Ikarus 30 a Föld körül!

Az Ikarus rögtön az első, immár saját márkanév alatt gyártott autóbuszával komoly nemzetközi sikert ért el. Alighanem ez kellett ahhoz, hogy aztán a gyár a világ legnagyobb autóbusz-gyártó vállalatává fejlődjön, és hogy az Ikarus 200-as sorozat – illetve annak egyes változatai – legyen a világ legtöbb példányban autóbuszai legyenek.
Borítóképen: Két Ikarus 30 és egy Ikarus 55 Puhón – 1956
Induljunk hát egy világ körüli útra az Ikarus első saját márkanév alatt gyártott autóbuszával, az Ikarus 30-as típussal!
Az indulás pillanatai, 1951-ből:
Ezek az új önhordó autóbuszok: az „Ikarus 30″ immár sorozatban készült, elszállításra váró példányai. (ez egy kis költői túlzás volt, ezek a buszok még közel sincsenek készen, ezek csak a karosszériák…)

1952:
„A magyar nép által elért nagy sikerek bennünket is lelkesítenek új győzelmek elérésére” – írta a pekingi magyar kiállítás könyvébe az egyik kínai látogató. A pagoda előtti Ikarus 30-as is hozzájárult távolkeleti sikereinkhez.

Még ugyanabban az évben:
„Egyiptomban a gizehi piramis előtt:”

1953:
Az ,,Ikarus 30“ Svájcban, a genfi nemzetközi kiállításon:

1954:
Messze Libanonban is híresek a magyar gyártmányú „Ikarus30“-as autóbuszok:

1956:
Az »Ikarus 30« típusú társasgépkocsik jól beváltak Sangháj közúti forgalmában:

Közben itthon ugyanazon évben:
Az Ikarus 30 export autóbusz ablakkereteinek szerelése:

1964:
Az Ikarus 30 lassan megöregedett, és az újabb típusok megjelenésével 1957 leálltak gyártásával, de volt néhány szerencsés darab, ami pótkocsikébt tovább szolgálhatott a FAÜ (Fővárosi Autóbuszüzem) jóvaltából. Íme az átalakítási rajz:

1967:
Ekkor már rég megjelentek más Ikarus típusok, így az Ikarus 30 lassan, de biztosan kezdett kikopni a forgalomból… Az Ikarus 30-asok temetője Szekszárd mellett, ahol ,,feltámadnak” a kocsik. Az autóbuszokat szétszedik, a használható alkatrészeket ismét működésbe hozzák.

Igen szép a nemzetközi karrier, és nem kétséges, hogy kellett az export-bevétel, de közben itthon… A 7 éves gyártási periódus alatt összesen 3175 darab készült, amelyeknek mindössze az egyharmada került hazai forgalomba, így pedig 1959-ben a fapados teherautók aránya a személyszállításban 36,7% volt! Fapados teherautó? Igen, a Fakarusz!
Ennek az éremnek is két oldala van!