Épített örökség Magyarság Tájak/korok Történelem Világ

Ikarus, 1958: a nagy ugrás előtti nekifeszülés

1958-ban az Ikarus Gyár mérföldkőhöz érkezett, amikor az első autóbuszokat útnak indította Ceylonba. A trópusi éghajlati viszonyok komoly kihívások elé állították a tervezőket és mérnököket, akiknek nemcsak a forró, párás időjárással, hanem a festéket károsító rovarokkal is számolniuk kellett. A megfelelő hőmérséklet biztosítása az utastérben szintén kulcsfontosságú feladat volt.

Borítóképen: Ikarus 620 a Várban – Balta köz és Tárnok utca sarok, háttérben a Mátyás-templom (forrás: Fortepan / ETH Zürich)

Az autóbuszgyártás Magyarországon még viszonylag fiatal iparágnak számított. A mátyásföldi üzemben 1948-ban kezdték meg a sorozatgyártást, ám tíz évvel később már négy kontinensen ismerték az Ikarus buszokat.

Magyar autóbuszok futottak Kínában, Finnországban, Indonéziában, Argentínában és a Nílus mentén is, számos más ország mellett.

A Ceylonba szállított Ikarus 312 nem csak egyszerűen egy jobbkormányos Ikarus 311 volt, a helyi igényeknek megfelelően rengeteg átalakítást is elvégeztek ezeken a példámyokon (forrás: Autó-Motor, 1958)

Az Ikarus legnagyobb exportpiacai közé tartozott a Szovjetunió és a Német Demokratikus Köztársaság, de különösen Lengyelország vált fontos felvevőpiaccá. 1958-ban csaknem háromszor annyi autóbuszt szállítottak Lengyelországba, mint egy évvel korábban: ötven városközi autóbusz már elkészült, és további száz városi jármű gyártása is tervben volt.

A Moszkvában 1958-ban bemutatott, luxus felszereltségű Ikarus 630 (forrás: Autó-Motor, 1958)

A budapesti ipari vásár jelentős eseménynek számított az Ikarus számára, hiszen itt mutatták be a legújabb fejlesztéseiket: a 620-as városi autóbuszt, a 630-as városközi típust, valamint a 31-L modellt, amely az Ikarus 31-es meghosszabbított változata volt. Külföldön is jól ismerték az elegáns, áramvonalas Ikarus 55 farmotoros autóbuszt, amely nagy sikernek örvendett.

Ikarus 55 Egyiptomban (forrás: Autó-Motor, 1957)

Akkor egy új, nagy teljesítményű változatot is bemutattak, a 555-ös farmotoros buszt, amelyet nyolchengeres, 160–180 lóerős motorral szereltek fel. A Lipcsei Vásáron különösen nagy sikert aratott a 620-as modell, és a budapesti vásár után a 31L és a 630-as Pekingi Vásáron való bemutatása is tervben volt.

Ikarus 555 boxer nyolchengeres Csepel motorral (forrás: omni-bus.waw.pl)

Az Ikarus ekkoriban naponta 5-6 buszt állított elő, és a KGST-megállapodások biztosították a további fejlődést. A gyár folyamatosan bővült: ezen a héten adták át az új, 2000 fős korszerű étkezőt, és egy új üzemrész építése is megkezdődött. A gyártás növekedésének tervei ambiciózusak voltak – 1959-re 15–20%-os termelési növekedést irányoztak elő, ami jól mutatta az Ikarus növekvő nemzetközi szerepét.

Ajánlott Cikkek