a Podvinecz és Heisler – már igen komoly tapasztalattal rendelkeztek az autógyártás terén. A korábbi gépek után 1925-ben jöttek ki a Magomobil, illetve a Magotax (ez utóbbi kifejezetten taxinak készült!), után pedig jött 6 hengerrel és 2.000 cm³-es motorral a Magosix!
Borítóképen: Zárt, Limousine karosszériával ellátott hathengeres Magosix – 1930
A vállalat történetét az alább csatolt cikkben foglaltuk össze. Fontos tudni, hogy lényegében már 1905-ben foglalkoztak autóépítéssel – akkor még előd-vállalatuk nevén:
Elmondható tehát, hogy a magyar automobilizmus hajnalán már ott volt a vállalat, így végülis nem is olyan meglepő, hogy az Automobil-Motorsport így tudósított lelkesen az új magyar autóról 1927 februárjában:
„Az új Magomobil Six, melytől a beavatottak nagy sikert várnak, gyönyörűen végzi próbáit. Az úgy külsőre, mint belsőre elsőrendű, 2 literes, hathengeres a legutóbbi próbaútján a direkt sebességgel abszolválta a Sváb-hegyet és úgy sebesség, mint akcelerálás tekintetében elsőrangút produkált. Az új típus első nagyobb szériája április havában fog kikerülni a gyárból.”
Ugyenezen év május végén a Magyar Túraúton három Magosic nyert a túraautók kategóriájában, legjobbjuk pedig összetettben is megszerezte a 9. helyet, júniusban pedig átütő sikert aratott a VII. Autókiállításon a városligeti Iparcsarnokban. Ebben az évben teljesített egy Magosix egy 5.800 kilométeres európai túrát – minden meghibásodás nélkül!
Látható, hogy igen jó konstrukcióról beszélünk tehát, de azt azért megjegyezzük, hogy a karosszáriát akkoriban nem a MÁG készítette, hiszen a népszerű autók alvázai (alváz+motor egység) igen hamar vevőre találtak a különböző, nagyon jó minőséget képviselő karosszéria műhelyek körében!
Nézzük tehát, hogy állt össze ez a remek magyar autó! Szigeti Andor igazgató az korabeli újságokban kifejtette, hogy a MÁG csakis a legjobb alapanyagokkal dolgozik: az alkatrészek nagy részét ők maguk állították elő, de sok magyarországi beszállítót is alkalmaztak – a hűtőt például a kiváló Ikarus szállította! -, és csakis azokat az alkatrészeket szerezték be külföldről, amelyek gyártása itthon még nem volt megoldott. De ilyen egyre kevesebb volt!
Íme egy „futószalag”, amin a MÁG alvázak készülnek, az első gépen már ott van az Ikarus hűtője:
A MÁG ekkoriban több, mint 2.000 gépet használt az autógyártáshoz, hiszen megvették a FIAT és a MÁVAG-FIAT megmunkáló gépeit az előző időszakban. Fontos tudni, hogy ezeken a gépeken a legutolsó csavar is legyártható volt, tehát azokat sem kellett feltétlenül külső beszállítótól megvenni. A csavarokat, anyákat, a hengereket, a főtengelyeket, a bütyköstengelyt, és a motor minden mechanikai elemét itt gyártották.
Az alapmegmunkáló gépek után az egyes alkatrészek a revíziós asztalokra kerültek, amelyek műszerrel pontosan beállított asztalok voltak, az egyes alkatrészeket pedig szintén műszerek segítségével vizsgálták meg, annak érdekében, hogy azok méretei és tulajdonságaik megfeleljenek a magas minőségi követelményeknek.
A korabeli beszámolók szerint akkoriban olyan módszereket alkalmaztak a MÁG-nál, mint a híres Isotta-Fraschini, vagy a Daimlernél és a Steyrnél! Csakis a vizsgálatokat követően, és csakis olyan alkatrészek felhasználásával épülhetett meg egy-egy motor, amelyek átmentek a minőségellenőrzésen, és ott meg is feleltek!
De ezzel nem volt vége, következett a fékpad! Íme:
Ezek után a motorok átkerültek a szereldébe, itt történt meg az alvázak megépítése, illetve a „házasítás”, amikor a motor-váltó egységet beszerelték az alvázba. Itt egyszerre 10-02 egység gyártása folyt. És íme, az eredmény:
Azt ugyan nem tudjuk, hogy végül milyen darabszámban készült Magosix típusú autó, de két dolgot szinte biztosan tudunk:
- A MÁG összesen 2.000 darab személyautót gyártott,
- amikor pedig bevezették a Magosix gyártását fél év alatt 200 autót készítettek el az első félévben!
Ne gondoljuk, hogy ezek olyan nagyon kis darabszámok lettek volna, nem kellett volna sok nagyságrendi ugrás ahhoz, hogy az igazán nagy gyártók közé kerüljön a hazai vállalat – Európában! Mert bizony akkor Amerikában már brutális számokkal dolgoztak az autógyártók!
Természetesen a szereldében kapták meg az autók a futóművet is, illetve itt került beszerelésre a fékszerkezet is:
Amikor összeállt a motor-váltó-alváz egység, a gyár tulajdonképpen befejezte munkáját, hiszen a hazai karosszéria mesterek megvették tőlük ezeket a darabokat, ugyanakkor a MÁG folyamatosan ellenőrizte a karosszáló műhelyek munkáját, mert nem engedhette meg magának, hogy az igen kitűnő alapokra silány karosszéria kerüljön. Szerencsére a magyar karosszériások bizony igen jó munkát végeztek!
Nos, így készült hát minden idők egyik legjobb magyar automobilja.