Épített örökség Magyarság Tájak/korok Történelem Világ

Hol tartott a magyar vasúttechnika 1929-ben? Mutatjuk!

1929? Nem éppen jó emlékű év, mert a pengő 1927 január 1.-én történt bevezetése már ugyan egy a korábbinál sokkal jobb helyzetben történt meg, de alig telt el több, mint két év, és 1929 októberében a fekete csütörtökkel kirobbant a gazdasági világválság. A hazai ipar éppen kezdett kikecmeregni a ’20-as évek gazdasági sokkjaiból, így hihető, ha bizakodó volt a légkör.

Borítóképen: A MÁV által üzembe vett Ganz-Jendrassik-rendszerű nyersolajmotorkocsi alumínium-lemezburkolattal

Persze ez a bizakodás nem feltétlenül terjed ki a társadalom egészére, hiszen a gazdaság növekedése csak lassan hatott a mindennapokra. Azt pedig senki nem sejthette, hogy a tengerentúl máris elkészült a fekete leves, amit bizony le kell nyelni a következő években…

De most nézzük azokat a vasúttechnikai termékeket, amelyek ekkor máris exportra kerültek, illetve későbbi exporttermékek alapját jelentették.

Mindjárt egy igazán komoly siker a Föld majd’ másik feléről. A MÁVAG az indiai vasutak számára szállított gőzmozdonyokat, illetve kazánokat:

Az indiai vasutak számára készített kazán a MÁVAG-tól
Az indiai vasutak számára készített kazán a MÁVAG-tól

Ebben az időben már jócskán nem volt igaz, hogy az egyedüli vasúttechnikai gyártó a MÁVAG, a Ganz és Társa-Danubius Waggongyár igencsak előremutató konstrukciókkal jelentkezett a motorvonatok világában:

Lillafüredi állami erdei motorvonata a Ganztól

A fenti képen látható motorvonat később sok más, hazai-, illetve külföldi piacra eladott motorvonat alapja lett, az alapvető konstrukciós elvek hosszú évekig mintául szolgáltak a gyártó – és a licensz-vásáról, na meg a „koppintók”… – termékfejlesztéseinél.

Lillafüredi állami erdei motorvonata a Ganztól
A Lillafüredi állami erdei vasút III. és II. osztályú kocsijainak belső nézete

A Ganz nem „csak” a hagyományos vasúti üzemet tudta kiszolgálni, hanem azt is tudta, hogyan kell a Svábhegyi Fogaskerekűhöz villamos vontatásra átállni.

A Svábhegyi Fogaskerekű számára épített villamos mozdony

A fenti mozdony érdekessége, hogy az utána kapcsolt kocsi egytengelyű volt, így annak súlya, illetve az utasok súlya a mozdonyt terhelte (Rowan-rendszer). A fogaskerekűnél egyébként a Ganz nem csak a mozdonyokat és a kocsikat építette meg, hanem a teljes villamoshálózatot is kiépítette.

Eddig tartott kis összefoglalónk, de ez csak egy kis része volt az akkori magyar vasúttechnikai gyártásnak, a paletta egyre szélesebb volt, és el kell mondani, hogy a Ganz például ekkoriban már építette a nyersolaj-motoros (Ganz-Jendrassik motoros) motorkocsikat és motorvonatokat.

Mi itt most azonban egy olyan nyersolajmotoros gépet mutatunk be, amit a MÁVAG-Láng-Ganz együttműködésben készült. Igen, ez egy dízel-elektromos gép!

A Szegedi Gazdasági Vasút számára MÁVAG-Láng-Ganz együttműködésben készített dízel-elektromos mozdonya

És persze akkoriban is készültek mindenféle kocsik. Mi itt csak egy érdekességet mutatunk be, amit a Ganz történetesen Spanyolországba exportált, és ezzel összeállításunk végére is értünk.

A spanyolországi (FF. CC.) Vascongados vasúttársaságnak ez évben szállított újabb 4 tengelyű III. osztályú személykocsija – Ganz

Ajánlott Cikkek