Magyarság Történelem Történelem Videók

Ikarus 55/66: Hogyan született meg az ikonikus forma?

Azt pontosan tudjuk, hogy mi a típus története – meg is írtuk egy kétrészes cikkben -, azonban azt a tényt, amit egyik kedves olvasónk írt, nem fejtettük ki, pedig igen érdekes történet ez is!

Borítóképen: Ugye kicsit fucsa ez az Ikarus 55? Ez az A 58 prototípus

Miről van szó? Nem másról, mint arról, hogy az Ikarus 55/66 becenevét adó farrész bizony eredetileg nem volt a formaterv része!

Ettől még az Ikarus 66 A58-as jelű prototípusa ugyanolyan forradalmi volt – sőt, gépészeti értelemben talán még forradalmibb, mint aztán a sorozatgyártott modellek -, hiszen az önhordó karosszéria, és a farmotoros elrendezés abban az időben igen merész vállalkozás volt – ma meg már jószerivel minden busz ilyen kialakítással készül…

Az Ikarus 55 A58 prototípusa – Autó-Motor, 1953

Az A58 azonban nehezen kaphatta volna a Faros nevet a közönségtől, ugyanis a hátsó rész kialakítása jelentősen különbözött a később sorozatgyártásban termelt Ikarus 55/66-tól!

Eredetileg tehát a névadó hátsó kialakítás nem volt a formaterv része, de nem egyszerűen arról van szó, hogy jobban tetszett a tervezőknek a hosszabb fenék és a nagyobb hátsó túlnyúlás, hanem arról, hogy a műszaki tartalomnak nem felelt meg az eredeti kialakítás!

Pontosabban:

Az eredetileg egymás mellég tervezett motor és váltó helyigényének megfelelt volna a rövidebb far, azonban ebben az elrendezésben kissé bonyolult volt megépíteni a motor-váltó egységet, így végül a hajtás e két eleme egymás mögé került!

Ez viszont azzal járt, hogy hosszában nagyobb lett a helyigény, amit valahogy meg kellett oldani! A megoldás pedig parádésra sikeredett, mert végül megkapta a típus (típusok) azt a farkialakítást, amiből aztán a beceneve következett!

Ha jól megfigyeljük az A58 farát, azt láthatjuk, hogy nem egyszerűen megtoldották azt a tervezők a későbbi típusvariánsoknál, hanem már az utolsó teljes méretű ablaknál elindítottak egy vonalat (bekerült egy kisebb ablak is), ami végül a Faros motorsátor-vonalaiba ment át.

Tudni kell, hogy Genfben, majd Párizsban már a mi általunk klasszikusnak ismert farkialakítással érkeztek meg azok az Ikarusok, amelyek hatalmas nemzetközi sikert arattak – és nem csak a forradalmi kialakítás (önhordó, farmotor), hanem a forma okán is!

A cikkből elérhető a sorozat 2. része is!

Szóval, így lett Faros a Faros…

Ajánlott Cikkek