A 13 méter hosszú, 294 négyzetméter vitorlafelületű kecses, de határozott formájú B-kutter típusú vitorlás talán nem csak hazánkban, hanem egész Európában a legidősebb.

Borítóképen: A Kishamis 1953-ben

Az első Kishamis névre hallgató hajó 1889-ben épült az amerikai Michael Ratsey tervei alapján, Ádám Károly kereskedő megrendelésére.  Ugyanakkor ez nem ugyanaz a vitorlás, amelyet ma is látunk a Balatonon, mert a Kishamis I-et tulajdonosa hamar eladta, és ezután Irma névre keresztelték.

A ma is ismert legendás Kishamist viszont ifjabb Ádám Károly terveztette a kor híres hajótervezőjével, George Lennox Watsonnal 1896-ban.

A legtöbb helyen 1896-os építési dátum szerepel, ami a korabeli szokáshoz híven a gerincfektetés idejét jelöli, ám a hajó valószínűleg már télen megépült, hiszen nyáron, Stefánia hercegnő látogatásakor a füredi klub hajói között már ott volt a Kishamis is.

Az 1890-es évek elején egymást érték a vízi ünnepségek és versenyek a Balatonon. Ezek kezdeményezője és rendezője az 1884-ben alakult Stefánia Yacht Egylet volt. 1881-ben alapította meg Richard Young, a híres angol hajóépítő a balatonfüredi hajógyárat, amelyet a Stefánia Yacht Egylet 1886- ban átvett.

Michael Ratsay egész flottányi kutter típusú yachtot épített, köztük 1896-ban egyet, amelynek…

A Széchenyi család lett a tulajdonosa, és a családi tanács Kishamisra keresztelte. Az eredeti kormányvereten is ez olvasható: S. Y. E. Kishamis B.füred 1896.

Korabeli kép

A Stefánia Yacht Egylet által a millennium tiszteletére rendezett nagyszabású vízi ünnepségen a Kishamis az Álmom, a Hercegnő és a Kincsem III. nevű hajók előtt elsőként ért a célba.

A Kishamis 1914-ig még két balatoni versenyből került ki győztesen, majd 1924-ben újra elsőként jegyezték nevét: ekkor Széchenyi Pál és Sebők Sándor nyerték el vele a Forgách vándordíját. A győzelmek és a jó helyezések váltották egymást. A hajó a harmincas évek elején ismét remekelt.

A Balaton Kék Szalagját nyerte el 1932-ben és 1934- ben. Kovács Béla irányításával 1936-ban a Három Tó versenyén (Zürichi-tó, Ammersee, Attersee) is első lett.

A hajót fél évszázadon át a Széchenyi család őrizte, gondozta. A javítást és karbantartást a balatonfüredi hajógyárban végezték, itt volt a téli pihenője, állomáshelye pedig Balatonföldváron.

A Kishamis certifikátjában a rajza

A második világháború előtt egy textil-nagykereskedőé lett a Kishamis, amelyet gazdája 1945-ben ottfelejtett Balatonfüreden. A hajót a háború pusztításai elől elsüllyesztették, majd kiemelését követően került „elhagyott javak” bejegyzéssel állami tulajdonba.

Az 1950-es évek elején a Balatoni Hajózási Vállalat dolgozói kapták meg a hajót, és sok huzavona után végre vitorlázhattak vele.

Nem sokáig siklott a vízen a remekívű, 125 négyzetméter vitorlafelületű, 13 méter hosszú kutter, mert ráuntak, és ismét a tárolóban pihent. A vízügyi szolgálat ébresztette fel Csipkerózsika-álmából, 1953-ban megvette.

Az 1955-ös év újabb döntő változást hozott a Kishamis életében. Ekkor kezdődött meg Siófokon a vízügyi dolgozók üdültetése, és a MEDOSZ-on belül alakult meg a Traktor V. S. E. vitorlásszakosztály, majd 1957-ben a Vízügyi SC. Vízre tették újra a Kishamist.

1959. május 12-én a Művelődésügyi Minisztérium műemlékké nyilvánította. 1981-től a Közlekedési Múzeum szakmai felügyelete alatt áll.

Az eredmények a vízügy színeiben is szaporodtak. A Magyar Népköztársaság nagyhajós bajnokságán 1965-ben és ’67-ben III., az év összes túraversenye alapján a Balaton Kupát 1967-ben megnyerte, 1968-ban III. lett.

Időközben többször esett át nagyja vitáson. 1960-ban visszaszerelték az orrsudarát, gyarapodott vitorlázata, megrövidült a boomja. A hajón 1974-től a Mahart Hajózási Üzemigazgatósága teljes felújítást végzett. Az eredeti építési terv szerint épült újjá. Az ünnepélyes vízre bocsátása 1978. július 2-án volt Siófokon. 1986-ban az OTSH és az OVH támogatásával a hajó műanyag bevonatot, az 1991. évben elszenvedett árboctörést követően új, nagyszilárdságú rudazatot kapott, mely Rácz Ákos munkáját dicséri.

A felújításokat követően is szaporította a trófeák számát. A Földvár-Keszthely túraversenyt 1979-ben és 1987-ben, az Öböl Kupát 1979-ben és 1993-ban, a Csillagtúrát 1979-ben és 1980-ban megnyerte, idén „csak” második lett. A Balaton Kupában 1989-ben III., 1992-ben II. a Kékszalagon, 1987-ben és 1989-ben abszolút III., 1995-ben osztályában III. Klasszikus tervezése és méretei ellenére 1992-ben 170 magyar és külföldi hajó előtt megnyerte a Balaton Fehér Szalagját, kormányosa dr. Pásztó Péter volt.

A Kékszalagon rendszeresen induló hajó 1995-ig mindig az élmezőnyben végzett, több abszolút 2. és 3. helyezést ért el, és egyik legkiemelkedőbb eredménye az 1992-es abszolút első helyezés a Fehér Szalagon.

2018-ban igencsak meglepte a Kékszalag közönségét, amikor az akkor 122 éves vitorlás a katamaránokkal telített versenyen befutott a 45. helyen a mezőny legidősebb kormányosával.

A Balatoni Évadnyitón minden évben a Kishamis fedélzetéről koszorúzzák meg a Balatont, amivel méltó helyén kezelik a magyar tenger legidősebb hajóját. Kétségtelenül meg is érdemli a tiszteletet, és reméljük, még sokáig gyönyörködhetünk benne.

Ajánlott Cikkek