Magyarság Nagyjaink Tájak/korok Történelem

“Készítette Misura Mihály gyára”

Ifjabb Misura Mihály Isztebnében született 1891-ben. A település a Zsolnai kerületben, az Alsókubini járásban található, de idősebb Misura Mihály a Kölber gyárban tanult, és 1883-ban önaállósította magát. A századfordulón már Budapesten találjuk, ahol már fiát is bevonta az üzemi munkába.

Borítóképen: „A Máv menetjegyiroda (Ibusz) idegenszállító autóbusza. A világhírű A. Bussing automobil r.t. (Braunschweig) gyártmánya, melynek vezérképviselete július hóban nyílik meg Budapesten. Az autó karosszériáját az országos hírű MisuraMihály járműgyára VIII., Thék Endre u. (ezelőtt Óriás-u.) 6—8—10. szállította” – 1928

Az üzlet nem ment rosszul, hiszen nagy kereslet volt a kocsikra, melyket igen jó minőségben készítettek, így ifjabb Misura Mihálynak lehetősége adódott arra, hogy tanulmányútra menjen Párizsba, ahol nem csak a fogatolt jármű gyártással ismerkedett meg, hanem az automobilokkal is, és az autóvezetéssel is!

Hazatérte után a cég immár felvette kínálatába az automobilok karosszálását is, azaz megjelentek a gépjármű-felépítmények. 1908-ban, az akkor rendezett Budapesti Automobil Kiállításon a cég bemutatta termékeit, és kitüntetésben részesült.

Ez bizony nagy szó volt akkor, hiszen az autógyártás nem csak nálunk, hanem a világon mindenütt nagy újdonság volt, így aki akkoriban képes volt felépítményeket gyártani, az nagy előnyre tehetett szert azokkal szemben, akik majd csak később lépnek be a piacra.

Nem volt tehát véletlen, hogy a háború alatt az Austro-FIAT Misuráéknál karosszála a haderőnek szán teherautóit!

Persze ehhez nem volt elég a hírnév és a megbecsültség, kellett hozzá egy olyan gyár is, ami képes minőséget előállítani, és azt ráadásul akár nagy mennyiségben is tudja produkálni! De ezzel sem volt gond!

1913 utolsó negyedévében indították be azt az új üzemet, amely nemcsak, hogy minden tekintetben kiérdemelte a gyár elnevezést, hanem korszerű felszereltségével alapját képezhette egy esetleges teljes gyártmány-váltásnak is!

A gyár a VIII kerületben épült meg, méghozzá az Óriás u 6-8-10. szám alatt (később Thék Endre utca, ma Leonardo da Vinci utca, a telep viszont sajnos nyomtalanul eltűnt). Ennek a már tényleg gyárnak nevezhető létesítménynek a vezetését már ifjabb Misura Mihály vette át – édesapja a következő évben elhunyt -, mert bizony a négyemeletes gyárépülethez több emeletes bérház is tartozott, és tényleg minden feltétel adott volt a nagyobb sorozatú gépjármű-felépítmények előállításához!

Magosix mentő- és betegszállítókocsi, készítette MisuraMihály gyára – 1928

Az Austro-FIAT együttműködés idején a vállalat levélpapírjain már feltűnik az „autocarossier” elevezés is, és ennek az együttműködésnek az eredménye volt az is, hogy a vállalat igen tőkeerőssé vált. Igen, ez rendkívül fontos, ugyanis sok olyan gyártó akadt akkoriban Magyarországon, amely képes volt az igen színvonalas munkára, de tőke híján nem tudott nagy darabszámokat előállítani, és/vagy nem tudott tovább fejlődni, ezért előbb-utóbb csődöt jelentett, vagy még a csőd előtt inkább bezárt…

Olyannyira igaz volt ez, hogy Misuráék következő lépése az volt, hogy 1916-ban megvásárolták a szakmabeli tulajdonos halála miatt értékesítésre került neves Glattfelder-féle kocsigyárat.

Asbóth második,már modern, zártkocsiszekrénnyelellátott „Aeromobil’-ja. A ragasztott, négyágú fa légcsavart Asbóth készítette,a felépítménya Misura kocsigyár munkája

Ettől kezdve az egykori Glattfelder gyárban leginkább lóvontatású járművek készültek, míg az Óriás utcai részleg fő terméke az autókarosszéria lett.

Sajnos az első világháború vége, és az azt követő események Misura Mihály cégét is erősen megtépázták anyagilag, és világossá vált, hogy két ilyen hatalmas telepet nem lehet fenntartani nyereséggel, ezért 1923-ban az Óriás utcai telepen autószerelő és javító műhelyt is berendeztek.

Ifjabb Misura Mihály finanszírozta Asbóth Oszkár eleve kudarcra ítélt kísérleteit a repülő meghajtású autóval kapcsolatban.

A Misuraés Dörfler cég Franldin-standja. – VIII. Nemzetközi Automobil Kiállítás, 1931

Ebben az időszakban a cég mindent elvállalat, csak fenn tudja tartani magát. Autóbusz- és teherautó felépítményeket gyártott, sőt, 1928-ban az amerikai Franklin autók képviseletével is próbálkoztak, de az 1929-es gazdasági válság így is elvitte a céget, és 1931-ben már a használt autókkal foglalkozó Autótőzsde Autókereskedelmi Vállalat működött a hatalmas telepen.

Hirdetés – 1931

Sajnos ez egy igen tipikus bukás volt; a hintók készítéséből ilyen nagy telepeken már nem érte meg foglalkozni, de az autók iránti kereslet gyengesége okán az gépjármű karosszálás sem adott elég munkát, így bevételt, hogy az rentábilissá tegye a vállalkozást…

Ezzel együtt is azt tudjuk mondani, hogy fennállása alatt igen értékes munkát végzett a Misura Mihály nevével fémjelzett vállalat, amire bizony emlékeznünk kell, mert nem csak a gyártmányaik szépségét csodálhatjuk ma is, hanem a vállalat története intő jel is arra nézve, hogy Magyarországon milyen nehéz megtalálni a megfelelő utat a sikerhez.

Nem lehetetlen, de igen nagy körültekintés kell!

Ajánlott Cikkek