Magyarság Nagyjaink Történelem Történelem Videók Világ

Hogyan lett a magyar arisztokrata tervező bútora az NDK ikonikus berendezési tárgya?

Ghyczy Péter egy népes arisztokrata család sarjaként született Budapesten 1940 december 1.-én. Igen korán elvesztette édesapját, aki a Vörös Hadsereg bevonulása után életét vesztette, a család birtokára, Vásárosnaményba került. Itt járt általános iskolába, amikor a Vörös Kereszt akciója keretében 1947-ben egy évet Belgiumban töltött, ahol megtanult franciául.

Borítóképen: Eredeti tojásszék – Iparművészeti Múzeum

Ezzel még nem értek véget a viszontagságok, ugyanis a család birtokát hamarosan kisajátították, így visszakerült Budapestre, itt is fejezte be általános iskolai tanulmányait. Ezek után – 1954-ben – a Pannonhalmi Bencés Gimnázium tanulója lett.

Ilyen előzmények után nem csoda, hogy ’56-ban a forradalom leverése után édesanyjával és testvérével Bécsen keresztül Bonnba menekült.

1960-ban megszerezte az “Abitur”-t (A szint), és építészetet kezdett tanulni az Aacheni Műszaki Egyetemen építőmérnöki szakon. 1967-ben építészként diplomázott Aachenben, szakdolgozatával a nem szokványos iskolaépületekről.

Peter Ghyczy – ahogy a világban ismerik – egyike azoknak a 20. századi tervezőknek, akik jelentős hatással volt a német és a nemzetközi designra.

Ghyczy megalapította a Ghyczy + Co Design-t Viersenben, és bemutatta az első bútorkollekcióját. Sok fejlesztését szabadalmaztatta, köztünk is jelentős az üveg és fém rögzítésének technikája. Ezt a módszert alkalmazta a “keret nélküli” üvegasztalnál is, amely végül egy termékcsalád alapja lett. Peter Ghyczy számos lámpát is tervezett, például a MW (MegaWatt) sorozatot és a 17 MW asztali lámpát.

Egyik leghíresebb alkotása a kerti tojásszék (Garden Egg) szék.

Az akkor 28 éves Ghyczy Péter egyébként azt a feladatot kapta a lemfördei Reuter vállalatnál, hogy az akkortájt kifejlesztett poliuretánnal valósítsa meg elképzeléseit. Ez a bútordarab nemcsak a hatvanas évek űrkorszakát idéző, karakteres gömb formája, hanem létrejöttének körülményei miatt is igen érdekes. A fotel ugyanis a Magyarországról az NSZK-ba emigrált Peter Ghyczy tervei szerint készült – az NDK-ban.

A logikai bukfencet az okozta, hogy a gyártó olcsóbban tudta biztosítani a sorozatgyártást az NDK-ban, így vált a fotel szép lassan a keletnémet dizájn ikonikus darabjává.

Ajánlott Cikkek