Hol tartott a magyar vasúttechnika 1929-ben? Mutatjuk!

1929? Nem éppen jó emlékű év, mert a pengő 1927 január 1.-én történt bevezetése már ugyan egy a korábbinál sokkal jobb helyzetben történt meg, de alig telt el több, mint két év, és 1929 októberében a fekete csütörtökkel kirobbant a gazdasági világválság. A hazai ipar éppen kezdett kikecmeregni a ’20-as évek gazdasági sokkjaiból, így hihető, ha bizakodó volt a légkör.
Borítóképen: A MÁV által üzembe vett Ganz-Jendrassik-rendszerű nyersolajmotorkocsi alumínium-lemezburkolattal
Persze ez a bizakodás nem feltétlenül terjed ki a társadalom egészére, hiszen a gazdaság növekedése csak lassan hatott a mindennapokra. Azt pedig senki nem sejthette, hogy a tengerentúl máris elkészült a fekete leves, amit bizony le kell nyelni a következő években…
De most nézzük azokat a vasúttechnikai termékeket, amelyek ekkor máris exportra kerültek, illetve későbbi exporttermékek alapját jelentették.
Mindjárt egy igazán komoly siker a Föld majd’ másik feléről. A MÁVAG az indiai vasutak számára szállított gőzmozdonyokat, illetve kazánokat:


Ebben az időben már jócskán nem volt igaz, hogy az egyedüli vasúttechnikai gyártó a MÁVAG, a Ganz és Társa-Danubius Waggongyár igencsak előremutató konstrukciókkal jelentkezett a motorvonatok világában:

A fenti képen látható motorvonat később sok más, hazai-, illetve külföldi piacra eladott motorvonat alapja lett, az alapvető konstrukciós elvek hosszú évekig mintául szolgáltak a gyártó – és a licensz-vásáról, na meg a „koppintók”… – termékfejlesztéseinél.


A Ganz nem „csak” a hagyományos vasúti üzemet tudta kiszolgálni, hanem azt is tudta, hogyan kell a Svábhegyi Fogaskerekűhöz villamos vontatásra átállni.

A fenti mozdony érdekessége, hogy az utána kapcsolt kocsi egytengelyű volt, így annak súlya, illetve az utasok súlya a mozdonyt terhelte (Rowan-rendszer). A fogaskerekűnél egyébként a Ganz nem csak a mozdonyokat és a kocsikat építette meg, hanem a teljes villamoshálózatot is kiépítette.
Eddig tartott kis összefoglalónk, de ez csak egy kis része volt az akkori magyar vasúttechnikai gyártásnak, a paletta egyre szélesebb volt, és el kell mondani, hogy a Ganz például ekkoriban már építette a nyersolaj-motoros (Ganz-Jendrassik motoros) motorkocsikat és motorvonatokat.
Mi itt most azonban egy olyan nyersolajmotoros gépet mutatunk be, amit a MÁVAG-Láng-Ganz együttműködésben készült. Igen, ez egy dízel-elektromos gép!

És persze akkoriban is készültek mindenféle kocsik. Mi itt csak egy érdekességet mutatunk be, amit a Ganz történetesen Spanyolországba exportált, és ezzel összeállításunk végére is értünk.
