Kilóg a sorból, de nem fekete bárány: a Csepel D-462
Ha a Csepel D-462 „ábrázatára” tekintünk, nem igazán ismerjük fel elsőre Csepel mivoltát. Mintha nem is az ikonikus magyar gyártó terméke lenne. De aztán közelebbről nézve természetesen feltűnnek az ismerős elemek! Bemutatjuk azt a Csepelt, ami ugyan nem futott be óriási karriert, de éppen ritkasága okán itt a helye – na meg történeti, ipartörténeti jelentősége okán is!
Borítóképen: Csepel D-462 nyergesvontató/konténerszállító
A megfejtés nem is olyan nehéz; egy időben megpróbálkoztak Steyr fülkékkel is.
Ennek eredménye lett a D-462 típus, ami 7 tonnás kivitelben 145 Le-s motorral készült. Megengedett össztömege 11,9 tonna volt. Készült nyergesvontató kivitelben is. Műszakilag a 700-as sorozathoz hasonló teherbírás ellenére inkább a D-452-es sorozat kivitele köszön vissza.
A korabeli bemutatóanyag a Magyarország 1968. április 4.-i számából:
„A D—462 000-es típusú Csepel tehergépkocsinak 6 tonna a hasznos teherbírása. E tekintetben korszerűbb és műszakilag fejlettebb a D—450-es típushoz képest, amelynek erősített főegységeire épült. Motorja: Csepel D—614.30 típusú, 6 hengeres, 145 lóerős, soros állóelrendezésű, vízhűtéses, négyütemű, előkamrás Diesel-motor. Sebességváltója: Csepel S051 típusú, fektetett kivitelben, 5-10 fokozattal. Mellső futóműve: 004 típusú, merev csőtengelyes, csuklófejes. Maximális terhelhetősége : 4000 kp. Hátsó futóműve: 007.00—3300.000 típusú, merev sajtolt-hegesztett, központi áttétellel, differenciálzárral. Vezetőfülkéje erős felépítésű, kényelmes belső berendezésekkel. Orrkormányos kivitele lehetővé teszi a jármű súly- és mérettakarékos kialakítását, könnyű fordulékonyságát. A felépítménye D450 rendszerű 4500X2350X500 mm farokfelület.
A Csepel Autógyár a megrendelő kívánságára a tehergépkocsit motorfékkel, légszerves működtetésű tengelykapcsolóval, a sebességváltóra szerelt mellékmeghajtással, vészfékkel, levegő vagy hidraulikus szervokormánnyal, könnyűfém platóval látja el.”
Hogy mennyire kilóg a sorból ez a Steyr fülkés jószág, jól mutatja a következő gép, ami a Csepel névadási gyakorlatának megfelelően a D-445 (a Csepel D-344 tovább fejlesztett változata) nevet kapta, és bemutatására a 462-vel egy időben került sor:
De miért éppen a Steyr? Talán ebben az időben meg akarták célozni a nyugati piacokat is, ki tudja… De a lényeg, hogy a Steyr 880-tól „kölcsönözték” (idézőjel, mert elég komoly összeget kellett fizetni érte, talán ezért sem készült sok a típusból), de eredetileg ez nem Steyr gyártmány, hanem a francia Chausson gyártótól származott.