Hírek

Keleti kényelem – avagy Oroszország aranya

Megkezdődött az orosz Aurus Szenat névre hallgató luxusautó építése Tatárföldön! Ez a presztízs-beruházás az orosz ipar nagyságát hivatott bizonyítani, de emellett – vagy ennek ellenére? – gazdasági hasznot is remélnek a befektetők, akik a Sollers csoport, illetve a Ford vegyesvállalatot alapították. Már a nevet sem aprózták el, az arany szó latin formáját választották…

„Azt lehet mondani, hogy Oroszország története során először hoztak létre gyakorlatilag nulláról egy vezetői kategóriájú autócsaládot”

Az idézett mondat Putyin elnöktől származik, aki pontosan tudja, hogy az eddigi modellek, melyek például a Vörös téren szolgálták a mindenkori orosz és szovjet vezetőket, vagy licenszelt termékek, vagy egyszerűen koppintások voltak. De az mindenképpen igaz, hogy alkatrészeiben – a főbb egységek tekintetében is – a mindenkori orosz/szovjet autógyártás termékeit használta fel. Most – ebben a kategóriában – ilyen nem nagyon lehet találni, hiszen ma már kevés orosz gyártó maradt, és azok is jellemzően az autós termékpaletta másik végén, az olcsó kisautók kategóriájában igyekszik megmaradni a piacon.

Most viszont a még 2012-ben kiadott megbízást teljesítve – Putyin elnök felhívására kezdődött a Kortezs autócsalád kialakítása, mely aztán Aurus nevet kapta – indul el a gyártás. A tervek arról szóltak, hogy a lehető legnagyobb mértékben az orosz iparra támaszkodva alkossák meg és gyártsák a tervezett gépjárműveket. A most bemutatott Szenat ugyanis egy teljes modellpaletta első darabja, de terveznek más típusokat is. A közös a márkanév, és az, hogy kifejezetten a legnagyobb luxust adó járművek kategóriájába tartozik mind.

„Szörnyeteg” (Beast), avagy a Cadillac One

Joe Biden hivatalos autója továbbra is az a Cadillac One, amelyet hivatali elődje, Donald Trump már három éve használt. A szó minden értelmében fenséges limuzin a megjelenése és felszereltsége miatt joggal kapta a „Szörnyeteg” (Beast) becenevet.

A limuzin 2018 szeptemberében került a Fehér Ház akkori lakójához.

Donald Trump közismert luxusimádatáról. Ezt érvényesítette hivatalának berendezésében, állami repülőgépe, az Airforce One esetén, és persze szolgálati autójában is. Különleges kívánságait figyelembe véve építették meg számára a Cadillac One-t is, aminek komfortját most utóda élvezi.

És milyen piacot céloznak? Bármilyen meglepő, de a hazai piacra mindössze a termékek 20-30%-át szánják, a többi exportra megy – a tervek szerint. Itt elsősorban a Közel-Kelet, Észak-Afrika, aztán jöhet Ázsia, illetve – távlati tervek szerint – Európa és Dél-Amerika is kap ezekből a járművekből. A gyár – mint azt Gyenyisz Manturov ipari és kereskedelmi miniszter elmondta – 2024-25-re érhető el a teljes gyártókapacitás, amit 5000-es darabszámot jelent. A most bemutatott Szenat „legolcsóbb” verziója 70 milliót kóstál, a vége pedig – ahogy ez a kategóriában megszokott – a csillagos ég…

Az Aurus más modelljei

Az Aurus készít luxusterepjárót is Komendant néven

A harmadik típus pedig az egyre kedveltebb luxus(kis)busz, ami Arsenal néven fut:

Hogy milyen piacot fog kihasítani magának az orosz luxusmárka, ma még nem lehet tudni, de az biztos – és a célpiacok is erre mutatnak -, hogy a világ vezető autópiacain (Európa, Egyesült Államok) nehéz lesz a megjelenés, és vannak olyan tájai a világnak, ahol inkább az orosz gépeket veszik meg, mint a hagyományos luxusautókat. Hamarosan kiderül, hogy létezik, vagy sem az a piaci rés, amit most be kívánnak tölteni.

Putyin elnök minden esetre jó marketinget csinál, hiszen már 2018-as beiktatására is egy ilyen (előszériás) autóval érkezett. Persze az elnöki limuzin nem pontosan az, mint amit meg lehet venni, hiszen abban olyan biztonsági felszereléseket építenek be, amit talán még pénzért sem lehet megvenni…

Most azon változatok sorozatgyártása indul, amit meg lehet vásárolni, de ez nagyon keveseknek adatik meg. Kérdés, hogy azon kevesek az Aurust választják majd, vagy sem.

Ajánlott Cikkek