Vélemény Vélemény-cikkeink

Kezdetben vala a villanyosság…

Kevesen tudják, de az automobilizmus kezdetén volt esély arra, hogy elektromos meghajtású autó legyen a befutó, de a fejlesztések ezen iránya majd’ 100 évig csak vegetált. Ami abbamaradt a 19. század vége felé, újra indult a 21. század elején: ama az elektromos autót tartják az emberiség megmentőjének, mi maradjunk annyiban, hogy a felhasználás helyén segít a lokális kibocsátás csökkentésében. De sajnos az elektromos autó drága, és… a várttal ellentétben mg drágább lesz!

Borítóképen: Thomas Parker (középen) egyik elektromos autója a Wolverhamptonhoz közeli Tettenhallban található otthona előtt, egy 1895 körüli fényképen (forrás: wikipedia)

Már régóta várunk arra, hogy mikor jön el az idő, amikor a földi halandó is hozzájuthat egy hagyományos meghajtású autóéval nagyjából megegyező szolgáltatásra képes elektromos autóhoz. Korábban az volt mondás, hogy a termelés felfutásával, a nagyobb darabszámokkal majd csökken az ár, így végül már elérhetővé válnak ezek a gépek is a széles közönség számára. Ehelyett azt látjuk, hogy vagy több tízmilliós autókat, vagy a szekértől csak kicsivel több komfortot nyújtó izéket lehet megvenni (még azt is relatív drágán!), közöttük pedig ott a nagy semmi.

Most pedig megérkezett a hír, ami szinte biztossá teszi, hogy ez így is marad; bár 2020-ban még mindig csak 13%-ot tett ki a tisztán elektromos hajtású autók a globális eladásokat tekintve, az akkumulátorokhoz használt fémek ára máris úgy megszaladt, hogy fejlesztések ide, súlycsökkentés oda, az elektromos autók ára nem, hogy csökkenni fog, de egyenesen az egekbe szökik az áruk. Nagy baj ez, mert azzal nem vagyunk beljebb, hogy a világ elitje csendes autókkal járkál, a kibocsátás nagy részét a kizárólag belső égésű motorok világában sem ők adták!

Nézzük meg egy kicsit közelebbről, hogy is néz ki a ma forgalomban lévő (tehát nem a most legyártott, hanem a most futó!) autók számát és eloszlását a világban. Ma hozzávetőleg 1,5 milliárd autó fut az utakon, ebből pedig 7,2 millió elektromos, illetve hibrid. Ide számoltuk a hibrideket is, mert a hagyományosan megszokotthoz képest ezek is jelentősen nagyobb akkumulátorokat használnak. Nos, ez elég elkeserítő, ugyanis ez nem egészen 0,5%!!! Másképp; ilyen ütemben cseréljük le a gépparkot (és az összesített számuk nem változik!) 200 (!!!) év alatt lesz tisztán elektromos, vagy hibrid minden autó… (mellesleg; a hibrid technológia zsákutca)

Persze a termelés exponenciális felfutást mutat, csakhogy itt is belép az ár… Amennyiben még magasabbra szöknek az árak, már nem a termelésben, hanem a felvevőpiacon lesz szűk keresztmetszet, az értékesítés növekedése csökkenni kezd, és megint ott tartunk, hogy 200 év… Azt pedig még nem is vetettük fel, hogy az elektromos autók előállítása, valamint a használ akkuk feldolgozása/megsemmisítése is energiaigényes, márpedig ennek előállítása még mindig közel sem karbonsemleges, a null-emissziótól meg még távolabb áll!

Ideje lesz lassan feltenni a kérdést; mit akarunk elérni az elektromos autókkal? És mit kezdünk azzal a problémával, hogy a világ szegényebb – és nem mellesleg népesebb! – része egész egyszerűen nem tud részt venni az elektromos forradalomban? Megfosztjuk őket a mobilitástól, vagy meghagyjuk nekik a hagyományos motorokkal hajtott gépeket? Utóbbi esetben mit érünk el globálisan? Tényleg akarunk olyan dologra áldozni, aminek nincs érdemi hatása a globális kibocsátásra? Mit érünk el, ha a nyugat elektromos autóval jár, közvetlen környezete tiszta, ámde a Föld egésze ökológiai katasztrófát szenved? Azt reméljük, hogy majd minket elkerül?

Maradjunk annyiban, hogy a mai technológia nem alkalmas arra, hogy érdemi előrelépést érjünk el a globális kibocsátásban, a fejlett régiók polgárai által elköltött milliárd dolláros összegek pedig globálisan mit sem érnek mindaddig, amíg TÉNYLEG OLCSÓ megoldást nem találunk!

Vagy pedig mondjuk ki, a cél csak annyi, hogy a városi levegő legyen kicsit jobb a fejlett országokban, de a globális kérdéseket hagyjuk a francba! De akkor mondjuk ki!

Ui.: Ezzel együtt természetesen támogatjuk a környezet védelmét, így az elektromos autózást is, de amit eddig tettünk, ez egy nagy nulla, vagy még annál is kevesebb, mert sokba volt, de hosszú távon nem segít a környezetvédelemben. Ma az elektromos autók gyártásánál talán sokkal fontosabb a megfelelő technológia kidolgozása, a kutatás és fejlesztés, mert be kell látni, hogy egy sokkal komolyabb technológiai ugrást kell végrehajtani, mint eddig gondoltuk.

Ajánlott Cikkek