Magyarság Történelem Történelem Videók

Kétszer égett az Ikarus az olaszok miatt

És másodszorra szárnyaszegetten le is hullt az égből… Érdekes, hogy az olasz Fiat egyfajta keretes történetbe foglalta a magyar buszgyártó történetét, hiszen – bár ezt igen kevesen tudják! – az Ikarus első gyártmányai között szerepelt egy bizonyos Fiat-Ikarus típus, ami olasz alvázra épült. És égés lett belőle…

Borítóképen: Egy Macchi karosszériás Fiat 666 RN

Az Ikarus saját márkanév alatt gyártott első busza hivatalosan az Ikarus 30 típus volt, de – miután az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár 1949. február 8-án alakult – már korábban is volt gyártás. Jól ismert, hogy az Ikarus elsőként a Tr 5-ös típust gyártotta, ami egy MÁVAG LO 5000-es alvázra épített autóbusz volt, aminek még az évben el is kezdték a gyártását.

Nagyon nem véletlen, hogy egy lengyel illetőségű videót csatoltunk be, mert bizony a Tr 5-ösökből szép számmal került Lengyelországba, és a lengyel vonal bizony történetünk szempontjából is fontos lesz!

Nem tudjuk, csak sejtjük, hogy ezt a típust azért nem fejlesztették tovább, mert az LO 5000-es alváz Mercedes licensz volt, amit a MÁVAG vásárolt meg. Miután azonban a MÁVAG-nek más feladatot szántak, a licensz problémát okozott, ugyanis az Ikarus nem volt jogutódja a licensz eredeti vásárlójának.

A MÁVAG utolsó típusa:

Nos, a Tr 5-ösöket megelőzően is voltak már szállítások lengyel vevők számára, de az nem volt sikertörténet… Nézzük a híreket 1950-ből:

„A MÁVAG által ez év januárjában leszállított autóbuszok közül az első 9 db-t a varsói közlekedési vállalat, az MZK kapta, a többit szétosztották Czestochowa és a többi nagyváros közlekedési vállalata között” – írta az Autó-Motor 1950. április 15.-i száma. Közvetlenül alatt pedig a következőről számol be a lap:

„A magyar Ikarus-üzem több autóbuszt szállított a Motozbyt részére. Ezek a kocsik Fiat 666 RN-típusú alvázra épültek, melyeket a Motozbyt Olaszországból egyenesen Budapestre szállíttatott. A legrövidebb időn belül újabb Fiat-Ikarus buszok érkeznek Lengyelországba a PKS részére.”

Nos, van tehát egy olyan típus, amt nem nagyon említenek az Ikarus történetével foglalkozó írások…. Hogyan nézett ki ez a gép? Pontosan nem tudjuk, de az eredeti Fiat 666 RN – amelyet az Ikarus is gyártott! – így festett:

Fiat 666 RN

Nos, a típus tehát megvan, de miért égett miatta az Ikarus? Nos, a korabeli lengyel források így emlékeznek a típus pályafutására Lengyelországban:

„A Fiatok a Chocianowicei villamosmegállóban állomásoztak, ahol külön parkolót különítettek el számukra. 1948. október 11-én vezették be őket a vonalas forgalomba. Az A vonalon (útvonal hossza 4.478 m) a hét napi járatú autóbuszból kezdetben négyet használtak.

A rossz műszaki felszereltség és a dízelvontatás üzemeltetésében szerzett tapasztalatok hiánya miatt még hét járművel sem lehetett fenntartani a vonalat, ezért lerövidült a vonal, ahol két busz is elég volt a szakasz kiszolgálásához.

A magas meghibásodási arány és a városi forgalomban való alacsony használhatóság azt eredményezte, hogy 1950-ben az összes Fiatot eladták, és a helyüket a MÁVAG Tr 5 típus vette át.”

Nos, az Ikarus szerencsére felismerte, hogy nem szabad az olaszokkal közösködni, mert valamiért nem működik ez a kapcsolat, de aztán eltelt ötven év, és már talán senki nem emlékezett arra, hogy az Ikarus és az olaszok együttműködése nem vezetett eredményre…

Olyannyira nem, hogy 1999-ben az Irisbus megvásárolta az akkor már amúgy is gyengélkedő Ikarust, ami ekkor erőteljes zuhanópályára került. Az Irisbus nem rendelkezett hosszútávú céllal a márkát illetően, az egyetlen célja az Ikarus piacainak megszerzése volt, azonban az már a meglévő piacait sem tudta megtartani. Ennek következményeképpen 2000-ben bezárt a mátyásföldi üzemegység, majd 2003-ban az Irisbus felszámolta a teljes, akkor már csak Székesfehérvárott működő céget.

Na de ez francia! – mondhatnák sokan. Ugyanakkor tudni kell, hogy az Irisbus a Fiat (egy ideig az Ivecon keresztül) és a Renault kényszerházasságából létrejött vállalat volt, melynek a gyártóval megegyező nevű gyárát a dél-olaszországi Valle Ufit-ban 2011 szeptemberében zárták be, és ezzel maga a gyártó is megszűnt létezni.

Nos, így keretezte az olasz együttműködés az Ikarus történetét… Az első eset kökést adott, kifejlesztették az IK30-as, majd az IK-60-as típust, és elindult egy világraszóló siker.

Ajánlott Cikkek