Hírek

KamAZ – A brutál tehergépek után elektromos kisautó!

A Kama-1 elektromos kisautó fejlesztése már korábban elkezdődött, de most, hogy közel a premier, a KamAZ új vállalatot alapított kifejezetten az elektromos gépezet előállítására. A KAMA JSC nevű vállalkozás eredetileg csak a Moszkvában is beindítandó első, állami közösségi autómegosztó szolgáltatás kiszolgálására jött létre, de – mint azt Szergej Kogogin elmondta – a Nagy Péter Műszaki Egyetem kutatói és diákjai olyan prototípust hoztak létre, ami alkalmasság teszi az autót a normál kereskedelmi forgalomban való értékesítésre is!

Borítóképen: Van tapasztalat – A Mosgortrans városi elektromos busza, KamAZ-6282, Moszkva (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: Pulux11)

Ez jó hír lehet a KamAZ számára, hiszen a teherautók gyártása – még a nem kicsi orosz és kínai piacra is – korlátos piaci lehetőségeket kínál, hiszen erős a konkurencia, és persze… a szankciók a KamAZ számára is nehézséget jelentenek. Mielőtt még valakinek a megboldogult Oka kisautó jut eszébe, amit ugyan az AutoVAZ tervezett, de kiszervezték gyártását a KamAZ által tulajdonolt SeAZ-hoz, el kell mondjuk, hogy a mostani kisautó már egészen más technikai szintet képvisel! És nem csak abszolút értelemben, hanem a kor technikai szintével összevetve is.

Egy 2005-ös VAZ 11113, avagy az Oka

A videón már egy erősen „korszerűsített” példány látható, a legyártott 700.000 (!!!) példány többsége jóval szerényebb kivitelben készült… De várjuk csak! Van egy érdekes leágazása a kisautónak!

2019-től a MIROX tulajdonában lévő Oka Auto USA nevű amerikai vállalat, amely Las Vegasban, Nevada államban található, elektromos meghajtású Okas-t kínált! Az Egyesült Államokban az Oka NEV ZEV sebessége a NEV előírásoknak való megfelelés érdekében 25 mph-ra volt korlátozva.

A másik érdekes leágazás a TM1131, amelyet a ZiL leányvállalata tervezett. A tervek szerint ilyen felépítményekkel: személyautó, furgon (!!!) és kisteherautó (!!!). Felépítés: tartó fémváz műanyag karosszériaelemekkel. Az oroszok úgy tűnik, valamiért rajonganak ezekért a kis gyöszökért, de igazán ütőképes típust mindeddig nem sikerült összehozni.

Ez a helyzet változhat a most bemutatott Kama-1 típussal, amit – a fejlesztés költségei mellett – máris megtámogattak egy, az elektromos autókra kivetett 15%-os importvámmal! De nézzük, mit tud az orosz elektromos kisautó!

A kísérleti darab háromajtós, 3,4 méter hosszú, 1,6 méter magas és 1,7 méter széles elektromos autó kerekeit egy 109 lóerős villanymotor hajtja, amelynek segítségével a Kama-1, akár 150 km/h-ás csúcssebességre is képes lehet. A 33 kWh-ás akkumulátorral a kisautó hatótávja 250 kilométer, gyorstöltéssel hat óra, míg villámtöltéssel 20 perc alatt lehet feltölteni az akkupakkot.

A szériagyártmány azonban ettől jelentősen nagyobb teljesítményű! Ezek az autók már 150 lóerős teljesítményre képes villanymotort kaptak, amellyel 450 kilométeres hatótávot ígérnek. A töltési idők, azonban nem változtak.

KAMA-1 teszt

Ahogy látható, a KAMA-1 nem éppen egy vékonyka kisautó, a vázszerkezet meglehetősen masszív benyomást kelt. Ez önmagában persze nem garancia a magasfokú biztonságra, de azt a szintet biztosan hozza, mint a Renault indiai mérnökei által tervezett, és Kínában gyártott Dacia Spring, ami a törésteszten mindössze azt az egy csillagot kapta meg, amit a megjelenésért adnak…

Egy nagyon rossz törésteszt eredmény…

A végére pedig egy igazán érdekes videót csatolunk, az orosz állam által támogatott másik fejlesztésről. A neve Aurus (az arany és az Oroszország szóból alkotva) Senat:

Putyin elnöki autója ezen alapul

Ajánlott Cikkek