Ikarus védjegytörténelem
„Vállalatunk vezérigazgatója írásbeli dicséretben részesítette <…> dr. Pethő Ádámot a jogügyi osztály vezetőjét az Ikarus védjegy nemzetközi jogi rendezésében elért jó eredményért. A jugoszláv — belgrádi — és a magyar Ikarus közti védjegy vita a két vállalat vezérigazgatójának megállapodásával zárult” – írta az Ikarus lapja 1975. július 4.-én megjelent száma.
Borítóképen: Ikarus 66
A történet nem itt kezdődik, ahhoz még jócskán vissza kell mennünk az időben, de ha már itt kezdtem, el is varrom ezt a szálat. Talán nem sokak számára ismert, hogy;
Fél évszázadon át Magyarországon és Jugoszláviában is készültek Ikarus márkájú buszok.
Az újvidéki Ikarust 1923-ban alapították elsősorban repülőgépek gyártására. A cég 1954-ben ugyanakkor elkészítette első autóbuszát az osztrák Sauer gyár licence alapján. Igen ám, de a magyar Ikarus – bár inkább az Uhri-testvérek tapasztalataira építettek – már 1951-ben kijött Ikarus márkanéven az Ikarus 30-as típussal, így az időbeliség okán nem kérdéses, kit illet meg a márkanév.
Sőt, ha egy kicsit visszamegyünk az időben, akkor ott is találunk ilyen időbeli elsőbbséget:
„Ikarus automobil és repülőgépalkatrészgyár r. t. címen Erney Móric és Vécsey Jenő alapításával nálunk hézagpótló új vállalat alakult, amelynek gyártelepe a Józsefvárosban létesül, üzlete pedig Budapesten V. Géza utca 4. sz. alatt nyílt meg.
Tekintve, hogy hazai aeró- és autóvállalataink kényszerűségből bizonyos alkatrészeket még mindig tekintélyes mennyiségben kénytelenek külföldről importálni az új vállalatot a magunk részéről is csak a legmelegebben üdvözölhetjük és támogathatjuk” – írta Az Aero című lap 1916. augusztus 1.-én megjelent száma.
Az Ikarus név eredete – nem meglepő módon – tehát a repülésre vezethető vissza, hiszen 1949-ben az Uhri-testvérek cége, valamint a Repülőgépgyár Rt. beolvadt az Ikarus gép- és fémárugyár Rt.-be (ekkor már így nevezték), és így jött létre újabb név alatt a az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár 1949. február 8-án.
Az átszervezés és a gyár új neve ellenére a vállalat által gyártott modellek nem kapták meg az Ikarus szót a nevükben, egészen 1951-ig. Azonban a szárnyas logó már a Tr 5-ös homlokfalán is megtalálható volt.
1975-ben egyébként egy megállapodás született, miszerint Jugoszláv – közben Belgrádba költöztetett – cég használhatja az Ikarus nevet, de annak megjelenésében megkülönböztethetően el kell térnie a magyar gyártó által használt logótól.
Végül 1992-ben sikerült azt is elérni, hogy a vállalat nevet változtasson – vagy legalábbis márkanevet módosítson -, így innentől kezdve Ikarbus néven gyártottak buszokat.
Nos, elég komoly vargabetűkkel haladva kiderült, hogy honnan ered az Ikarus márkanév, de arra sajnos nem tudjuk a választ, hogy miért éppen az Ikarusba olvadt bele a két másik gyártó, és maradt ez a márkanév. Csak tippünk van:
Az Uhri, mint márkanév talán azért nem felelt meg, mert személynév volt, és a régi rendszer tőkéseire utalt volna, a Repülőgépgyár meg nyilvánvalóan nem felelt meg, mert buszokat akartak gyártani – már csak azért is, mert a háború után szó nem lehetett arról, hogy Magyarországon repülőgépek készüljenek.
De ezen túlmenően más megfontolások is lehettek, ugyanis az, hogy melyik céget melyikbe olvasztják be, lehettek olyan politikai és gazdasági okai is, amit ma már igencsak nehéz lenne kibogozni…
És ha már itt tartunk, nézzük meg, hogy az Ikarus milyen logókat használt az idők során:
De volt ilyen is:
A legtöbb verzióban valamilyen formán megjelenik a stilizált szárny. Nem vitás, ez a névből értelemszerűen következik. Ha más példákat veszünk, akkor is azt látjuk, hogy a grafikusok jellemzően a görög mitológiai alakból vezetik le a megjelenést:
És akkor jöjjön az újlogó, ami bizony véleményünk szerint igen jól sikerült, mert egyszerre letisztult, és mind benne vannak az előzmények:
assd